Pengestøtte til ansatt — For arbeidsgivere
Svangerskapspenger
Sikrer inntekt til friske kvinner som ikke kan fortsette å jobbe under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for barnet.
Det finnes også informasjon om svangerskapspenger til privatpersoner.
Innhold på siden
For å få svangerskapspenger skal den ansatte ha en jobb der arbeidssituasjoner kan utgjøre en risiko for det ufødte barnet. Eksempler kan være
- arbeid med kjemiske stoffer
- fysisk tungt arbeid
- stressende arbeid
- psykososiale forhold
Vanligvis er det 3 krav den ansatte må fylle for å få svangerskapspenger.
- Jobben kan skade det ufødte barnet
- Omregnet til årsinntekt må inntekten til den ansatte tilsvare 62 014 kroner (0,5 G).
- Den ansatte må ha vært i jobb i minst 4 uker
Tilrettelegging
For at den ansatte skal få svangerskapspenger må du som arbeidsgiver først vurdere om det er mulig å omplassere den ansatte eller gi vedkommende andre oppgaver.
Hvis den ansatte kan jobbe delvis, kan den ansatte få delvis svangerskapspenger.
I dette kapittelet
Svangerskapspenger dekker opptil 744 168 kroner (6 ganger grunnbeløpet/6G).
Svangerskapspenger kan betales til den ansatte fra Nav, eller så kan du som arbeidsgiver betale lønn til den ansatte og få refusjon fra Nav i etterkant.
Den ansatte kan få svangerskapspenger fra det tidspunktet vedkommende må avbryte arbeidet, og frem til 3 uker før den ansatte har termin.
I dette kapittelet
Som arbeidsgiver får du et skjema fra den ansatte. I skjemaet oppgir du om du kan tilrettelegge arbeidet for den gravide eller ikke, og eventuelt i hvilken grad du kan tilrettelegge. Tilrettelegging kan bety at du omplasserer den ansatte, eller at den ansatte får andre arbeidsoppgaver. Skjemaet kommer fra Arbeidstilsynet.
For at den ansatte skal få svangerskapspenger må du som arbeidsgiver sende inntektsmelding. I inntektsmeldingen oppgir du om du skal betale lønn under svangerskapspengene eller ikke.
- Inntektsmeldingen sendes digitalt så fort du er kjent med søknad om svangerskapspenger. Den ansatte må selv opplyse arbeidsgiver om at hun har søkt om svangerskapspenger.
- Hvis du ønsker refusjon for utbetalt lønn, opplyser du om dette i inntektsmeldingen. Inntektsmeldingen fungerer som refusjonskrav, og du trenger ikke fylle ut andre skjemaer for å få refusjon.
Når den ansatte har sendt søknad om svangerskapspenger, vil du få en oppgave om å sende inntektsmelding på Min side - arbeidsgiver. Dette er en ny løsning for inntektsmelding som ble lansert 13. november 2024. Hvis den ansatte har søkt om svangerskapspenger før dette, må du sende inntektsmeldingen fra Altinn eller eget lønns- og personalssystem.
Selv om Nav varsler om at vi har fått en søknad, må du som arbeidsgiver ha dialog med den ansatte rundt fraværet fra jobb og mulighetene for tilrettelegging og omplassering.
Les mer om hvordan du bruker den nye inntektsmeldingen:
Når vi får søknad fra den ansatte, vil du få varsel om å sende inntektsmelding fra Min Side Arbeidsgiver. Varselet sendes også på e-post/SMS til de som er registrert som varslingsmottaker i Altinn. Her kan du lese mer om hvem som får tilgang til inntektsmeldingen.
Hvis den ansatte har søkt for en periode frem i tid, får du tidligst beskjed om å sende inntektsmeldingen fire uker før første fraværsdag.
Noen ganger kan du få beskjed om å sende inntektsmelding, men senere står oppgaven som "utgått" på Min Side Arbeidsgiver. Det kan være flere grunner til dette, avklar i så fall med den ansatte om status på søknaden.
Inntektsmeldingen foreslår en beregnet månedslønn ut fra registrerte inntekter i A-ordningen. Det er du som arbeidsgiver som må vurdere om dette er riktig inntekt, eller om du bør korrigere den.
Du må vanligvis endre den foreslåtte inntekten hvis:
- den ansatte har hatt lovlig fravær uten lønn som har gitt trekk i lønnsutbetaling
- den ansatte har endret stillingsprosent
- den ansatte har hatt varig lønnsendring
Hvis du endrer den foreslåtte månedslønnen, må du oppgi en årsak til hvorfor du endrer. Noen av endringsårsakene krever også at du oppgir periode for endringen, for eksempel hvis den ansatte har hatt ferie eller har vært permittert.
Hvis dere utbetaler lønn som vanlig, og krever refusjon, så informerer du om dette i inntektsmeldingen. Nav vil da utbetale stønaden direkte til dere, basert på kontonummer dere har registrert i Altinn.
Hvis dere forskutterer lønn og krever refusjon, er det viktig at dere selv har kontakt med den ansatte om status på søknaden.
I inntektsmeldingen kan dere legge inn perioder med ulike beløp for refusjonen. Det er aktuelt hvis dere betaler ulik lønn i perioden, og hvis dere skal ha perioder med og uten refusjon. For perioder uten refusjon, skriver dere inn 0,- som refusjonsbeløp.
Du kan finne den innsendte inntektsmeldingen på Min Side Arbeidsgiver.
Her kan du velge "endre", for å korrigere opplysningene du la inn sist. Hvis du har sendt inn inntektsmelding via Altinn eller lønns- og personalsystem, vil du ikke se opplysningene du sendte inn. Men, du kan hente opp den forhåndsutfylte versjonen fra Nav, og tilpasse opplysningene i denne for å sende endring.
Endre inntekt
Hvis den ansatte har en endring i inntekten sin, skal du kun endre inntekten hvis den nye inntekten var aktuell ved første fraværsdag. Endringer i inntekt etter denne dagen påvirker ikke beregningen hos Nav. Du må likevel vurdere om du vil endre i refusjonen, hvis det har vært varig lønnsendring.
Endre refusjon
Merk at hvis du skal gjøre endringer i refusjon, må du beholde refusjonsperioder tilbake fra første fraværsdag. Hvis du skal starte eller stanse refusjon, må du derfor legge dette inn som en periode med 0,- i refusjon, fremfor å velge at det ikke er refusjon.
I noen tilfeller må du fortsatt bruke den gamle inntektsmeldingen i Altinn.
Det gjelder når:
- du har sendt en inntektsmelding fra Altinn/LPS med arbeidsforholdsID, og skal endre denne.
- den ansatte har flere arbeidsforhold hos samme arbeidsgiver
- dere får en nyansatt som allerede har vedtak, og dere skal ha refusjon.
- dere er unntatt registrering i Aa-reg, dvs ambassadepersonell, fiskere og utenlandske arbeidstakere.
Her finner du inntektsmeldingen, både for Min Side Arbeidsgiver og Altinn:
Når søknaden er ferdig behandlet får den ansatte et vedtak fra Nav. Du kan ikke kreve å få se vedtaket fordi det kan inneholde sensitive personopplysninger. Hvis du har behov for opplysninger om saken, for eksempel hvor mye svangerskapspenger som er innvilget, må du ha dialog med arbeidstakeren din.
- Hvis du fortsetter å betale lønn som normalt til den ansatte, får du bare refusjon opptil 744 168 (6G).
- Hvis den ansatte har graderte svangerskapspenger, får arbeidsgiver bare delvis refusjon.
- Hvis den ansatte har flere arbeidsforhold og samlet inntekt over 744 168 (6G), kan du få mindre refusjon.
Husk å kontrollere at refusjonen blir utbetalt til riktig bankkontonummer. Du kan kontrollere i Oppgjørsrapport K27 at refusjonen stemmer med virksomhetens beregninger.
I dette kapittelet
Hvis den ansatte ikke kan jobbe under svangerskapet fordi vedkommende selv er syk, kan den ansatte ha rett til sykepenger.
Som arbeidsgiver får du ikke automatisk beskjed hvis den ansatte endrer søknaden om svangerskapspenger. Husk å minne den ansatte om å si fra ved eventuelle endringer.
Oppdatert 02.12.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg