Forsikring
Forsikring for frilansere
Forsikring for å få bedre dekning når du blir sykmeldt.
Det finnes også informasjon om forsikring for frilansere til arbeidsgivere.
Frilansere uten forsikring har rett til sykepenger med 100 prosent dekning av sykepengegrunnlaget fra 17. sykefraværsdag. Du kan forsikre deg for å få bedre dekning når du blir sykmeldt.
I dette kapittelet
Du kan få 100 prosent dekning av sykepengegrunnlaget fra 1.–16. sykefraværsdag gjennom forsikringordningen.
Premiesatsen for denne forsikringen finner du i vedlegg 4 til kapittel 8 i folketrygdloven (lovdata.no).
Forsikringspremien er fradragsberettiget.
Hvis du får innvilget forsikring, blir faktura sendt via altinn.no. Du kan også tegne E-faktura. Du finner mer informasjon om E-faktura på side 2 på fakturaen din.
Maksimalt sykepenge- og premiegrunnlag er 6 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Premiegrunnlaget for frilansere blir som hovedregel regnet ut fra gjennomsnittet av godtgjørelser som oppdragsgiveren har rapportert de 3 siste månedene.
Det er viktig å være klar over at sykepengegrunnlaget ikke nødvendigvis er det samme som premiegrunnlaget. Det betyr at Nav kan regne ut at du skal ha et sykepengegrunnlag som er lavere eller høyere enn premiegrunnlaget du har forsikret deg for.
Du må ha hatt forsikring i 4 uker for at du skal kunne få sykepenger som forsikret. Ventetiden blir regnet fra den dagen Nav fikk søknaden.
Det er ingen ventetid hvis du søker om forsikring innen 16 kalenderdager etter at du sist hadde sykepengedekning som
- arbeidstaker
- arbeidsledig
Da kan du har rett til sykepenger uten forsikring. Les mer om sykepenger til frilansere.
I dette kapittelet
Forsikringsåret går fra 1. januar til 31. desember.
På slutten av året beregner Nav et nytt grunnlag for neste forsikringsår, som starter 1. januar.
Du bør alltid sjekke om premiegrunnlaget som er oppgitt på fakturaen (premievarsel) er riktig. Hvis du er uenig, kan du kontakte oss ved å logge inn og sende oss en beskjed. I meldingen beskriver du hva du mener er feil. Du kan da bli bedt om å sende inn dokumentasjon for at vi skal kunne vurdere premiegrunnlaget ditt på nytt.
Forsikringen opphører
- ved utgangen av det halvåret Nav fikk skriftlig oppsigelse
- ved utgangen av det halvåret du har betalt premie for, hvis du ikke betaler premie for neste halvår innen fristen som er oppgitt i varsel fra Nav
- fra den dagen du har brukt opp sykepengerettighetene dine
Du kan ikke si opp forsikringen hvis du er sykmeldt. Hvis premien ikke er betalt innen forfall, kan Nav trekke utestående premie i sykepengeutbetalingen.
Når forsikringen din opphører, kan du tidligst tegne ny forsikring fra neste termin for premieinnbetaling, som enten er 1. januar eller 1. juli.
Selvstendig næringsdrivende og frilansere må tegne forsikring for frivillig yrkesskadetrygd for å få yrkesskadedekning.
Frivillig yrkesskadetrygd
Forsikring
I dette kapittelet
Hvis søknaden din innvilges, gjelder forsikringen fra den dagen Nav mottok søknaden.
Du får et skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 14 uker |
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 14 uker |
Klage til Nav klageinstans | 12 uker |
Anke til Nav klageinstans | 12 uker |
Oppdatert 05.11.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg