Forsikring — For arbeidsgivere
Forsikring for små bedrifter
Forsikring mot ansvar for sykepenger i arbeidsgiverperioden.
Innhold på siden
Som arbeidsgiver kan du forsikre deg hvis
- de samlede lønnsutbetalingene i året før ikke overstiger 40 ganger grunnbeløpet
- lønnsutbetalingene dine blir meldt til a-inntekt hver måned
Arbeidsgiveren får refundert utgiftene sine til sykepenger ved fravær utover 3 kalenderdager. Det er et krav at fraværet i refusjonsperioden er dokumentert med legeerklæring.
Nav refunderer ikke sykepenger av inntekter som overstiger 6 ganger folketrygdens grunnbeløp.
Forsikringen dekker ikke omsorgspenger ved barns sykdom.
Arbeidsgiveren får utbetalt feriepenger av refunderte sykepenger i arbeidsgiverperioden i starten av juni året etter sykefraværet.
Premiegrunnlaget beregnes ut fra bedriftens samlende lønnsutbetalinger som er innmeldt til a-ordningen/a-inntekt.
Andre tilbud
Mer informasjon i ulike situasjoner:
I dette kapittelet
Arbeidsgivere skal bruke dette skjemaet når de skal søke om forsikring mot ansvar for sykepenger i arbeidsgiverperioden for små bedrifter.
Forsikringen trer i kraft fra begynnelsen av neste kvartal og den omfatter alle ansatte.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad/refusjonskrav | 4 uker |
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 14 uker |
Klage til Nav klageinstans | 12 uker |
Anke til Nav klageinstans | 12 uker |
Arbeidsgiveren kan få refundert sykepenger i arbeidsgiverperioden for opptil 3 måneder før den måneden Nav mottok søknaden.
Arbeidsgiveren bør derfor fortløpende sende inn søknadene, for å unngå at fravær i arbeidsgiverperioden blir foreldet.
Hvis du ønsker å klage på vedtak om forsikring, må du sende skriftlig klage til Nav.
Klagen sendes til Nav Arbeid og ytelser Karmøy, Kyrkjegata 2, 4200 Sauda.
I dette kapittelet
Forsikringsåret går fra 1. juli til 30. juni og arbeidsgiveren betaler premien forskuddsvis per kvartal med et foreløpig beløp.
Arbeidsgiveren betaler en forsikringspremie som Nav fastsetter i prosent av de samlede lønnsutbetalingene i det kalenderåret som utløper midt i forsikringsåret (premiegrunnlaget).
Premiesatsen for forsikringen finner du i vedlegg 3 til Kapittel 8 i folketrygdloven (lovdata.no).
Nav avregner forsikringsåret i det fjerde kvartalet, som er perioden fra 1. april til 30. juni. Nav innhenter opplysninger om bedriftens samlede lønnsutbetalinger fra a-ordningen og avregner forsikringspremien etter denne.
Eksempel
Forsikringsåret går fra 1. juli 2021 – 30. juni 2022. Nav avregner forsikringsåret ut fra de samlede lønnsutbetalingene som hentes fra a-ordningen for kalenderåret 2021.
Forsikringen opphører
- ved utgangen av det kvartalet arbeidsgiveren sier den opp skriftlig
- ved utgangen av det kvartalet arbeidsgiveren har betalt premie, hvis arbeidsgiveren ikke betaler premie for neste kvartal
- ved utgangen av forsikringsåret (30.juni), hvis samlede lønnsutbetalinger for foregående kalenderår overstiger 40 ganger folketrygdens grunnbeløp med minst 10 prosent
- fra den dag virksomheten opphører
Arbeidsgiveren kan ikke bli gjenopptatt i forsikringsordningen før det er gått minst ett år.
Informasjon på fakturaene til små bedrifter.
For å kunne avregne siste termin for forsikringsåret, er vi avhengig av at du sender oss dokumentasjon på bedriftens samlede lønnsutgifter i foregående kalenderår.
Send oss kopi av Årsoppgave for arbeidsgiveravgift RF-1025 så snart som mulig og senest innen 1. mars, så unngår du at forsikringen din opphører 31. mars.
Du finner utfyllende informasjon om RF-1025 på skatteetaten.no
Hvis du får innvilget forsikring, blir faktura sendt via altinn.no. Du kan også tegne E-faktura. Du finner mer informasjon om E-faktura på side 2 på fakturaen din.
Oppdatert 16.10.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Kontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg