Retningslinjer for Områdeutvalget
Retningslinjer for Områdeutvalget (brukerutvalg) ved Nav hjelpemiddelsentral Vestland i Bergen.
1. Sammensetning av Områdeutvalget
- 5 representanter + 5 vararepresentanter fra FFO
- 2 representanter + 2 vararepresentanter fra SAFO
- 1 representant fra Norsk pensjonistforbund
- 1 representant fra Kommunens Sentralforbund
- Avdelingsdirektør ved Nav hjelpemiddelsentral Vestland, Bergen
- Avdelingsledere / andre fagpersoner ved hjelpemiddelsentralen hentes inn avhengig av hvilke saker som står på dagsorden.
2. Fungeringstid:
Representantene velges for 3 år.
3. Leder og sekretariat for Områdeutvalget
Nav hjelpemiddelsentral Vestland, Bergen, leder utvalget og har sekretærfunksjon.
4. Møtefrekvens og aktivitet
Det avholdes tre møter i året. Det settes opp årlig møteplan. Møtene holdes fredager kl. 10-13.30. Saksliste og sakspapirer sendes medlem og varamedlem senest 14 dager før møtet.
Vararepresentanter mottar innkalling til møtene og kan delta på alle møter. Når den faste representanten ikke kan møte, gir representanten beskjed til sekretær for Områdeutvalget, til egen organisasjon og til den som er vararepresentant.
Vararepresentanter som ønsker å delta uten å være innkalt, må gi beskjed til sekretær for utvalget om at de kommer på møtet.
Møtereferat sendes innen to uker etter møtet, til de som var til stede. Tilbakemeldinger på referatet sendes til utvalgets sekretær innen to uker etter at det er mottatt. Merknader som kommer innen fristen settes inn i referatet. Referatet regnes som godkjent etter fristen, med mindre merknadene fører til så omfattende endringer at dokumentet må sendes til medlemmene for ny godkjenning.
Andre samarbeidstiltak iverksettes eventuelt etter drøftinger i Områdeutvalget.
5. Honorar
Representanter får honorar for å delta på møtene, etter Nav sine retningslinjer for godtgjørelse i brukerutvalg. Vararepresentanter får dekket reiseutgifter for alle møter, men mottar bare honorar når de stiller i stedet for fast representant.
6. Arbeidsområder for Områdeutvalget
- forum der brukere kan ta opp utilsiktet virkning av regelverk, rutiner og tjenesteyting på hjelpemiddelområdet i fylket.
- forum for samarbeid hjelpemiddelsentralen og brukerorganisasjonene, om utvikling av tjenestetilbudet i fylket
- ta gjensidig initiativ til samarbeidstiltak og informasjonsopplegg for å bedre tjenestene for brukerne.
7. Områdeutvalgets mandat
Mandat og retningslinjer utarbeidet av sentrale brukerorganisasjoner og Nav, legges til grunn for Områdeutvalgets arbeidsområde.
8. Evaluering
Arbeidet i Områdeutvalget evalueres på det siste møtet i hver treårsperiode.
Retningslinjene ble sist revidert i 2022,etter vedtak i Områdeutvalget 11. mars 2022.