I Navs bedriftsundersøkelse blir virksomhetene spurt om de om ett år fremover i tid forventer å ha flere, like mange eller færre ansatte enn i dag, og om de har hatt rekrutteringsproblemer de siste tre månedene.
Årets undersøkelse viser stor optimisme blant arbeidsgiverne i Oslo, innen nesten alle næringer. 1 av 3 virksomheter svarer at de forventer å ansette flere i løpet av det kommende året.
– Gjenåpningen av samfunnet har økt optimismen hos arbeidsgivere i Oslo. Vi må helt tilbake til 2008, før finanskrisen, for å finne like stor lyst til ansette flere medarbeidere. Spesielt innen overnatting og serveringsvirksomhet er optimismen stor, og nær halvparten av bedriftene i denne næringen forventer å øke bemanningen fremover, sier direktør Thone Nordlund i Nav Oslo.
Bedriftsundersøkelsen gir en god beskrivelse av etterspørselssiden i arbeidsmarkedet, og er en viktig kilde til bedre kunnskap om bedriftenes behov for arbeidskraft.
Oslo har hatt de strengeste koronatiltakene over lengst tid under pandemien, og gjenåpningen av samfunnet har ført til et stort behov for arbeidskraft. Årets ferske bedriftsundersøkelse fra Nav Oslo gjenspeiler dette.
– Samtidig med høy optimisme, viser den nye bedriftsundersøkelsen også at nær en av tre virksomheter sliter med rekrutteringen. Det betyr at de ikke får ansatt personer som har den kompetansen som de ønsker, eller at de må ansette personer med lavere eller en annen kompetanse. Rekrutteringsproblemene er først og fremst fordi at de ikke får nok søkere med ønskede kvalifikasjoner, sier Nordlund.
Den største optimismen på 14 år
Tar vi bedriftene som forventer å få flere medarbeidere og trekker fra bedriftene som forventer nedbemanning, får vi det vi kaller en nettoforventning til sysselsettingen. Dette gir et godt bilde på hovedstadens forventede sysselsettingsvekst det kommende året.
Dette viser årets bedriftsundersøkelse for Oslo:
- 35 prosent av virksomhetene forventer å øke bemanningen, mens 9 prosent forventer å nedbemanne. Det gir en forventet netto sysselsettingsvekst på 26 prosent i hovedstaden. Tilsvarende tall for landsgjennomsnittet er 22 prosent.
- Vi må 14 år bakover i tid for å finne større optimisme i Oslo, ifølge Navs bedriftsundersøkelse. I 2008 var forventet netto sysselsettingsvekst på 35 prosent.
- I 2021, under koronapandemien, var netto forventet sysselsettingsvekst på 12 prosent.
- I 2020 var forventet nettoverdien 18 prosent (før pandemien), og tilsvarende tall i 2018 og 2019 var på henholdsvis 14 og 15 prosent.
Overnattings- og serveringsvirksomhet er mest optimistiske
Bedriftsundersøkelsen viser at alle næringer i Oslo, med unntak av undervisning, har en økning i andel bedrifter som forventer sysselsettingsvekst det kommende året, sammenlignet med fjorårets undersøkelse.
Her er tre på topp optimistiske næringer:
- Overnattings- og serveringsvirksomhet: Netto forventet sysselsettingsvekst på 49 prosent.
- Informasjon og kommunikasjon: Netto forventet sysselsettingsvekst på 48 prosent. Denne næringen domineres av virksomheter som driver konsulentvirksomhet innen informasjonsteknologi og andre IT-relaterte tjenester.
- Eiendomsdrift, forretningsmessig og faglig tjenesteyting: Netto forventet sysselsettingsvekst på 46 prosent. I denne næringen finner vi blant annet virksomheter innen renhold, vaktmestertjenester og bemannings- og vikarbyrå.
31 prosent av bedriftene har rekrutteringsproblemer
Av alle næringer i Oslo sier 21 prosent av bedriftene at de ikke har greid å ansette, mens 10 prosent svarer at de har ansatt noen med lavere eller annen formell kompetanse. Med andre ord forteller 31 prosent av bedriftene om rekrutteringsproblemer.
Andelen bedrifter med rekrutteringsproblemer har de siste årene ligget på 18-20 prosent.
Dette er næringene som oppgir størst problemer med rekrutteringen
- Helse- og sosialtjenester: 44 prosent oppgir at de har rekrutteringsproblemer. 29 prosent har mislykkes i å ansette, mens 16 prosent har ansatt noen med lavere eller annen kompetanse.
- Undervisning: 39 prosent forteller om rekrutteringsproblemer. 17 prosent har mislykkes i å ansette, mens 22 prosent har ansatt noen med lavere eller annen kompetanse.
- Offentlig forvaltning: 38 prosent oppgir rekrutteringsproblemer. 35 prosent har mislykkes i å ansette, mens 3 prosent har ansatt noen med lavere eller annen kompetanse.
- Overnattings- og serveringsvirksomhet: 35 prosent gir tilbakemelding om rekrutteringsproblemer. 12 prosent har mislykkes i å ansette, mens 23 prosent har ansatt noen med lavere eller annen kompetanse.
- Bygge- og anleggsvirksomhet: 33 prosent oppgir rekrutteringsproblemer. 22 prosent har mislykkes i å ansette, mens 11 prosent har ansatt noen med lavere eller annen kompetanse.
- Informasjon og kommunikasjon: 31 prosent svarer at de har rekrutteringsproblemer. 26 prosent har mislykkes i å ansette, mens 5 prosent har ansatt noen med lavere eller annen kompetanse.
Mangel på arbeidskraft i Oslo
Når virksomhetene svarer på spørsmål om rekrutteringsproblemer, sier de hvilke yrker de har hatt vansker med å ansette i. Basert på dette, og næringens størrelse og sysselsetting i Oslo, lager Nav en beregning som viser mangelen på arbeidskraft i antall personer.
– Vår beregning viser at bedriftene i hovedstaden mangler ca 8 600 personer, mens mangelen i fjor var på ca 6 650 personer. At mangelen er større i år enn i fjor, henger sammen med at vi vender tilbake til normale tilstander etter koronapandemien og større aktivitet i samfunnet. De fleste bedriftene som hadde rekrutteringsproblemer, svarte at kvalifiserte søkere var årsaken til vanskene, sier Nordlund.
Størst mangel på arbeidskraft i Oslo finner vi i disse næringene:
- Eiendomsdrift, forretningsmessig og faglig tjenesteyting, med en estimert mangel på nesten 1 775 personer.
- Deretter følger næringen overnattings- og serveringsvirksomhet med en mangel på rundt 1 225 personer.
- På tredjeplass følger næringene helse- og sosialtjenester og informasjon og kommunikasjon med en beregnet mangel på nær 1 175 personer.
- Deretter følger næringen varehandel, motorvognreparasjoner med en mangel på 975 personer.
- Også bygge- og anleggsbransjen har en høy estimert mangel på arbeidskraft, tilsvarende 850 personer.
I 2018 var mangelen på arbeidskraft beregnet til ca. 8 500, i 2019 var den ca. 9 550 og i 2020, før pandemien, var den ca. 7 100.
Dette er yrkene med størst mangel på arbeidskraft i Oslo
Her er de ti yrkene hvor det er beregnet størst mangel på arbeidskraft i hovedstaden:
- Programvareutviklere (IT): Mangler 600 personer
- Sykepleiere: Mangler 475 personer
- Andre personlige tjenesteytere: Mangler 450 personer
- Kokker: Mangler 375 personer
- Butikkmedarbeidere: Mangler 375
- Andre salgsmedarbeidere: Mangler 375 personer
- Telefon- og nettselgere: Mangler 300 personer
- Servitører: Mangler 250 personer
- Gatekjøkken og kafemedarbeidere: Mangler 250 personer
- Tømrere og snekkere: Mangler 250 personer
Summeres mangelen innen alle yrkene i IT-sektoren er den beregnede mangelen på over 1 250 personer med IT-kompetanse. Også blant helsepersonell er det estimert en mangel alt i alt på nesten 1 200 personer.
– Det er et gap mellom kompetansen arbeidsgiverne etterspør, og den kompetansen de som søker på stillingene har. Vi oppfordrer derfor arbeidsgivere som skal ansette fremover å samarbeide med oss om inkluderende rekruttering. Vi har også gode virkemidler vi kan bruke, for å øke den enkeltes kompetanse ved behov. Vi følger opp både jobbkandidat og arbeidsgiver for å trygge ansettelsesprosessen, sier Nordlund.
Hun legger til at det er viktig å huske på at ikke alle stillinger nødvendigvis krever kun en type kompetanse eller utdanning. Personlig egnethet spiller også en stor rolle, og tidligere erfaringer fra andre områder kan gjøre at man passer til jobben.
Nav-direktøren i Oslo håper på enda mer samarbeid med arbeidsgivere i hovedstaden fremover:
– Det er vinn-vinn: Arbeidsgiverne får dekket sitt behov for nye medarbeidere, mens de som står utenfor arbeidsmarkedet får muligheter for jobb. Vi har mange dyktige jobbkandidater som av ulike årsaker er utenfor arbeidsmarkedet, inkludert personer med høy utdanning, sier Nordlund.
Et eksempel er samarbeidet Nav har med bedriften Amesto Aces. De får dekket sitt behov for kompetanse og nye medarbeidere, mens unge arbeidsledige får IT-kompetanse og jobb.
Alle arbeidsgivere i hovedstaden som ønsker informasjon om inkluderende rekruttering, kan ta kontakt med markedskontaktene i Nav i Oslo.
For mer informasjon om ledighetstallene i Oslo, kontakt Nav Oslos pressevakt på tlf. 90 11 21 19