Publisert 9. januar 2024
Har du noen gang erfart å skulle sette ord på noe som er vanskelig og sårbart for deg – på et annet språk enn ditt morsmål? Å bli forstått hos Nav kan ha avgjørende betydning for at den enkelte får den hjelpen de har behov for og har rett på. Nå prøver vi ut vår telefontjeneste på samisk.
Samiske innbyggere har krav på likeverdige tjenester i likhet med den øvrige befolkningen. Grunnlovens § 108 etablerer en plikt for statlige styresmakter til å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppen kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.
For oss betyr dette at vi blant annet må legge til rette for at samiske innbyggere skal få tilgang på informasjon og veiledning på eget morsmål. Nav har derfor opprettet en nasjonal telefontjeneste på nordsamisk, i første omgang som et pilotprosjekt med varighet frem til 1. april 2024.
-Å formulere seg på et annet språk enn sitt eget morsmål vet vi kan oppleves som utfordrende. Presis kommunikasjon er essensielt for å sikre korrekt behandling av saker og forståelse av den enkeltes behov. Vi må gjøre det vi kan for å sikre at språket ikke blir en barriere i tjenestene fra Nav, sier Kristin Røymo, fylkesdirektør i Nav Troms og Finnmark.
Nav Kontaktsenter har etablert et eget nasjonalt telefonnummer som betjenes av veiledere som snakker nordsamisk ved Nav Ávjovárri. Kontakt oss på 55 55 33 33.