Publisert 11. november 2024 | Oppdatert 11. november 2024
74 prosent av de som bruker Navs tjenester i Vestfold og Telemark er fornøyde med Nav ifølge resultatene fra årets personbrukerundersøkelse. Samlet sett er det en liten nedgang i tilfredsheten fra i fjor, men blant de unge har tilfredsheten økt.
- At de fleste av brukerne av Navs tjenester i Vestfold og Telemark sier de er fornøyde med Nav er fint, men det ligger et forbedringspotensial i disse resultatene når vi sammenligner med resten av landet. Nav skal samarbeide godt med de vi er i kontakt med, og bidra til at flest mulig har gode opplevelser når de er i kontakt med Nav, sier direktør i Nav Vestfold og Telemark Anders Anundsen.
De eldste er mest fornøyde
De over 60 år er mest fornøyde med Nav, men tilfredsheten blant de under 30 år har økt.
- Ungdomsgarantien ble innført i hele landet i 2023, med mål om å redusere antall unge uten arbeid eller utdanning. Jeg håper at resultatene, som viser at flere unge er fornøyde med Nav, kan sees i sammenheng med at Nav det siste året har satset på enda tettere og bedre oppfølging av ungdom, sier Anundsen.
Liten nedgang i tilfredsheten totalt sett
Sammenlignet med i fjor har det vært en liten nedgang i den totale tilfredsheten med Nav i Vestfold og Telemark. På spørsmål om tillit til Nav, og om brukerne er blitt møtt med respekt, svarer litt færre brukere i Vestfold og Telemark at de er fornøyde enn i resten av landet.
- Tilbakemeldingene fra personbrukerundersøkelsen viser at vi i Nav må jobbe enda tettere med, og mer målrettet for, å gi enda flere av de som er i kontakt med oss bedre opplevelser. For å oppnå bedre resultater skal vi styrke våre relasjoner både med personer og arbeidsliv. Det vil også gi enda bedre inkludering, sier Anundsen.
Tilfredsheten varierer mellom brukergrupper
De som mottar alderspensjon, arbeidsavklaringspenger (AAP) og de som er sykemeldte er de som er mest fornøyde med Nav.
Arbeidssøkere, mottakere av barnebidrag og personer uten helseproblemer, men som trenger omfattende hjelp til å komme i jobb eller utdanning, er minst fornøyde med Nav.
Se resultatene (pdf)
Notat om resultatene (word)
Statistikk og analyser fra Nav Vestfold og Telemark
Fakta
Om Navs personbrukerundersøkelse
Navs personbrukerundersøkelse er en årlig spørreundersøkelse til brukere av Navs tjenester. Undersøkelsen spør om deres erfaringer med Nav, og gir nyttig informasjon for tjenesteutviklingen i Nav.
Personbrukerundersøkelsen ble gjennomført i perioden mai-juni 2024.
1 657 personer i Vestfold og Telemark svarte.