Tiltak og Refusjon — For arbeidsgivere
Tilskudd til ekspertbistand
Hjelp til en arbeidsgiver og arbeidstaker fra en nøytral ekspert som har kompetanse på sykefravær og arbeidsmiljø.
Det finnes også informasjon om tilskudd til ekspertbistand til privatpersoner.
Innhold på siden
Ekspertbistand kan være aktuelt når
- du har en ansatt som har langvarig og/eller hyppig sykefravær
- den ansatte og du har vurdert og/eller forsøkt å fjerne årsakene til sykefraværet uten å lykkes, for eksempel ved oppfølging og tilrettelegging eller gjennom kontakt med bedriftshelsetjenesten
- både du og den ansatte ønsker hjelp
Den ansatte trenger ikke å være sykmeldt når du søker om tilskudd til ekspertbistand.
I dette kapittelet
Ekspertbistand er en ordning som skal hjelpe en ansatt og arbeidsgiver med å løse et problem som fører til sykefravær.
Ekspertbistand betyr at virksomheten får hjelp fra en nøytral ekspert som har kompetanse på sykefravær og arbeidsmiljø. Eksperten prøver å avdekke mulige årsaker til sykefraværet, og foreslår tiltak som gjør at den ansatte kanskje unngår å bli syk igjen.
Målet er at den ansatte skal komme tilbake til jobb, eller finne annet arbeid hos samme eller en annen arbeidsgiver.
Tilskuddet dekker arbeidsgiverens utgifter til ekspertbistand opp til maksgrensen på 23 100 kroner.
Arbeidsgiveren betaler for ekspertbistanden og krever refusjon av utgiftene fra NAV.
Utgifter som dekkes av tilskuddet:
- Ekspertens forberedelser
- Arbeidet på arbeidsplassen
- Etterarbeid med rapporten eksperten skriver etter å ha gjennomført oppdraget
- Utgifter til reise, kost og losji kan også inkluderes
Arbeidsgiver må dekke andre utgifter og utgifter utover maksimal sats. Tilskuddet gis ikke til behandling.
Virksomheten velger type ekspert avhengig av problemet som skal løses. Derfor anbefaler vi at arbeidsgiveren og den ansatte sammen utformer oppdraget til eksperten. Arbeidsgiveren har ansvaret for å bestille eksperten.
Eksperten skal ha kompetanse på arbeid og helsefeltet, og kan bistå i saker som omhandler
- relasjoner og kommunikasjon på arbeidsplassen
- sykefraværsoppfølging og tilrettelegging
- konflikthåndtering
- omstillingsarbeid
- arbeidsevne- og arbeidsplassvurdering
- karriereveiledning
Eksperten dere trenger kan da for eksempel være en
- fysioterapeut
- ergoterapeut
- sykepleier
- psykolog
Eksperten kan brukes til veiledning og kartlegging, men skal ikke selv behandle.
Kompetansekrav og sluttrapport
Eksperten skal ha en offentlig godkjent utdanning eller autorisasjon på fagområdet sitt, og kan ikke være ansatt i virksomheten.
Ekspertbistanden skal resultere i en rapport til arbeidsgiveren og den ansatte. Rapporten skal beskrive årsaken til sykefraværet og foreslå tiltak for at den ansatte skal kunne arbeide og bli stående i jobb.
I dette kapittelet
Virksomheten søker om om tilskudd til ekspertbistand i tre trinn:
Før du søker om tilskudd, må du som arbeidsgiver drøfte saken med NAV. Arbeidsgiveren, den ansatte og NAV skal være enige om at ekspertbistand er det mest hensiktsmessige tiltaket. NAV kan også vurdere andre virkemidler og kan støtte og veilede dere i det videre arbeidet.
Som arbeidsgiver kan du søke om tilskudd til ekspertbistand ved å sende inn en søknad på altinn.no. For at du skal kunne søke om tilskuddet, må du ha blitt tildelt enkeltrettigheten «Søknad om tilskudd til ekspertbistand» eller «Helse, sosial og velferdstjenester» i Altinn på forhånd. Les mer her om hvordan du skaffer rettighetene og tilgangene du trenger.
Søknaden må innvilges før du bestiller ekspertbistand. Les mer om roller og rettigheter på Altinn.no.
Når søknaden om tilskudd til ekspertbistand er innvilget, sender vi et tilskuddsbrev til virksomhetens innboks i Altinn. I brevet står det hvor mye penger virksomheten får. For å se tilskuddsbrevet må du ha enkeltrettigheten “Tilskuddsbrev NAV-tiltak" i Altinn. Når du har fått tilskuddsbrevet, kan du sette i gang med gjennomføringen av ekspertbistanden.
For å få utbetalt pengene må virksomheten sende inn refusjonskrav til NAV etter at utgiftene er betalt. Refusjonskravet sendes inn på papir.
I tillegg til å fylle ut refusjonsskjemaet legger du ved dokumentasjon på de faktiske utgiftene.
Refusjonskravet skal sendes med førsteside, som du kan laste ned når du sender refusjonskravet.
Refusjonskravet må sendes inn senest seks måneder etter at tiltaket ble avsluttet.
Sluttrapport fra eksperten
Kopi av sluttrapporten fra eksperten skal sendes til NAV med denne førstesiden:
Diagnoser og personopplysninger
Opplysninger om den ansattes eventuelle diagnose skal ikke deles.
Arbeidsgiveren kan imidlertid dele andre personopplysninger med NAV og eksperten hvis de er nødvendige for å gjennomføre tiltaket.
Oppdatert 21.10.2024
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgKontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen