Bistand til videreutvikling av digitale IA-tjenester
Oxford Research har undersøkt hvordan to digitale IA-tjenester blir brukt i 12 utvalgte virksomheter, på oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Denne rapporten er én av flere leveranser i prosjektet, som også omfatter casebaserte forarbeider og diskusjonsmøter med Team IA i Arbeids- og velferdsdirektoratet. Oxford Research og Team IA har sammen drevet et løpende innsiktsarbeid, som er dokumentert og presentert i arbeidsmøter. Rapporten inneholder derfor bare kortere refleksjoner og betraktninger.
De to IA-tjenestene er sykefraværsstatistikk og samtalestøtte for arbeidsgivere. Begge er primært rettet mot små og mellomstore virksomheter.
Sykefraværsstatistikk for arbeidsgivere er et verktøy som gir tilgang til statistikk om det legemeldte sykefraværet i virksomheten, og muliggjør sammenligninger med andre virksomheter i samme bransje. Statistikken viser også andel graderte sykmeldinger. Hensikten er å øke arbeidsgivernes kunnskaper om sykefraværet i bransjen, motivere dem til å jobbe forebyggende og sette mål for egen innsats.
Samtalestøtten er en ressurs i form av et digitalt informasjonshefte, hvor ledere får en introduksjon til hvordan en planlegger og gjennomfører krevende samtaler. Hensikten er å tilby arbeidsgivere et verktøy i sykefraværsoppfølgingsarbeidet.
Ifølge rapporten ser det ut til at begge tjenestene passer best for virksomhetene som trenger impulser for å sette arbeidsmiljøinnsats på dagsorden, og ønsker råd som er enkle å sette ut i livet. Samtidig viser empirien at disse virksomhetene også er de som er vanskeligst å gjøre oppmerksomme på tjenestene. De virksomhetene som allerede har høy grad av bevissthet rundt arbeidsmiljø, gir uttrykk for at de to tjenestene ikke lodder dypt nok.
Rapporten beskriver det å dimensjonere og spisse tjenestene mot dem som trenger dem mest som en av de største utfordringene i utviklingsarbeidet, og påpeker at det er rom for å spisse tjenestene ytterligere. Nav blir også anbefalt å utarbeide virkningskjeder eller intervensjonslogikk som beskriver hvordan ressursinnsats er tenkt å føre til ønskede endringer i målgrupper, for slik å øke presisjonen i forståelsen av tjenestene – som et supplement til en smidig og utforskende utviklingsmetodikk.
Fakta
- Dette FoU-prosjektet er finansiert av FoU-programmet under IA-avtalen.
- Prosjektet er basert på 18 intervjuer med ledere på ulike nivåer i 12 virksomheter, samt tillitsvalgte eller verneombud i sju av virksomhetene.