Elektronisk sykmelding og dialogmeldinger
Sykmeldingene og dialogmeldingene gir mange muligheter i kommunikasjonen mellom de som sykmelder og Nav.
Kommunikasjon gjennom sykmeldingen
Nav har utviklet digitale sykmeldingsløsninger som gjør det lettere for deg som sykmelder å gi helseopplysninger tilpasset de ulike tidspunktene i sykefraværet:
- 7 uker: Til Navs vurdering av aktivitetskravet
- 17 uker: Til Navs videre vurdering av oppfølging
- 39 uker: Mot slutten av sykepengeperioden
Du kan også gi innspill til Nav i sykmeldingen. Da bruker du primært sykmeldingens felt 7.2, 7.3 og 8.1. Gjelder det andre spørsmål, tilbakemeldinger eller forslag om pasienten på andre tidspunkter enn når du skriver sykmeldingen, kan du bruke dialogmelding til Nav.
Takster for sykmeldinger og dialogmeldinger
Har du problemer med en digital sykmelding?
Sykmeldingen blir avvist automatisk dersom den ikke er fylt ut riktig. Sjekk om sykmeldingen har blitt avvist.
Det kan også være tekniske årsaker til at sykmeldingen har blitt avvist:
- Endringer eller oppdateringer av legekontorets elektroniske pasientjournalsystem (EPJ-systemet)
- Endringer i organisasjonen, nytt virksomhetsnummer
- Sertifikater (elektronisk signatur/PKI-kode)
- Endring av arbeidssted/legekontor
- Nyansettelse, tilgang, oppkobling m.m.
I slike tilfeller anbefaler vi at du tar kontakt med din EPJ-leverandør før du kontakter oss i Nav.
Legens system for elektronisk kommunikasjon med Nav
For at du skal kunne sende inn sykmeldinger og erklæringer til Nav, må du ha tatt i bruk PKI-løsning og den nødvendige programvaren. Les mer om forutsetningene for elektronisk innsending av sykmeldinger og legeerklæringer. Derfor er det viktig at EPJ-systemet ditt er oppdatert.
De fleste allmennleger, med noen få unntak, plikter å sende sykmeldingen elektronisk til Nav i henhold til forskrift om elektronisk kommunikasjon med Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Har du tekniske utfordringer med den elektroniske kommunikasjonen? Ta kontakt med vår Lege- og behandlertelefon tlf. 55 55 33 36 (velg tastevalg 2)
EPJ-systemene på legekontorene
Leverandørene av EPJ-systemene utvikler legekontorenes kommunikasjonsløsninger basert på et sett tekniske spesifikasjoner som er utviklet av Arbeids- og velferdsdirektoratet. Behandlernes foreninger har vært involvert i arbeidet.