Dialogmeldinger
Ved hjelp av dialogmeldinger kan de som sykmelder og Nav kommunisere via en sikker, elektronisk kanal.
Til deg som skriver sykmeldinger i et elektronisk pasientjournalsystem (EPJ) som er tilrettelagt for dialogmeldinger:
Via den digitale sykmeldingen kan du sende melding til Nav om en sykmeldt pasient. Nav kan på sin side sende sine meldinger elektronisk til deg, for eksempel om dialogmøter. I tillegg kan oppfølgingsplanen fra arbeidsgiveren formidles til deg som fastlege via Navs systemer dersom arbeidsgiveren sender planen digitalt.
Dialogmeldingene vil legge seg direkte inn i journalsystemet ditt. Nav vil få umiddelbar tilgang til disse meldingene i sitt saksbehandlersystem.
Har du behov for å gi innspill til Nav, skal sykmeldingens felt 7.2, 7.3 eller 8.1. primært brukes. Er det behov for å sende henvendelser med forslag eller spørsmål om en sykmeldt pasient på andre tidspunkter, kan dialogmeldinger benyttes.
Dialogmeldinger initiert av Nav
Dialogmøte 2 og 3
Nav kan sende innkalling til dialogmøte 2 og 3 med informasjon om tidspunkt og sted for møtet.
Du kan besvare disse direkte fra ditt EPJ-system:
- Ja, jeg kommer, eventuelt med en tilbakemelding til Nav, for eksempel med ønske om telefonmøte
- Jeg ønsker nytt møtetidspunkt/-sted, med forslag til alternative møtetidspunkter
- Jeg kan ikke komme, med begrunnelse for manglende oppmøte. Denne kan også benyttes i etterkant hvis du ikke møtte.
Du vil motta en ny dialogmelding fra Nav med endringene.
Nav kan også sende disse informasjonsmeldingene:
- Avlysning av dialogmøte – informerer om at et dialogmøte det tidligere er innkalt til, er avlyst.
- Unntak dialogmøte - informerer om at det er gjort unntak fra kravet om å avholde dialogmøte for en pasient
Forespørsel fra Nav om pasienten
Forespørselen gjelder avgrensede tilleggsopplysninger i forbindelse med oppfølgingen av en pasient. Du svarer på forespørselen i fritekst. Det vil framgå av meldingen hvilken takst du skal benytte.
Andre henvendelser fra Nav om pasienten
Dette er henvendelser fra Nav i form av brev eller notater uten svarmelding. Henvendelsene inneholder informasjon til orientering. Følgende kan komme som dialogmeldinger:
- Retur av legeerklæring ved arbeidsuførhet med ønske om ny legeerklæring. Du kan besvare henvendelsen fra Nav ved å sende inn ny legeerklæring.
- Friskmelding til arbeidsformidling inneholder kopi av vedtaket til pasienten.
Dialogmeldinger initiert av deg
Henvendelse til Nav om pasient
Du kan på eget initiativ sende meldinger til Nav. Denne typen henvendelser kan gjelde spørsmål og opplysninger om spesifiserte pasienter. (Henvendelser som gjelder generelle spørsmål og innspill til Nav kan ikke besvares gjennom denne kanalen.)
- Henvendelse om sykefraværsoppfølging - benyttes når henvendelsen gjelder en pasient som er eller har vært sykmeldt.
- Henvendelse om en pasient som ikke er sykmeldt
Les om takster for ny sykmelding og dialogmeldinger
Oppfølgingsplan fra arbeidsgiveren til fastlegen
Arbeidsgiverne kan sende oppfølgingsplanen digitalt til legen. Planen kommer som en dialogmelding. Nav har her kun rollen som teknisk videreformidler og har ikke innsyn i oppfølgingsplanen. Denne tjenesten for innsending av oppfølgingsplan er kun tilrettelagt for fastleger.
Det er ingen svarfunksjon knyttet til mottak av oppfølgingsplanen.