Når du er syk
Oppfølgingsplan
Når du er sykmeldt, skal du vurdere om det er noen oppgaver du fortsatt kan gjøre, og hva du trenger for å klare det.
Det finnes også informasjon om oppfølgingsplan til arbeidsgivere.
I dette kapittelet
Noen ganger er det mulig å jobbe litt selv om du er sykmeldt. Derfor er det viktig at du og lederen din snakker sammen om muligheter og begrensninger og skriver dette ned i en oppfølgingsplan.
Når du har logget inn på Ditt sykefravær, finner du oppfølgingsplanen og kan begynne å fylle ut hvilke arbeidsoppgaver du har. Lederen din finner den på Dine sykmeldte på nav.no. Både du og lederen din skriver inn forslag og blir til slutt enige om en plan. Les mer om den digitale oppfølgingsplanen, der du også finner spørsmål og svar.
Noen arbeidsgivere foretrekker å bruke et annet verktøy. Hør med lederen din.
Den digitale oppfølgingsplanen skal styrke dialogen underveis i sykefraværet.
Både du og lederen din skal vurdere om det er noen oppgaver det er mulig å utføre underveis i sykefraværet, og hva som eventuelt må til. I oppfølgingsplanen skriver begge inn forslag og blir til slutt enige om en plan.
Hvem kan bruke den digitale planen?
Den digitale oppfølgingsplanen kan brukes når
- du har sendt inn digital sykmelding
- arbeidsgiveren din har oppgitt nærmeste leder til NAV
Foreløpig kan ikke den digitale oppfølgingsplanen brukes forebyggende, men den kan brukes i inntil fire måneder etter at sykefraværet er avsluttet.
Hvor finner dere den?
Lederen din får tilgang til planen ved å logge seg inn på Dine sykmeldte. Du finner den på Ditt sykefravær.
Slik bruker dere oppfølgingsplanen
Dere står fritt til å avgjøre hvordan dere vil bruke oppfølgingsplanen. Kanskje vil dere bruke planen som et utgangspunkt for en samtale, eller kanskje det passer best å bruke den i etterkant av et møte. Dere kan også fylle den ut mens dere sitter sammen.
Planen skal være ferdig senest innen fire ukers sykefravær og revideres etter behov, blant annet i forbindelse med dialogmøter.
Det er mulig å ta utgangspunkt i en utgått plan hvis det er behov for å lage en ny. Da trenger dere ikke å fylle ut arbeidsoppgavene på nytt. Det er også mulig å starte en helt blank plan hvis det passer bedre.
- Lederen din har denne muligheten så lenge du er sykmeldt og deretter i fire måneder, det vil si så lenge planen er synlig inne på "Dine sykmeldte".
Du kan ta utgangspunkt i en gammel oppfølgingsplan. Oppfølgingsplanen blir fjernet 4 måneder etter at sykefraværet avsluttes.
Slik deler dere den
Dere kan dele planen digitalt med både legen og NAV når den er godkjent. I noen få tilfeller kan dere få en feilmelding om at det ikke er mulig å dele planen med legen. Da kan dere laste ned og skrive ut planen slik at dere likevel får delt den, for eksempel ved neste legebesøk.
For at legen skal motta en oppfølgingsplan, må legekontoret kunne ta imot dialogmeldinger og kunne åpne PDF-filer. Du må ha en fastlege for å kunne dele planen med legen.
Kopi av oppfølgingsplanen kommer i Altinn
Alle godkjente oppfølgingsplaner blir lagret i Altinn. Planene trenger ikke være delt med NAV først, de går rett til virksomhetens innboks i Altinn. Det betyr at HR-ansvarlige eller andre som har tilgang kan få se planen når du og lederen din er ferdige med den.
En digital oppfølgingsplan som er opprettet uten at du har godkjent den, blir lagret i Altinn som alle andre oppfølgingsplaner, men det vil gå frem i planen at du ikke har godkjent den.
Arbeidsgiver velger hvem som skal ha tilgang til oppfølgingsplanene i Altinn. Se hvordan dere tildeler rettigheter.
Oppfølgingsplaner ligger også på "Dine sykmeldte" i fire måneder etter at sykefraværet er over.
Først lager dere en oversikt over oppgavene, deretter tar du stilling til om du kan gjøre noen av dem mens du er sykmeldt. Til slutt skriver dere inn hva som trengs for at du kan gjøre jobben.
- Hva gjør du fra du kommer på jobb til du drar igjen?
- Kan du plukke ut noen oppgaver som du kan gjøre, til tross for at du er sykmeldt?
- Eller trenger du bare å sette ned farten?
- Er det noe i arbeidsmiljøet som kan justeres slik at det blir lettere for deg å gjøre jobben din?
Dere kan oppdatere oppfølgingsplanen når som helst hvis dere ser at noe har endret seg, eller hvis nye muligheter dukker opp.
Du kan få unntak fra å lage oppfølgingsplan hvis:
- hvis du er alvorlig syk og det ikke er mulig å komme tilbake til arbeid.
- det er åpenbart unødvendig, for eksempel hvis du kan komme tilbake til jobb uten tilrettelegging
Det kan også være åpenbart unødvendig med en oppfølgingsplan hvis du er gradert sykmeldt og kan ha en dialog med arbeidsgiveren om hva som kan gjøres på arbeidsplassen.
- Arbeidsgiveren din har plikt til å legge arbeidet til rette for deg så langt det er mulig.
- Du har plikt til å samarbeide om å finne løsninger som gjør at sykefraværet ikke varer lenger enn nødvendig.
Du og arbeidsgiveren din skal senest utarbeide oppfølgingsplanen når du har vært sykmeldt i 4 uker. Planen skal deles med legen din, og med Nav før et dialogmøte.
Slik beskriver Arbeidsmiljøloven (arbeidstilsynet.no) hva en oppfølgingsplan skal inneholde.
Oppdatert 12.06.2024