Pengestøtte
Reiseutgifter
Du kan få dekket reiseutgiftene dine når du skal prøve, tilpasse eller reparere et hjelpemiddel.
Innhold på siden
Du kan få dekket reiseutgiftene dine hvis
- du skal prøve ut eller tilpasse et hjelpemiddel eller en bil
- du skal reparere et hjelpemiddel
- du skal delta på tilpasningskurs
- du skal delta på folkehøyskole.
I dette kapittelet
Du kan få dekket utgifter til billigste reisemåte med offentlig transportmiddel.
Reiseutgifter med egen bil kan dekkes med kilometergodtgjørelse.
Hvis helsen din gjør at du trenger en annen form for transport, kan du få dekket utgifter til taxi.
Du kan få dekket reiseutgifter til hjelpemiddelsentral, bilsenter, bilombygger, tilpasningskurs, folkehøyskole og leverandører av proteser, parykk og grunnmønster.
Satsene gjelder fra og med 1. januar 2024.
Type | Sats |
Bruk av egen bil | 3,00 kroner per km |
Tillegg for passasjer | 0,45 kroner per km |
Kostgodtgjørelse når fraværet overstiger 12 timer | 264 kroner per døgn |
Standard overnattingsgodtgjørelse | 683 kroner per døgn |
Tapt arbeidsinntekt for ledsager | 160 kroner per time |
Tapt arbeidsinntekt for yrkesskade | 82 kroner per time - inntil 429 kroner per dag |
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
Har nedsatt hørsel
Dette kan du ha rett til
Har vansker med bevegelse og forflytning
Dette kan du ha rett til
Har vansker med tale og språk
Dette kan du ha rett til
Har vansker med å huske, planlegge og forstå
Dette kan du ha rett til
Trenger protese, ortose, ortopediske sko eller parykk
Dette kan du ha rett til
I dette kapittelet
Hovedregelen er at du må legge ut for reisen selv og søke om å få refundert utgiftene i etterkant. Du må legge ved kvitteringer.
Søknad om refusjon må settes fram innen seks måneder etter at reisen ble gjennomført.
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, gå til pasientreiser (åpnes i ny fane).
Reiseutgifter for hjelpemidler gjennom hjelpemiddelsentralen
Bruk dette søknadsskjemaet hvis du ønsker å få refundert utgifter for reise til en hjelpemiddelsentral.
Reiseutgifter for prøving og tilpasning av bil
Bruk dette søknadsskjemaet hvis du ønsker å få refundert utgifter for reise til bilsenter eller bilombygger.
Reiseutgifter for andre hjelpemidler og tjenester
Bruk dette søknadsskjemaet hvis du ønsker å få refundert utgifter for reise til:
- arm- eller benprotese, ortose eller ortopediske sko
- brystprotese
- ansiktsdefektprotese
- øyeprotese
- parykk
- tilpasningskurs
- støtte til folkehøyskole
- grunnmønster på klær
Rekvisisjon i forkant av reisen
Se hvordan du går frem for ulike transportmidler:
Du kan få rekvisisjon til taxi hvis helsen din gjør at du ikke kan bruke egen bil eller kollektivtransport, og du ikke har mulighet til å legge ut for taxi.
- For å få rekvisisjon, tar du kontakt med det ortopediske verkstedet, hjelpemiddelsentralen eller bilsenteret du skal reise til.
- Når du bestiller taxi gir du taxiselskapet beskjed om at du har rekvisisjon. De vil da sende regningen til Nav, og du betaler ikke egenandel.
Hvis du skal reise med taxi til et tilpasningskurs, må du legge ut og søke om å få refundert utgiftene i ettertid.
Hvis du ikke kan legge ut for taxi til tilpasningskurs, kan du kontakte Nav Arbeid og ytelser på telefon 55 55 33 33 for å få en rekvisisjon. Husk å ta kontakt senest en uke før du skal reise.
Verger eller personer med skriftlig fullmakt kan ringe inn og be om rekvisisjon på vegne av deg.
Rekvisisjonen sendes til deg i forkant av reisen, som brevpost eller på e-post. Sendes den på e-post må du skrive den ut, da denne skal gis til taxisjåføren.
Når du har mottatt rekvisisjonen må du bestille taxi. Det er ikke alle taxiselskap som godtar rekvisisjon fra Nav. Vi anbefaler derfor at du avklarer på forhånd om taxiselskapet aksepterer rekvisisjonen.
Taxiselskapet sender faktura for reisen til Nav.
Hvis du ikke har noen mulighet til å legge ut for reise med fly eller båt til tilpasningskurs eller ortopedisk verksted, kan du kontakte Nav Arbeid og ytelser på telefon 55 55 33 33 for å få en rekvisisjon. Husk å ta kontakt senest en uke før du skal reise.
Verger eller personer med skriftlig fullmakt kan ringe inn og be om rekvisisjon på vegne av deg.
Rekvisisjonen sendes til deg i forkant av reisen, som brevpost eller på e-post.
Når du har mottatt rekvisisjonen må du bestille reisen. Merk at ikke alle reiseselskap godtar rekvisisjon fra Nav. Du må på forhånd avklare om reiseselskapet aksepterer rekvisisjonen, hvordan du skal sende rekvisisjonen og hvordan du skal få billett til reisen.
Reiseselskapet eller transportøren sender faktura for reisen til Nav.
Du får skriftlig svar når søknaden din er behandlet. Saksbehandlingstiden er på 11 uker.
Endringer i regelverket
Etter endringer i regelverket er det ikke lenger nødvendig å begrunne eller dokumentere bruk av egen bil. Bompenger, parkeringsavgifter og piggdekkavgift vil ikke lenger bli refundert.
Endringene har virkning fra 20. desember 2023.
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 11 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Oppdatert 05.11.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg