Pengestøtte
Støtte til folkehøyskole
Dekker ekstrautgifter når du går tilrettelagt linje med opplæring i daglige aktiviteter.
Innhold på siden
Dette er en støtteordning for deg som trenger opplæring i daglige aktiviteter, og ønsker å følge et tilrettelagt tilbud på en folkehøyskole. Eksempler på daglige aktiviteter er matlaging, av- og påkledning, personlig hygiene og samspill med andre.
For å få støtte, må opplæringen du får på folkehøyskolen kunne hjelpe deg å bli mer selvstendig.
I dette kapittelet
Du må selv betale de vanlige utgiftene på folkehøyskolen, men kan få dekket utgifter som går ut over dette.
Du kan vanligvis få støtte til folkehøyskole i ett år, men i spesielle tilfeller kan du få støtte i to år. Du kan bare få støtte for det andre året hvis du ikke har klart å fullføre det første året.
Du kan få dekket reiseutgiftene til og fra folkehøyskolen ved skolestart og skoleslutt. Du kan også få dekket reiseutgiftene dine når skolen stenger, som for eksempel ved jul og påske.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Søknad om stønad til ekstrautgifter på folkehøyskole
Det er du selv eller dine foresatte som sender inn søknaden, men ta gjerne kontakt med folkehøyskolen for å få hjelp med utfyllingen.
Du bør søke så tidlig som mulig, for å være sikker på å få vedtaket før skolestart.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 4 uker |
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 4 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Oppdatert 05.11.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg