Hjelpemiddel og Pengestøtte
Ortoser
Stabiliserer eller gir bedre funksjon når du har en kroppsdel som er lammet eller svekket.
Det finnes også informasjon om ortoser til leger og tannleger eller andre behandlere.
Innhold på siden
Du kan få ortose hvis du har nedsatt funksjonsevne i mer enn to år, og har behov for å
- stabilisere ett eller flere ledd
- avlaste ledd
- avlaste for å unngå sår under føttene
- hjelpe en ønsket bevegelse i et ledd
- motvirke eller rette opp feilstillinger
Du må være medlem av folketrygden
I dette kapittelet
Du kan blant annet få støtte til korsetter, fotsenger og støtteskinner.
Det er mange typer ortoser. Alle ortosene har som mål å erstatte, gjenopprette eller bedre en tapt funksjon.
Du må selv betale for en del av fotsengengene. Dette betaler du direkte til leverandøren.
Egenbetalingen er 245 kroner per fotseng, altså 490 kroner per par.
Egenbetalingen inngår ikke i grunnlaget for frikort.
Det er ikke egenbetaling for andre typer ortoser.
Yrkesskade
Trenger du fotseng på grunn av en godkjent yrkesskade? Da vil du få refundert egenbetalingen ved å søke om refusjon.
Nav dekker dine nødvendige reiseutgifter til ortopeditekniske verksteder innenfor helseregionen din. Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis helsetilstanden din krever det
- Kilometergodtgjørelse ved bruk av privat bil.
Reiseutgifter
Pengestøtte
I dette kapittelet
Første gang du trenger ortose skal en sykehuslege eller legespesialist fylle ut søknaden og sende den til et ortopedisk verksted som har rammeavtale med Nav. Det ortopediske verkstedet sender inn søknaden til Nav.
Neste gang du har behov for ortose, fyller det ortopediske verkstedet ut søknaden og sender den til Nav.
Flere av leverandørene har i tillegg underavdelinger.
Atterås AS
Møllendalsveien 1, 5009 Bergen, tlf.: 93 68 60 00, e-post: post@atteraas.no
Bahr Innovation
Fornebuveien 42, 1366 Lysaker, telefon 919 24 818. e-post: info@bahrinnovation.com
Barnetekniske AS
Ingvald Ludvigsens gate 20, 3027 Drammen, tlf.: 32 82 3018, e-post: post@barnetekniske.no
Blatchford Ortopedi AS
Skibåsen 42 B, 4636 Kristiansand, tlf: 38 02 32 00, e-post: post@blatchford.no
BT Ortopedi AS
Ingeniør Rybergs gate 114, 3027 Drammen, tlf. 32 80 93 93, e-post: post@bto.no
Drevelin AS
Møllendalsveien 8, 5009 Bergen, tlf.: 55 20 64 64, e-post: drevelin@drevelin.no
Drevelin Ortopedi Sør AS
Kongsgård Allé 53, 4632 Kristiansand, tlf.: 40 00 48 08, e-post: drevelin@drevelinsor.no
Hamar Ortopediske AS
Torggata 1, 2317 Hamar, tlf.: 62 51 19 50, e-post: post@hamar-ortopediske.no
Moss Ortopediske Klinikk AS
Prinsens gate 9, 1530 Moss, tlf.: 69 25 00 35, e-post: post@moss-ok.no
Norsk Ortopedisk Fottøy AS
Oslogata 4, 1610 Fredrikstad, tlf: 69 30 00 10, e-post: post@nof-as.no
Norsk Teknisk Ortopedi AS
Vikavegen 17, 2312 Ottestad, tlf.: 62 57 44 44, e-post: nto@ortonor.no
OCH Ortopedi AS
Innspurten 9, 0663 Oslo, tlf.: 23 28 82 00, e-post: post@och.no
Ortopediteknikk A/S
Ryensvingen 6, 0680 Oslo, tlf.: 23 03 56 00, e-post: ryen@ortopediteknikk.no
Ortoteket AS
Bussedalen 3, 3616 Kongsberg, tlf.: 48 43 61 00, e-post: post@ortoteket.no
Sophies Minde Ortopedi AS
Brynsveien 14, 0667 Oslo, tlf.: 22 04 53 60, e-post: post@sophiesminde.no
Teknomed AS
Skolmar 13, 3232 Sandefjord, tlf.: 33 45 45 33, e-post: info@teknomed.no
Trøndelag Ortopediske Verksted AS
Professor Brochs gate 8C, 7030 Trondheim, tlf.: 73 84 56 30, e-post: post@tov.no
ØSTO Ortopedisenter AS
Gartnerveien 10, 2312 Ottestad, tlf.: 62 57 39 00, e-post: post@osto.no
Trenger du ny ortose?
Kontakt det ortopediske verkstedet når du skal søke om ny ortose.
Søknad om refusjon av betalt egenandel for fottøy eller fotseng ved yrkesskade
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om ortose | 25 uker |
For mer informasjon om leveringstid, ta kontakt med det ortopediske verkstedet.
Når du skal ha et ortopedisk hjelpemiddel, kan det hende du trenger å møte opp for prøving og tilpassing flere ganger.
Hvis du trenger å justere, korrigere eller reparere hjelpemiddelet, tar du kontakt med det ortopediske verkstedet.
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 25 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Oppdatert 05.11.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen