Pengestøtte
Tilskudd til rimelige hjelpemidler
Gir økonomisk støtte når du trenger rimelige hjelpemidler som du ikke kan låne av Hjelpemiddelsentralen.
Innhold på siden
Har du en varig funksjonsnedsettelse som gjør at du trenger spesialutviklede hjelpemidler, kan du få økonomisk støtte til dette fra Nav.
- Tilskuddsordningen skal dekke ekstrautgifter til rimelige, spesialutviklede hjelpemidler som ikke er en del av hjelpemiddelsentralens sortiment.
- Tilskuddet er ikke beregnet på produkter som er å få kjøpt i vanlig handel eller som er vanlige for befolkningen ellers.
- Du kjøper produktene selv.
- Du trenger ikke oppgi i søknaden hva du skal kjøpe.
- Du trenger ikke å levere kvittering eller annen dokumentasjon på det du har kjøpt.
- Tilskuddet er et fast beløp, og du kan søke om nytt tilskudd etter fire år.
Satsen gjelder fra 1. januar 2024.
Type | Beløp |
---|---|
Støtte til rimelige hjelpemidler | 2 210 kroner |
Du kan søke om nytt tilskudd etter 4 år.
Hvis du lurer på når du sist fikk innvilget tilskudd til rimelige hjelpemidler, kan du logge inn på nav.no og finne vedtak i dokumentarkiv.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
Trenger tilrettelegging på jobb eller i utdanning
Dette kan du ha rett til
Har vansker med bevegelse og forflytning
Dette kan du ha rett til
Har vansker med tale og språk
Dette kan du ha rett til
Har vansker med å huske, planlegge og forstå
Dette kan du ha rett til
Har nedsatt syn eller trenger briller
Dette kan du ha rett til
I dette kapittelet
Søknaden må beskrive funksjonsproblemene og gi en begrunnelse for hvorfor du trenger småhjelpemidler for å fungere i dagliglivet. Du trenger ikke skrive hvilke produkter du vil bruke tilskuddet til.
Du må selv kjøpe produktene, og du kan søke nytt tilskudd etter 4 år.
Saksbehandlingstid for søknader
Søknaden blir behandlet av hjelpemiddelsentralen din innen kort tid.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Oppdatert 25.10.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er noen arbeidsdager.