Uten elektronisk oppgjørsavtale med Helfo
Lege eller annen behandler som ikke har oppgjørsavtale med Helfo skal sende faktura til enheten i Nav som har bestilt erklæringen.
Gjelder det for eksempel honorar for utstedt sykmelding eller deltagelse i dialogmøte 1, så foreligger det ingen bestilling fra Nav, og krav om honorar/faktura sendes til det Nav-kontoret som pasienten hører til.
Når den aktuelle Nav-enheten har mottatt kravet ditt / fakturaen din, vil denne bli kontrollert og attestert før den blir sendt til Nav økonomi stønad for utbetaling.
Hvis fakturaen skal sendes per post er det viktig at du også sender denne til bestillende Nav-enhet. Lege- og behandlertelefonen kan bistå med riktig adresse hvis det ikke er oppgitt i forespørselen eller der det ikke kreves egen forespørsel fra Nav for å ta L-takst.
Fakturaen/posteringsgrunnlaget må inneholde følgende:
- Identifikasjon av legen/behandleren
- Identifikasjon av kravet (fakturadato, fakturanummer)
- Legen/behandlerens bankkontonummer
- Type krav (hvilken erklæring, og initialer på pasienten)
- Takstgruppe (L-takst)
- Antall timer
- Beløpet
Fristen for å sette frem krav
Fristen for å sette frem krav om honorar er 6 måneder etter at kravet tidligst kunne ha vært satt frem.
To elektroniske løsninger for innsending av faktura til Nav
Elektronisk faktura i EHF-format for leger/behandlere uten elektronisk oppgjørsavtale med Helfo
EHF står for elektronisk handelsformat og er en faktura som blir utstedt, formidlet og behandlet elektronisk. Stortinget har vedtatt at EHF er det offentlige standardformatet for elektronisk faktura.
Elektronisk fakturaadresse til Arbeids- og velferdsetaten er vårt org.nr. 889640782.
For å kunne betale til rett tid er det viktig at fakturaen blir merket korrekt:
Både referanse til bestilleren (ansatt i Nav) og ditt org.nr. er nødvendig for å sende faktura til Nav ved EHF
Referansen for ansatte i Nav er en bokstav og seks siffer (eks. A123456). Referansenummer skal oppgis av den ansatte i Nav som for eksempel har bestilt en erklæring fra deg.
Hvis du ikke kan sende faktura i EHF-format, kan du benytte Eye-share.
Eye-share – et alternativ til deg som ikke har e-faktura, men likevel kan sende elektronisk
Hvis du av ulike årsaker ikke kan sende EHF-faktura, kan du bruke Eye-share, som er en nettbasert fakturaportal.
Opprett en bruker med e-postadresse og passord, så finner du mer rettledning (User manual) i løsningen.
Vær oppmerksom på at du må ha et organisasjonsnummer for å kunne bruke Eye-share-portalen.
Les mer om å sende faktura til Nav.