Om Nav — For andre samarbeidspartnere
Partnerskapet i Nav
Gjennom partnerskapet i Nav, samarbeider stat og kommune om å tilby én dør inn til de offentlige arbeids- og velferdstjenestene.
Innhold på siden
Nav-kontoret skal levere både kommunale og statlige arbeids- og velferdstjenester. For å få til dette, må staten og kommunen samarbeide i et partnerskap.
Stat og kommune har felles ansvar for driften av Nav-kontoret, og skal sikre et samordnet og godt tilgjengelig tjenestetilbud. Målet er å hjelpe folk i arbeid, bidra til sosial inkludering og aktiv deltakelse i samfunnet, og gi sosial og økonomisk trygghet for den enkelte.
Stat og kommune har selvstendig ansvar for hver sine tjenester. Arbeids- og velferdsetaten har ansvar for de statlige arbeids- og velferdstjenestene innenfor arbeid, trygd og pensjon, mens kommunene har ansvar for de sosiale tjenestene.
Alle som trenger tjenester fra Nav, skal få et helhetlig og sømløst tilbud. På 264 Nav-kontor over hele landet samarbeider derfor kommunalt og statlige ansatte om å finne gode løsninger for brukerne.
Kommunen har ansvar for å tilby sosiale tjenester og veiledning ved Nav-kontoret. Formålet med disse tjenestene er blant annet å
- fremme økonomisk og sosial trygghet
- bedre levekårene for vanskeligstilte
- bidra til økt likeverd og likestilling
- forebygge sosiale problemer
Hvilke kommunale tjenester ditt lokale Nav-kontor tilbyr, varierer fra kommune til kommune. Alle kommuner må tilby et lovpålagt minimum, som består av:
- økonomisk sosialhjelp
- kvalifiseringsprogrammet
- opplysning, råd og veiledning, herunder økonomisk rådgiving
- midlertidig botilbud
- individuell plan
Kommunene har stor grad av selvstyre etter kommuneloven. Det lokale partnerskapet har handlefrihet til å finne løsninger for Nav-kontoret som er tilpasset lokale behov og utfordringer.
I noen kommuner kan du derfor finne flere kommunale tjenester på Nav-kontoret, for eksempel introduksjonsprogrammet for flyktninger, rus- og psykiatri og barnevern.
Partnerskapet mellom stat og kommune er likeverdig. Det betyr at ingen av partene kan gi hverandre pålegg eller bestemme over den andres tjenester.
Partnerskapet reguleres av den lokale partnerskapsavtalen som er inngått mellom kommunedirektøren og Nav fylkesdirektør. Avtalen inneholder blant annet bestemmelser om hvordan staten og kommunen skal drive kontoret sammen, og hvilke kommunale tjenester som skal inngå.
Partnerskapet utøves på ledernivå i møte mellom kommunedirektør og Nav fylkesdirektør. Det holdes jevnlig partnerskapsmøter mellom partene. I disse møtene drøfter de satsningsområder og prioriteringer for Nav-kontoret, og koordinerer den kommunale og statlige virksomheten i den enkelte kommune.
To eiere og to styringslinjer
Som følge av partnerskapet, har Nav-kontoret to eiere og to styringslinjer. Fordi kommune og stat har selvstendig ansvar for hver sine tjenester, tas de formelle beslutningene i den styringslinjen de tilhører.
Lederen ved Nav-kontoret får styringssignaler fra både kommunedirektøren og fylkesdirektøren, og rapporterer tilbake til begge.
Kommunene har stor grad av selvstyre etter kommuneloven. Den enkelte kommune avtaler, sammen med Arbeids- og velferdsetaten, hvilke kommunale tjenester som skal inngå i Nav-kontoret.
Kommunestyret bevilger økonomiske midler til de kommunale tjenestene ved Nav-kontoret i årsbudsjettet. I henhold til kommuneloven skal det også framgå hvilke prioriteringer, målsettinger og premisser kommunestyret legger til grunn for tjenestene.
Arbeids- og velferdsdirektoratet er fagdirektorat for de kommunale sosiale tjenestene. Arbeids- og velferdsdirektoratet sender årlig et kommunebrev til alle landets kommuner. Kommunebrevet beskriver nasjonale mål, regjeringens satsingsområder og tilskuddsmidler innenfor området levekår og sosiale tjenester. Tilskuddene gitt over statsbudsjettet til de sosiale tjenestene er virkemidler for å nå de nasjonale målene.
Staten styrer ikke de sosiale tjenestene i kommunene. Kommunebrevet er derfor til informasjon og veiledning.
Kommunebrevet for 2024
Arbeids- og velferdsetaten har ansvar for de statlige arbeids- og velferdstjenestene innen arbeid, trygd og pensjon. Etaten består av Arbeids- og velferdsdirektoratet med underliggende enheter.
Direktoratet har ansvar for å styre, lede og utvikle av etaten, på oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Direktoratet har overordnet ansvar for at Nav når målene og resultatene i dette oppdraget.
De statlige tjenestene i Nav er styrt via et årlig mål- og disponeringsbrev fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Dette dokumentet beskriver hvilke resultater som skal nås i inneværende år og hvor store ressurser som stilles til rådighet.
De underliggende enhetene rapporterer til Arbeids- og velferdsdirektoratet. Direktoratet rapporterer til Arbeids- og inkluderingsdepartementet.
Statsforvalteren er statens representant i fylket, og skal støtte opp om partnerskapet mellom stat og kommune i Nav. Statsforvalteren er en av Arbeids- og velferdsdirektoratets linjer ut mot kommunene når det gjelder de sosiale tjenestene.
Statsforvalteren tilbyr råd og veiledning, og utformer kompetansetiltak til Nav-kontorene i samarbeid med Nav Fylke.
Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) gir styringssignaler og tildeler midler til statsforvalteren. Mer informasjon om statsforvalterens roller og aktuelle styringsdokumenter finner du på styringsportalen for statsforvalteren.
På oppdrag fra Statens helsetilsyn fører statsforvalteren tilsyn med de sosiale tjenestene i Nav-kontoret.
Nav-loven pålegger stat og kommune å samarbeide om å etablere og drive felles Nav-kontorer som dekker alle kommuner. Dette samarbeidet skal etter loven reguleres av en lokal samarbeidsavtale, kjent som partnerskapsavtalen.
For å få til et velfungerende Nav-kontor, kan det også være nødvendig med lokale avtaler som regulerer drift og forvaltning av eiendom, samt samarbeidsavtaler med eksterne samarbeidsparter.
Partnerskapsavtalen skal avklare og definere de overordnende rammer for virksomheten i Nav-kontoret. Avtalen vil variere i omfang fra kommune til kommune, avhengig av hvilke tjenester kontoret tilbyr, kommunens demografi, kontorets beliggenhet og størrelse med mer.
Partnerskapsavtalen skal gi nødvendige føringer for
- valg av fysisk lokalisering, og utforming av Nav-kontoret
- organisering og drift av Nav-kontoret, herunder:
- styring og ledelse
- tilsetting av ledere og medarbeidere
- personvern/informasjonssikkerhet/beredskap
- medbestemmelse
- mål- og resultatkrav
- kompetanseutvikling
- delegert myndighet til Nav-leder og utførelse av oppgaver på hverandres myndighetsområder
- driftsavtale - økonomiske rammebetingelser og fordelingsnøkkel mellom sektorene
- tjenestetilbudet ved Nav-kontoret
- brukermedvirkning
- samhandling med øvrig tjenestetilbud
- prinsipper for tvisteløsning ved uenighet
- revisjon
Mal for partnerskapsavtalen
KS og Arbeids- og velferdsdirektoratet har utarbeidet en egen mal for partnerskapsavtalen, som ivaretar nødvendige områder avtalen må dekke.
Selv om man i partnerskapet kan fange opp mye gjennom en standardisert avtale, er det mange detaljer som må avklares lokalt.
Veileder til partnerskapsavtalen
KS og Arbeids- og velferdsdirektoratet har sammen utarbeidet en veileder til partnerskapsavtalen. Formålet med veilederen er å gi støtte til utarbeidelsen av de lokale partnerskapsavtalene. Veilederen vil bli revidert ved behov.
Samarbeidsavtale om drift og forvaltning av eiendom
Det kan bli for omfattende å nedfelle alle detaljer om daglig drift i en lokal partnerskapsavtale. Derfor kan det i de fleste tilfeller være hensiktsmessig med en egen driftsavtale. Driftsavtalen regulerer detaljene knyttet den daglige driften av Nav-kontoret, som fordeling av husleie, kostnader ved investeringer m.m.
Mal for samarbeidsavtale om drift og forvaltning av eiendom (pdf)
Brukere med sammensatte problemer har ofte behov for tjenester som må løses i samarbeid med andre aktører. Det kan derfor i mange tilfeller være hensiktsmessig å inngå samarbeidsavtaler med både statlige, fylkeskommunale, kommunale og til en viss grad private aktører, herunder frivillig sektor.
Hvor mange samarbeidsavtaler det er nødvendig å inngå, avhenger av hvor mange kommunale oppgaver som er lagt til Nav-kontoret ut over minimumsløsningen. Jo færre kommunale oppgaver som er lagt inn, jo flere samarbeidsavtaler vil det være nødvendig å inngå.
Det er ikke laget egne maler for denne typen avtaler, fordi de må tilpasses lokale forhold og lokale samarbeidsparter. Viktige punkter avtalene må dekke er:
- Hva er samarbeidsorganets ansvar og hva er Nav-kontorets ansvar?
- Hvordan skal samarbeidet utøves?
- Hvordan skal eventuelle uklarheter knyttet til ansvar og utøvelse avklares?
- Hvordan og hvor ofte evalueres avtalen?
Du finner nyttig informasjon om partnerskapet i Nav og sosiale tjenester i Nav-kontoret på nettsidene til KS (kommunesektorens organisasjon).
Her finner du strategi- og styringsdokumenter som er aktuelle for partnerskapet i Nav.
Samarbeidsavtale mellom KS og Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID)
Samarbeidsavtale KS og AID 2023-2026 Partnerskapet i NAV (pdf)
Strategi og mål
Webinar og rapportlansering: Vertskommunesamarbeid om Nav-kontor har både fordeler og ulemper
Webinar: Hva er Nav-partnerskapet?
Oppdatert 10.05.2024