Samarbeid — For andre samarbeidspartnere
Sykefravær og inkluderende arbeidsliv – rollen som tillitsvalgt eller verneombud
Om din rolle som tillitsvalgt eller verneombud i arbeidet med sykefravær og inkluderende arbeidsliv.
Innhold på siden
Som tillitsvalgt eller verneombud
- skal du bidra til å gjøre sykefraværsarbeid til en integrert del av HMS-arbeidet
- skal du gi arbeidstakerne råd og veiledning, og bistå arbeidstakeren i dialogen med arbeidsgiveren og andre
- kan du delta på dialogmøtet når den sykmeldte ønsker det
- skal du bidra til å finne gode løsninger sammen arbeidsgiver og arbeidstaker
Arbeidsgiveren har hovedansvaret for å følge opp ansatte som blir sykmeldt. Den ansatte skal medvirke til tilretteleggingen. Nav og den som sykmelder har også ansvar og plikter i oppfølgingsarbeidet.
Vil du vite mer om oppfølging av sykemeldte?
Her finner du mer informasjon om roller, oppgaver, frister og virkemidler i oppfølgingsarbeidet:
Slik følger du opp sykmeldte
For arbeidsgivere
Hva er inkluderende arbeidsliv?
Inkluderende arbeidsliv (IA) handler om samarbeid mellom partene i arbeidslivet for å skape gode og inkluderende arbeidsplasser med lavt sykefravær. Målet er et arbeidsliv med plass for alle, gjennom å legge til rette for at så mange som mulig kan arbeide så mye som mulig, så lenge som mulig.
I Norge har vi en lang tradisjon for at arbeidstakere og arbeidsgivere finner løsninger sammen. Dette kaller vi gjerne den norske arbeidslivsmodellen. Det er når dere samarbeider at dere finner de beste løsningene. Når ansatte får være med å bestemme, skaper dette et godt arbeidsmiljø. Involvering og medvirkning fra de ansatte er en del av HMS-arbeidet, som gjøres på flere arenaer.
Hvordan kan du bidra?
Som tillitsvalgt har du en sentral rolle i arbeidet med inkluderende arbeidsliv (IA) i bedriften.
I IA-arbeidet bør tillitsvalgte være
- pådriver
- holdningsskaper
- samarbeidspartner
- forslagsstiller
- støttespiller
Dette kan blant annet bety at du
- tar opp temaet på medlemsmøter og forankrer IA-arbeidet hos kollegaer
- setter IA på dagsorden i Arbeidsmiljøutvalg eller andre arenaer
- setter fokus på forebyggende arbeidsmiljøarbeid
- kommer med forslag til tiltak
- samarbeider med verneombudet om arbeidsmiljøspørsmål
Se hvordan Nav kan støtte arbeidsplassen din i arbeidet med å forebygge og redusere sykefraværet og utvikle et godt og inkluderende arbeidsmiljø:
Vil redusere sykefravær og beholde ansatte i jobb
Hva arbeidsgivere må vite
Idébanken
Idébanken – for et arbeidsliv som inkluderer
Her får du inspirasjon fra virksomheter som har lykkes med IA-arbeidet, perspektiver fra forskere og fagfolk, enkle og kloke grep og verktøy som du kan ta i bruk på din arbeidsplass.
Arbeidsmiljøportalen
På Arbeidsmiljøportalen får du oversikt over utfordringer i arbeidsmiljøet i din bransje, og verktøy som hjelper dere med å forbedre arbeidsmiljøet. Verktøyene tar utgangspunkt i forskningen og kjente risikofaktorer i arbeidsmiljøet.
På portalen finner du også opplæringspakke i arbeidsmiljøarbeid og tips til hvordan dere kan jobbe godt med arbeidsmiljøet.
Portalen er et samarbeid mellom Arbeidstilsynet, Nav, Petroleumstilsynet (PTIL) og Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).
Oppdatert 17.12.2024
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg