Slik gjør du det
Fyll ut meldekort – tiltakspenger
For å få utbetalt tiltakspenger, må du sende meldekort hver 14. dag.
Innhold på siden
Meldekortet fyller du ut og sender inn digitalt.
Husk å vente på kvittering på at vi har mottatt meldekortet før du lukker nettleseren.
Hvis du ikke kan logge inn og sende meldekort digitalt, kan du skrive ut og sende meldekort på papir i posten.
Hvis du sender meldekort på papir, må du selv følge med på når det skal sendes inn og skrive hvilke 14 dager det gjelder for på meldekortet.
Det vil ta lengre tid før du får utbetalt tiltakspengene, fordi meldekortet må registreres manuelt.
I dette kapittelet
Vi trenger opplysningene på meldekortet for å regne ut hvor mye du skal få i tiltakspenger. Derfor er det viktig at du fyller ut meldekortet riktig og til rett tid.
Når du skal fylle ut meldekortet, må du svare på 5 spørsmål.
Hvis du har jobbet i løpet av de 14 dagene meldekortet gjelder for, må du svare «ja» og oppgi alle timene du har arbeidet hver dag.
Du kan jobbe ved siden av tiltaket uten at du får trekk i tiltakspengene, så lenge du deltar på tiltaket som avtalt.
Du får ikke tiltakspenger for dager du har
- fravær fra tiltaket på grunn av arbeid
- fått lønn mens du deltar på tiltaket
Hvis du har hatt fravær fra tiltaket fordi du har jobbet, må du også svare «ja» og krysse av for alle dager du har jobbet under «annet fravær» på spørsmål 4.
Hvis du har avtalt med Nav å delta på tiltak, kurs, utdanning eller annen aktivitet, skal du svare «ja» og krysse av for alle dager du har utført avtalt aktivitet.
Hvis du deltar daglig på tiltaket, krysser du av for at du har deltatt hver dag, hele uken (mandag til fredag).
Selv om du har hatt fravær fra tiltaket, skal du krysse av for at du har deltatt hvis fraværet skyldes
- andre aktiviteter du har avtalt med Nav
- at tiltaket var stengt på offentlige fridager
- at tiltaket var stengt på grunn av fellesferie hos tiltaksarrangøren
Du skal svare «ja» hvis du har hatt fravær fra tiltaket fordi
- du har vært syk
- barna dine eller barnas barnepasser har vært syke
Du må krysse av for dagene du har vært borte. Husk at du må melde fra til den som er ansvarlig for tiltaket på første fraværsdag ved sykdom.
Hvis du ikke har hatt fravær på grunn av sykdom, svarer du «nei».
Når gir sykdomsfravær trekk i utbetalingen?
Du får utbetalt full stønad de 3 første dagene du er syk. Er du syk mer enn 3 dager, får du utbetalt 75 prosent av full stønad resten av arbeidsgiverperioden. En arbeidsgiverperiode er på til sammen 16 virkedager.
Du må ha sykmelding fra lege, legeerklæring for barnet ditt eller bekreftelse fra barnepasseren fra dag 4 for å ha rett på tiltakspenger i mer enn 3 dager.
Du skal svare «ja» og krysse av for alle dager du har hatt fravær fra tiltaket, for eksempel hvis du
- har jobbet
- har hatt egen ferie utenom planlagt ferieperiode for tiltaket
Hvis du har fått lønn mens du deltar på tiltaket, må du også krysse av for fravær de dagene det gjelder.
Husk at du må melde fra om fravær til den som er ansvarlig for tiltaket første fraværsdag.
Når skal du ikke føre fravær?
Du skal ikke krysse av for fravær hvis fraværet skyldes
- andre aktiviteter du har avtalt med Nav
- at tiltaket var stengt på offentlige fridager
- at tiltaket var stengt på grunn av fellesferie hos tiltaksarrangøren
Du kan ha rett til tiltakspenger ved annet fravær
Hvis du har annet fravær enn egen sykdom fra tiltaket ditt, og fraværet ikke er godkjent av veilederen din, vil du som hovedregel få mindre utbetalt i tiltakspenger. Det er viktig at du melder fra om alt fravær til veilederen din, siden det i enkelte tilfeller kan gjøres unntak.
Godkjente årsaker til fravær, som ikke gir reduksjon i tiltakspengene, er for eksempel:
- jobbintervju
- timeavtale i det offentlige hjelpeapparatet
Du melder fra om fraværet ved å kontakte oss.
Du må kunne dokumentere årsaken til fraværet for å få det godkjent. Hvis veilederen din i ettertid godkjenner fraværet ditt, vil du få etterbetalt for dagene du har hatt fravær.
Hvis du fortsatt ønsker å delta på tiltak, eller få hjelp fra Nav til å komme i arbeid, må du svare «ja». Dette gjelder uansett om du mottar tiltakspenger fra Nav eller ikke.
Hva skjer hvis du svarer «nei»?
Hvis du svarer «nei», vil veilederen din som hovedregel kontakte deg før vi eventuelt fjerner deg fra registeret over arbeidssøkere og stanser tiltakspengene dine.
Hvis du blir fjernet fra registeret over arbeidssøkere, vil du
- miste retten til tiltakspenger, og utbetalingene dine stanser
- ikke få tilsendt flere meldekort
- ikke få tilbud om arbeid, tiltak eller annen hjelp fra Nav til å komme i jobb
Har vi stanset tiltakspengene dine?
Hvis vi har stanset tiltakspengene dine og fjernet deg fra registeret over arbeidssøkere, og du ønsker å få tiltakspenger igjen, må du
- registrere deg som arbeidssøker på nytt
- sende ny søknad om tiltakspenger
Du kan også kontakte oss for å få hjelp.
Hvis du har fylt ut meldekortet feil, må du rette feilen og sende meldekortet på nytt så fort som mulig.
Slik retter du feil:
- Logg inn i oversikten over tidligere meldekort.
- Velg meldekortet du skal rette feil i.
- Rett feilen og send inn meldekortet på nytt.
Hvis du ikke har mulighet til å rette feil i meldekortet elektronisk, må du kontakte oss for å få hjelp.
Når du retter feil på tidligere innsendte meldekort, vil vi vurdere om du har fått for lite eller for mye utbetalt.
Hvis du har fått utbetalt feil beløp, vil vi enten etterbetale det vi skylder deg eller kreve tilbake det du har fått for mye.
Hvor lang tid det tar før vi får behandlet saken varierer, og vi kontakter deg hvis vi trenger mer informasjon.
Du må sende inn meldekort hver 14. dag.
Logg inn på Min side for å se
- når du skal sende neste meldekort
- hvilken periode meldekortet gjelder for
Et meldekort gjelder for en periode på 14 dager, og du bør sende det inn så snart perioden er over. Da får du pengene dine raskere, og unngår trekk fordi du har sendt inn meldekortet for sent.
Siste frist for å unngå trekk i pengestøtten
Siste frist for å sende inn meldekortet er kl. 23.00 mandag én uke etter at meldeperioden er over.
Pengene blir utbetalt cirka 2–3 virkedager etter at vi har mottatt meldekortet.
Logg inn på Dine utbetalinger for å se oversikt over alle utbetalingene dine.
Hvis du tror du har fått for mye eller for lite utbetalt, er det viktig at du melder fra til oss så fort som mulig.
Hvor mye du får utbetalt avhenger blant annet av
- hvor mye du har jobbet
- om du har vært syk
- om du har hatt ferie eller annet fravær
- om tiltakspengene din går ut i løpet av perioden
- eventuelle andre trekk
Har du fått feil beløp utbetalt fordi du har fylt ut meldekortet feil, må du rette feilen på tidligere meldekort og sende det inn på nytt.
Hvis du har fått trekk du ikke forstår eller mener er feil, bør du kontakte oss.
Hva skjer om du har fått utbetalt feil beløp?
Hvis du har fått utbetalt feil beløp, vil vi enten etterbetale det vi skylder deg eller kreve tilbake det du har fått for mye.
Hvis du mener du har fått for lite utbetalt eller trekk som er feil, bør du kontakte oss så vi kan sjekke saken din.
Hvis du mener vi har gjort en feil, kan du også sende oss en klage.
Slik klager du:
- Fyll ut skjemaet: Klage på vedtak – tiltakspenger.
- Oppgi at det gjelder meldekort i begrunnelsen.
Her finner du mer informasjon om klagerettighetene dine.
Oppdatert 21.05.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg