Hjelpemiddel
Taleflythjelpemidler
Hjelpemidler som kan bidra til flytende tale hos deg som stammer.
Taleflythjelpemidler kan være en hjelp til deg som har taleflytvansker. Det kan være at du stammer eller har løpsk tale. Hjelpemidlene kan bidra til at du får mer flyt i talen, og oppnår bedre kommunikasjon med andre.
Generelle vilkår:
- Funksjonsvanskene må være varige. Det vil si at vanskene har en varighet på over to år.
- Hjelpemiddelet skal kompensere for funksjonstap uavhengig av alder.
- Du må ha medlemskap i folketrygden.
I dette kapittelet
Et taleflythjelpemiddel ser ut som et lite høreapparat som du setter i det ene øret.
Hjelpemiddelet gjør at du hører din egen stemme med en liten endring i frekvens (lys/mørk stemme) og med en liten tidsforsinkelse. Dette skaper en illusjon av at en annen person snakker samtidig. Stemmen hjelper deg med å holde et jevnt tempo i talen din. Sammen med pusteteknikker og andre teknikker, kan dette for mange gi bedre taleflyt.
Du kan lese mer om hjelpemidler for taleflytvansker på kunnskapsbanken.net og på Statped sine nettsider.
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
I dette kapittelet
Hvem har ansvar for å hjelpe?
- Til hjem, fritid, skole eller barnehage, er det kommunen du bor i som har ansvar for å hjelpe deg med veiledning og søknadsprosessen.
- På arbeidsplassen er det arbeidsgiver som har tilretteleggingsansvaret.
- På studiestedet er det tilretteleggingstjenesten som skal kunne hjelpe deg.
Ta kontakt med fastlegen din og be om henvisning til en logoped. Logopeden kan hjelpe deg med taleflyten, og prosessen med å prøve ut og søke om et taleflythjelpemiddel.
Barn og unge i skolealder kan henvises til logoped gjennom det spesialpedagogiske fagmiljøet i kommunen eller fylkeskommunen.
Hvis du er usikker på hvor du skal henvende deg, kan du kontakte Nav hjelpemiddelsentral.
Hos noen logopeder er det mulig å prøve ut om du vil ha nytte av et slikt hjelpemiddel. I så fall bør en beskrivelse av utprøvingen legges ved en søknad.
Du kan også søke om vurdering, og utprøving hos Nav hjelpemiddelsentral. Logopeden eller en hjelpemiddelformidler i kommunen du bor i, vil organisere dette for deg.
Behovet for et taleflythjelpemiddel må beskrives og begrunnes av en logoped. Søknaden kan derfor med fordel fylles ut og sendes av logopeden på dine vegne.
Gi fullmakt
Når du gir en fagperson fullmakt til å fylle ut og sende inn søknaden på dine vegne, må du lage en fullmakt. Din signatur på fullmaktsskjemaet vil da erstatte signaturen på selve søknadsskjemaet.
Søke selv
Du kan også søke selv, på vegne av eget barn eller for noen du er verge for. Vær oppmerksom på at kravene til dokumentasjon, kartlegging og begrunnelse er omfattende for denne typen hjelpemiddel. Det kan derfor være en fordel å la en fagperson utforme søknaden på dine vegne.
Bekreftelse fra fagperson på at du har en funksjonsvanske som hjelpemiddelet vil avhjelpe (sakkyndig vurdering, notat fra logoped eller epikrise).
Bekreftelse på at noen har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet. Det er som oftest noen i kommunen på skolen eller i barnehagen din som har dette oppfølgingsansvaret.
Legg ved individuell opplæringsplan (IOP) dersom du har det.
Utfylt tilleggsskjema T08 Kommunikasjonshjelpemiddel (Nav 10-07.72) må følge søknaden. En fagperson i kommunen din har oversikt over tilleggsskjemaene.
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Det er viktig at du har noen rundt deg som kan følge deg opp i startfasen, helst en logoped. Hjelpemiddelet fungerer best om det kombineres med andre teknikker som forbedre taleflyten, for eksempel ulike pusteteknikker.
Når hjelpemiddelet leveres er det viktig at det tilpasses godt til personen som skal bruke det. Da må en ha god tid og det er viktig med trygghet og ro i tilpasningssituasjonen. Noen hjelpemiddelsentraler har kompetansen til å kunne gjøre dette selv, mens andre benytter seg av leverandørens kompetanse. Noen logopeder har god erfaring og kompetanse på området. Da kan tilpasningene av hjelpemiddelet gjøres her.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Gi beskjed til kommunen hvis du har fastmontert utstyr som skal flyttes.
Gi beskjed til Nav hjelpemiddelsentral hvis du flytter ut av landet eller på institusjon.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, skal du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Ta godt vare på hjelpemidlet. Pass på å holde øret som hjelpemiddelet skal sitte i rent. Rutiner for å ha oppladede batterier er viktig for at hjelpemiddelet skal fungere godt.
Hjelpemiddelet tåler vann dårlig. Det følger derfor med en tørkeboks som er nyttig å bruke dersom hjelpemiddelet har vært i kontakt med vann.
Hvis hjelpemidlet går i stykker, det oppstår feil eller det er andre problemer, ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral.
I noen tilfeller kan leverandør gi support. Behov for reparasjon må alltid avklares med Nav hjelpemiddelsentral.
Reparasjon og vedlikehold må utføres av fagfolk.
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av Nav hjelpemiddelsentral, siden Nav selv håndterer tap og skader.
Ved behov kan hjelpemiddelet tas med på reise i inn- og utland.
Dersom det blir ødelagt på reise i Norge, kan du kontakte nærmeste Nav hjelpemiddelsentral.
Er du på reise i utlandet, må du vente til du er tilbake før du kan få hjelpemiddelet reparert. Når du kommer hjem, henvend deg til din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral.
Du kan kun bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Hvis hjelpemiddelet ditt er utslitt eller noe er ødelagt, må du selv kontakte kommunal servicetekniker for å få en vurdering før du kan be om bytte.
Trenger du et annet hjelpemiddel, må du søke på nytt. Er du i tvil om du skal bytte eller søke, kan du kontakte kommunen du bor i.
Skal du bytte fastmonterte hjelpemidler må du søke på nytt, og kan ikke bruke bytteskjemaet.
Dersom du ikke lenger bruker hjelpemiddelet ditt skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i for å gjøre avtale om henting. Kommunen sørger for at hjelpemiddelet blir levert til hjelpemiddelsentralen.
Hvis du ønsker å returnere hjelpemidler selv, må du fylle ut et skjema. Velg "Send skjema" og deretter "Last ned papirskjema og send i posten". Lever dette sammen med hjelpemidlene.
Innlevering av tekniske hjelpemidler
Oppdatert 20.11.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.