Hjelpemiddel
Varslingshjelpemidler
Påminnelser og varsling til pårørende eller andre nærpersoner.
Hvis du har kognitive vansker, har epilepsi, får andre typer anfall eller har behov for å kunne tilkalle andre i husstanden, kan det være aktuelt for deg å søke om varslingshjelpemidler fra Nav hjelpemiddelsentral.
Du kan få påminnelser eller varsler hvis du trenger beslutningsstøtte når du er i ferd med å gjøre en uønsket handling, som å gå ut om natten. Beslutningsstøtten kan for eksempel gis i form av opplest talebeskjed.
Tilsvarende kan du få et system som varsler andre personer hvis du er i ferd med å gjøre en uønsket handling, som å åpne ytterdøren om natten.
Dersom du må tilkalle andre i husstanden når du har behov for hjelp, finnes det løsninger for dette.
Hvis du har vansker med å huske å skru av kokeplater etter bruk, kan du søke om komfyrvakt.
Epilepsi
Hvis du har epilepsi kan du ha behov for at andre blir varslet når du får et anfall. Det finnes epilepsivarsling for seng og stol, og innendørs og utendørs fallalarm. Du kan også få gps-basert fallararm.
Noen kan ha behov for at andre kan overvåke med lyd og bilde om du får et anfall mens du ligger i sengen. Slikt videoovervåkningsutstyr kan bare innvilges ved epilepsi og ved fare for alvorlige anfall eller hendelser.
Generelle vilkår
Funksjonsvanskene må være varige. Varig betyr at vanskene er permanente eller har vart i over 2 år. Ved kortvarige funksjonsvansker kan du få hjelpemidler av kommunen du bor i.
En fagperson, for eksempel lege, ergoterapeut eller psykolog, må dokumentere funksjonsvanskene.
Hjelpemiddelet skal kompensere for funksjonstap, uavhengig av alder og hvor det skal brukes.
I dette kapittelet
Vanlige varslingshjelpemidler er komfyrvakt, epilepsivarsling og systemer som varsler om at du trenger hjelp.
Systemene kan fungere som beslutningsstøtte ved at du får et varsel eller en påminnelse, eller det kan varsle en pårørende.
Nav kan også låne ut gps-baserte orienteringshjelpemidler som er spesielt tilrettelagt for personer med funksjonsnedsettelse.
Ulike former for videoovervåkningsutstyr kan lånes ut som hjelpemiddel for å oppdage og varsle om epileptiske anfall eller andre alvorlige anfall eller hendelser.
Finnhjelpemiddel.nav.no gir en oversikt over de vanligste varslingshjelpemidlene som lånes ut av Nav hjelpemiddelsentral.
På kunnskapsbanken.net kan du lese mer om betydningen av å ha komfyrvakt.
Kommunen eller Nav?
Hvis du trenger varslingshjelpemidler som fungerer som beslutningsstøtte for deg selv eller som varsler noen du bor sammen med, vil dette vanligvis være Nav hjelpemiddelsentral sitt ansvar.
Trygghetsalarm og varslingshjelpemidler som varsler personer utenfor eget hjem, er et kommunalt ansvar. Dette gjelder også på omsorgsboliger og bofellesskap der varslingen går til personer som er kommunalt ansatt.
Unntaket fra dette er gps-basert fallalarm for personer med epilepsi. Dette kan Nav innvilge stønad til uavhengig av hvem som skal motta varslet. I søknaden må du oppgi hvem som skal få varsel og gi nødvendig hjelp når alarmen blir aktivert.
Siden enkelte typer varsling kan virke inngripende på ditt privatliv, må det vurderes og begrunnes nøye hvor nødvendig hjelpemiddelet er.
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Hvis du har behov for å prøve ut ulike hjelpemidler, kan du komme til din lokale Nav hjelpemiddelsentral for utprøving. Hjelpemiddelformidler i kommunen vil organisere dette for deg.
Ta kontakt med kommunen du bor i, for eksempel ergoterapi- eller fysioterapitjenesten, PPT, skole, helsepersonell eller lege.
Kommunen har ansvar for å hjelpe deg med hjelpemidler og tilrettelegging i hjem, fritid, skole og barnehage. Har du en kontaktperson i kommunen, bør du først kontakte denne personen.
Som oftest er det best at kommunal hjelpemiddelformidler skriver og begrunner søknaden på dine vegne. Da har vedkommende ansvar for å bidra med opplæring og oppfølging.
Du må skrive under på søknaden eller på et fullmaktsskjema.
Selv om det kan være ventetid hos kommunen, kan det ofte lønne seg å vente framfor å søke selv. Dette er fordi en god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger. Kommunale formidlere:
er godt kjent med de ulike mulighetene
kan utrede hva som passer best for deg
vet hva som trengs av dokumentasjon.
For hjelpemidler på jobb, bør du involvere arbeidsgiver og en eventuell bedriftshelsetjeneste.
Noe kan inngå i arbeidsgiverens tilretteleggingsplikt (lovdata.no). Både arbeidsgiver, bedriftshelsetjenesten eller du selv kan ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral som kan hjelpe dere med å utrede og kartlegge behovet for hjelpemidler og tilrettelegging på arbeidsplassen. Nav hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Er du arbeidssøker eller har fått innvilget arbeidsavklaringspenger (AAP), kan du sammen med din veileder på Nav-kontoret kontakte Nav hjelpemiddelsentral.
Hvis du trenger hjelpemidler ved høyere utdanning, kontakter du tilretteleggingstjenesten ved studiestedet. Du kan også ta direkte kontakt med Nav hjelpemiddelsentral i fylket du studerer i.
Du må søke selv, men Nav hjelpemiddelsentral kan hjelpe deg med å fylle ut søknaden.
Fullmakt til å søke om hjelpemidler
Du kan la en fagperson (for eksempel kommunal hjelpemiddelformidler eller ergoterapeut) få fullmakt til å fylle ut og sende inn søknaden på dine vegne. Da vil din signatur på dette skjemaet erstatte signaturen på selve søknadsskjemaet.
Hvis du ønsker å søke selv
Vær oppmerksom på at en hjelpemiddelsøknad ofte krever god kjennskap til regelverket. Det finnes også svært mange ulike hjelpemidler med forskjellige funksjoner og bruksområder, og det er ikke alltid enkelt å vite nøyaktig hvilket hjelpemiddel du kan ha bruk for og krav på.
En god utredning med en godt begrunnet søknad øker sjansen for at vi får den informasjonen vi trenger, derfor anbefaler vi deg å be om hjelp fra kommunen.
Du har krav på å få søknaden din behandlet hvis du likevel ønsker å søke selv.
Når du skal finne hjelpemiddel:
- Sjekk at det du trenger ikke er i vanlig handel. Vanlige produkter du får kjøpt i butikk/nettbutikk dekkes ikke av Nav.
- Se etter produkter som er på avtale med Nav (finnhjelpemiddel.nav.no).
- Produkter som er rangert som nummer 1 må vurderes først. Lavere rangerte produkter må begrunnes spesielt.
- Du kan få andre hjelpemidler, hvis produkter som er på avtale med Nav ikke dekker behovet ditt. Da må dette begrunnes spesielt.
Dette må søknaden din inneholde:
Søknaden må inneholde en god forklaring på behovet ditt, og begrunnelse for hvorfor du trenger dette hjelpemiddelet.
Det må komme fram at en person har påtatt seg et opplærings- og oppfølgingsansvar for hjelpemiddelet overfor deg som bruker. Som oftest er dette en kommunal terapeut, men hvis du søker uten hjelp fra kommunen har du anledning til å føre opp deg selv. Nav hjelpemiddelsentral vil vurdere i hvert enkelt tilfelle om det er tilstrekkelig.
Trenger du hjelp til å vurdere eller prøve ut hjelpemidler, må du ta kontakt med kommunen.
Når du printer ut søknadsskjema må du også printe ut en førsteside. På førstesiden står det hvilken adresse du skal sende søknaden til.
- Bekreftelse fra fagperson på at du har en funksjonsvanske som hjelpemiddelet vil avhjelpe.
- Bekreftelse på hvem som har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet. Det er som oftest noen i kommunen din som har dette ansvaret.
- For noen hjelpemidler krever Nav et utfylt tilleggsskjema (T13 Kognitivt hjelpemiddel). Hjelpemiddelformidler i kommunen har oversikt over tilleggsskjemaene. Du kan også kontakte Nav hjelpemiddelsentral.
Søknad om hjelpemiddel
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Du kan få innvilget hjelpemiddelet skriftlig eller muntlig. Avslag gis alltid skriftlig.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Hjelpemidlene blir først levert fra Nav hjelpemiddelsentral til et kommunalt lager. Kommunen tar kontakt når hjelpemiddelet skal leveres videre til deg.
Hvis vi har hjelpemidlene på lager, sender vi dem til kommunen din i løpet av noen få dager, og senest innen tre uker etter at søknaden er innvilget. Det kan ta opp til fem uker hvis hjelpemiddelet må bestilles fra leverandør eller spesialtilpasses.
Hvis det er behov for tilpasninger, opplæring i bruk og vedlikehold av hjelpemiddelet, vil du få det ved utlevering.
Om det haster å få hjelpemiddelet, kan du avtale med Nav hjelpemiddelsentral at du henter det selv.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Ta godt vare på hjelpemiddelet.
Du har selv ansvar for rengjøring og normalt vedlikehold av hjelpemidlene dine.
Les bruksanvisningen som følger med produktet. Noen hjelpemidler har behov for jevnlig lading, bytte av batteri og oppdatering av programvare. Dette må du passe på selv.
Opplærings- og oppfølgingsansvarlig kan bistå deg hvis du trenger hjelp.
Hvem reparerer hjelpemiddelet?
Reparasjon må utføres av fagfolk. Hvis hjelpemidlet går i stykker, det oppstår feil eller problemer, ta kontakt med din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral. I noen tilfeller kan leverandør gi brukerstøtte. Behov for reparasjon må alltid avklares med Nav hjelpemiddelsentral.
Har du fått hjelpemidler til arbeidsplassen eller utdanningsstedet, må du ta kontakt med de som har levert utstyret ved behov for reparasjoner.
Ved behov kan hjelpemiddelet tas med på reise i inn- og utland.
Dersom det blir ødelagt på reise i Norge, kan du kontakte nærmeste Nav hjelpemiddelsentral.
Er du på reise i utlandet, må du vente til du er tilbake før du kan få hjelpemiddelet reparert. Når du kommer hjem, henvend deg til din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral.
Meld fra til kommunen hvis hjelpemiddelet blir stjålet. De vil vurdere om du må politianmelde tyveriet.
Du kan som regel få nytt hjelpemiddel hvis det blir stjålet, eller om du mister eller kommer i skade for å ødelegge hjelpemiddelet.
Du trenger ikke forsikre hjelpemidler utlånt av Nav hjelpemiddelsentral, siden Nav selv håndterer tap og skader.
Du kan kun bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Hvis hjelpemiddelet ditt er utslitt eller noe er ødelagt, må du selv kontakte kommunal servicetekniker for å få en vurdering før du kan be om bytte.
Trenger du et annet hjelpemiddel, må du søke på nytt. Er du i tvil om du skal bytte eller søke, kan du kontakte kommunen du bor i.
Skal du bytte fastmonterte hjelpemidler må du søke på nytt, og kan ikke bruke bytteskjemaet.
Dersom du ikke lenger bruker hjelpemiddelet ditt skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i for å gjøre avtale om henting. Kommunen sørger for at hjelpemiddelet blir levert til hjelpemiddelsentralen.
Hvis du ønsker å returnere hjelpemidler selv, må du fylle ut et skjema. Velg "Send skjema" og deretter "Last ned papirskjema og send i posten". Lever dette sammen med hjelpemidlene.
Innlevering av tekniske hjelpemidler
Oppdatert 25.10.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.