Tiltak
Arbeid med støtte
Et tilbud for deg som trenger støtte for å skaffe eller beholde en jobb.
Innhold på siden
Arbeid med støtte er et tilbud til deg som er over 16 år og er registrert hos Nav. Du må ha behov for hjelp til å komme ut i jobb og være i en jobb over tid.
I dette kapittelet
I Arbeid med støtte får du tilpasset støtte ut ifra interessene og jobbønskene dine.
En jobbspesialist tilknyttet Nav-kontoret følger deg opp i samarbeid med Nav-veilederen din. Målet er å hjelpe deg med å komme ut i jobb og være i en jobb over tid. Du kan få hjelp til å finne en deltids- eller fulltidsjobb.
Fra det året du fyller 19 år, kan du også ta fag- og yrkesopplæring som en del av planen med å komme i jobb. Innholdet i tiltaket avhenger av hva du ønsker deg, og hva som er riktig for deg i din situasjon.
Jobbspesialisten kan følge deg opp også etter at du har startet i jobben eller opplæringsløpet. Jobbspesialisten tilbyr støtte til både deg og arbeidsgiveren din over tid.
I Arbeid med støtte er det du som skal eie din egen prosess. Vi legger vekt på individuell tilpasning og tilrettelegging. Du og jobbspesialisten din blir kjent og finner løsninger som passer for deg. Hva motiverer deg, hva kan du, hva vil du lære, hvordan kan vi finne en arbeidsgiver eller karrierevei som passer nettopp deg?
Hvis du ikke finner den riktige jobben med en gang eller faller ut av en jobb, kan jobbspesialisten hjelpe deg med å finne en annen vei inn i arbeidslivet.
Varigheten tilpasses dine individuelle behov og muligheter på arbeidsmarkedet. Tiltaket kan vare i inntil 3 år avhengig av hvordan vi vurderer behovet ditt for hjelp.
Hvis du deltar i fag- og yrkesopplæring, kan tiltaket forlenges med ett ekstra år. Ta kontakt med Nav-veilederen din for å få vite hvor lenge du kan delta i tiltaket.
I dette kapittelet
Snakk med Nav-veilederen din om Arbeid med støtte er tilgjengelig ved Nav-kontoret ditt. Avklar med veilederen din om tiltaket er riktig for deg.
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Oppdatert 13.12.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg