Tiltak
Arbeidsforberedende trening
Et tilbud om jobb i et tilrettelagt arbeidsmiljø før du starter arbeidstrening i en vanlig bedrift.
Tiltaket kan være aktuelt for deg som har nedsatt arbeidsevne og trenger hjelp for å komme i jobb.
I dette kapittelet
Målet er å avklare arbeidsevnen din gjennom arbeidstrening i ulike arbeidssituasjoner.
- Etter en periode med forberedende arbeidstrening i et tilrettelagt arbeidsmiljø får du arbeidstrening i en vanlig bedrift.
- Du får kartlagt kompetansen din og får karriereveiledning.
- Du kan få tilrettelagt opplæring hvis du ønsker å gå videre med et yrkesfaglig utdanningsløp. Opplæringen skal bedre mulighetene dine til å komme i jobb.
Tilbudet er fleksibelt og kan ha en varighet på inntil et år med mulighet for forlengelse i ytterligere ett år. Varigheten blir tilpasset behovene dine ut fra mulighetene dine på arbeidsmarkedet.
I dette kapittelet
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Hvis du allerede får sykepenger eller arbeidsavklaringspenger, beholder du pengestøtten mens du deltar på tiltaket.
Sykepenger
Pengestøtte
Arbeidsavklaringspenger (AAP)
Pengestøtte
Hvis du ikke får pengestøtte fra Nav, kan du ha rett til tiltakspenger. Tiltakspengene skal blant annet dekke de daglige utgiftene dine mens du deltar på tiltaket.
Tiltakspenger
Pengestøtte
Oppdatert 20.11.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg