Tjeneste — For arbeidsgivere
Hjelpemidler og tilrettelegging
Hjelpemidler og veiledning om tilrettelegging på arbeidsplassen.
Det finnes også informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging til privatpersoner og leger og tannleger eller andre behandlere.
Er du arbeidsgiver og har ansatte med tilretteleggingsbehov, kan du ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral.
Tilretteleggingsbehovene kan være på grunn av vansker med
- syn
- hørsel, tinnitus og lydsensitivitet
- bevegelse eller motorikk
- å lese- og skrive, for eksempel dysleksi
- konsentrasjon, planlegging og hukommelse, kognitive vansker
- å bruke PC og annet datautstyr for eksempel på grunn av muskel- og skjelettplager eller bevegelsesvansker.
Hvis den ansatte har behov for hjelpemidler, er det en forutsetning at den ansatte har en varig og nedsatt funksjonsevne (over 2 år).
I dette kapittelet
Du kan kontakte Nav hjelpemiddelsentral hvis du lurer på hvordan du bør organisere gjennomføringen av arbeidsoppgavene når ansatte har funksjonsutfordringer. Nav hjelpemiddelsentral kan gi gode råd og bidra med tilrettelegging.
Tilretteleggingen kan dreie seg om
- utforming av arbeidslokaler
- hensiktsmessige apper til mobiler og datamaskiner
- søknad om hørsels- og tegnspråktolk
- søknad om ombygging av maskiner, biler og bygninger
- søknad om hjelpemidler
- informasjon om konsekvenser av den ansattes funksjonsnedsettelser
- vurdering av aktuelle tiltak, sammen med den ansatte og arbeidsgiver
- gi råd om tilrettelegging og hvordan du bedre kan organisere gjennomføring av arbeidsoppgaver.
Mer om tilrettelegging i arbeid (kunnskapsbanken.net).
Nav gir ikke støtte til utstyr man kan forvente at virksomheten skal ha for ordinær drift. Du kan lese om arbeidsgivers generelle tilretteleggingsplikt (arbeidstilsynet.no).
Rådgivere ved hjelpemiddelsentralene samarbeider med Nav-veiledere, arbeidsgivere, arbeidsmarkedsbedrifter, bedriftshelsetjenester, kommunehelsetjenester, spesialisthelsetjenesten og mange andre.
Du kan lese mer om rådgivning og virkemidler (kunnskapsbanken.net)
Noen ansatte har behov for hjelpemidler for å kunne utføre arbeidet. Du som arbeidgiver har en plikt til å tilrettelegge for dette. Hvis behovet går utover det som inngår i tilretteleggingsplikten, kan den ansatte søke Nav hjelpemiddelsentral om hjelpemidlene.
Dette kan være hjelpemidler som kan kompensere for utfordringer med syn, hørsel, bevegelse, lese- og skrivevansker, kommunikasjon, hukommelse eller organisering av arbeidsoppgaver.
Andre kan ha behov for tjenester som Nav tilbyr. Dette kan for eksempel være funksjonsassistanse, lese- og sekretærhjelp eller mentor. Mer om hvilke hjelpemidler Nav kan låne ut og hvilke tjenester vi tilbyr.
- Forutsetningen er at den ansatte har en varig og nedsatt funksjonsevne (over 2 år)
- Du får ikke støtte til utstyr som det forventes skal finnes for at virksomheten skal ha en ordinær drift.
Nav kan gi veiledning om hjelpemidler til den ansatte og deg som arbeidsgiver, men det er den ansatte selv som må søke om de konkrete hjelpemidlene.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
Hvis du ønsker generelle råd og veiledning om tilrettelegging på arbeidsplassen, kan du
- se eksempler på tilrettelegging (kunnskapsbanken.net)
- ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral
Hvis du har en ansatt med tilretteleggingsbehov, eller vurderer å ansette en person med tilretteleggingsbehov, kan du
- ta kontakt med en bedriftshelsetjeneste hvis du som arbeidsgiver har en slik avtale
- ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral hvis bedriftshelsetjenesten ikke kan hjelpe
Oppdatert 05.06.2024
Skriv til oss
Du kan sende spørsmål, beskjeder eller nye opplysninger til Nav hjelpemiddelsentral.