Tjeneste og Refusjon — For arbeidsgivere
Lese- og sekretærhjelp
Dekker utgiftene til lese- og sekretærhjelp for ansatte med sterkt nedsatt syn (blinde og svaksynte).
Det finnes også informasjon om dette til privatpersoner og til deg som er lese- og sekretærhjelp eller ekstern leverandør av tjenesten.
Lese- og sekretærhjelp kan være aktuelt for mennesker som har sterkt nedsatt syn, og der hjelpen er nødvendig for at personen skal kunne utføre arbeidet, delta på arbeidstrening eller gjennomføre videreutdanning.
Hvis den ansatte har problemer med lesing og skriving av andre årsaker enn redusert syn, har man ikke rett til lese- og sekretærhjelp.
En person kan også få lese- og sekretærhjelp hvis vedkommende er engasjert i organisasjonsarbeid, har politiske verv eller for å fungere i dagliglivet.
I dette kapittelet
Hvis lese- og sekretærhjelpen er ansatt på arbeidsplassen, kan arbeidsgiver få utbetalt tilskudd tilsvarende antall timer som blir brukt. Tilskuddet tilsvarer lese- og sekretærhjelpens ordinære timelønn pluss de sosiale utgiftene forbundet med dette.
Nav betaler lese- og sekretærhjelpen per time etter at søknaden er innvilget.
Arbeidsgiver må selv finne en person som kan være lese- og sekretærhjelp for den ansatte.
Personer kan også jobbe som lese- og sekretærhjelp som frilanser for Nav, eller gjennom en ekstern leverandør av slike tjenester.
Informasjon til lese- og sekretærhjelpen eller ekstern leverandør
Den ansatte kan få lese- og sekretærhjelp så lenge arbeidsforholdet varer.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Du som er arbeidsgiver skal hjelpe den ansatte med å finne en lese- og sekretærhjelp, men det er den ansatte selv som søker.
Det er den ansatte som får vedtaket fra Nav.
3. Send inn regningsskjema (refusjonskrav)
Hvis lese- og sekretærhjelpen er ansatt på arbeidsplassen, må du som arbeidsgiver sende inn regningsskjema til Nav for å få refusjon for timene den ansatte har brukt.
Regningen sendes Nav hjelpemiddelsentral senest en måned etter at oppdraget er avsluttet. Ved lengre oppdrag skal regning sendes én gang i måneden.
Lese- og sekretærhjelpen må fylle ut regningsskjemaet, med vedlegg som viser utregning av timesats og antall timer. Regningsskjemaet må signeres av både lese- og sekretærhjelpen og av den som får hjelpen.
Du som arbeidsgiver må:
- Sende regningsskjemaet, vedlegget og Navs forside til Nav.
- Sende EHF-faktura, med fakturareferanse T109322.
- På fakturaen må det stå tydelig, med navn, personnummer eller begge deler, hvem som er brukeren av tjenesten. Altså, hvem som har vedtaket på lese- og sekretærhjelp.
- E-postadresse til arbeidsgiver må stå på fakturaen.
Oppdatert 18.09.2024
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgKontaktskjema
Du kan skrive til oss hvis du ønsker hjelp til å rekruttere, inkludere arbeidstakere og forebygge sykefravær.
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen