Pengestøtte til ansatt og Refusjon — For arbeidsgivere
Omsorgspenger (hjemme med sykt barn-dager)
Sikrer inntekt når en ansatt må være borte fra jobb på grunn av barns eller barnepassers sykdom.
Det finnes også informasjon om omsorgspenger til privatpersoner og leger og tannleger eller andre behandlere.
For å kunne benytte seg av omsorgsdager må den ansatte
- ha omsorgen for barnet. Det betyr at barnet bor fast hos den ansatte, og at de har samme folkeregistrerte adresse.
- Hvis den ansatte ikke bor sammen med den andre forelderen, men de har en avtale om delt bosted, bor barnet fast hos dem begge.
- En ansatt kan også få omsorgsdager fra en forelder som er alene om omsorgen.
- ha vært i jobb i minst fire uker
- Hvis den ansatte ikke har vært i jobb i minst fire uker, men har hatt sykepenger, dagpenger, foreldrepenger, svangerskapspenger, omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger, er det likestilt med jobb.
- være medlem av folketrygden.
Ansatte har i alle tilfeller rett til permisjon etter Arbeidsmiljøloven §12-9, når de pleier et sykt barn, uavhengig av om de fyller vilkårene for omsorgspenger. Du finner informasjon om retten til permisjon på Arbeidstilsynet sine nettsider.
I dette kapittelet
Ansatte som har egne barn boende hos seg, har automatisk rett til et bestemt antall omsorgsdager som du kan bruke per kalenderår.
Som hovedregel har man rett til:
- 10 dager for 1-2 barn
- 15 dager for 3 eller flere barn
Omsorgsdagene gjelder for hele kalenderåret, og er felles for alle arbeidsforhold.
Man får som hovedregel kun omsorgspenger for egne barn i egen bolig og for fosterbarn. Andres barn, eller egne barn som ikke bor med den ansatte, gir ikke automatisk rett til omsorgsdager.
Som hovedregel har du kun rett til omsorgspenger for barn ut det kalenderåret de fyller 12 år. Det betyr at hvis den ansatte har eldre barn, vil ikke disse påvirke hvor mange omsorgsdager han eller hun har rett til.
Unntaket er hvis man har vedtak om ekstra omsorgsdager på grunn av langvarig sykdom eller funksjonshemning. Retten til omsorgsdager for dette barnet gjelder ut kalenderåret det fyller 18 år, og det kan påvirke hvor mange omsorgsdager den ansatte har rett til.
Eksempel:
Ansatt har tre barn på 8, 11 og 14 år, det vil si to barn som gir rett til 10 omsorgsdager.
Hvis den ansatte har fått ekstra omsorgsdager for barnet på 14 år, er det tre barn som gir rett til 15 omsorgsdager. De 10 ekstra dagene på grunn av langvarig/kronisk sykdom eller funksjonshemning kommer i tillegg.
Kalkulator for omsorgsdager
Med kalkulatoren for omsorgsdager kan du få hjelp til å regne ut hvor mange omsorgsdager du selv eller den ansatte kan ha rett på.
For å regne ut den ansattes omsorgsdager må du vite hvor mange barn den ansatte har, og samlivssituasjonen. Du kan eventuelt henvise den ansatte til selv å bruke kalkulatoren.Finn ut hvor mange omsorgsdager du kan ha rett til
Kalkulator
Den ansatte kan søke om ekstra omsorgsdager i disse tilfellene:
Hvis den ansatte er alene om omsorgen for barn, kan han eller hun søke om dobbelt så mange omsorgsdager. Det vil si at den ansatte har barnet boende hos seg, uten å bo sammen med den andre forelderen.
Har foreldrene avtalt delt bosted for barnet, er ingen regnet som alene om omsorgen. Da har begge rett på ordinært antall omsorgsdager.
Hvis den ansatte får nytt barn med ny samboer/ektefelle, beholder man retten til ekstra omsorgsdager for særkullsbarnet som man fortsatt er alene om omsorgen for. Dette gjelder så lenge vilkårene for omsorgsdager for særkullsbarnet er oppfylt.
Ansatte som har ekstra omsorgsdager fordi de er alene om omsorgen kan dele omsorgsdager med den andre forelderen og/eller ny samboer/ektefelle. Man skal ikke sende melding til Nav når man deler omsorgsdager, dette avtaler de selv og informerer arbeidsgiver om antall dager som er delt. Nav vil legge til grunn at arbeidsgiver har oversikt over riktig antall dager for sine ansatte.
Når en ansatt har et barn som er
- langvarig sykt
- kronisk sykt
- funksjonshemmet
kan dette gjøre at han eller hun har høyere risiko for å måtte være borte fra jobb. Den ansatte kan da søke om å få 10 ekstra omsorgsdager for hvert kalenderår, eller 20 ekstra omsorgsdager hvis en er alene om omsorgen.
Har man flere barn i denne situasjonen, kan man få 10 ekstra dager for hvert barn.
Når man har fått ekstra dager i denne situasjonen beholder den ansatte både de ordinære og de ekstra omsorgsdagene ut det kalenderåret barnet fyller 18 år. Man trenger altså ikke å søke årlig om disse ekstra dagene.
En ansatt kan søke om ekstra omsorgsdager hvis den andre forelderen ikke kan ha tilsyn med barn i en periode på minst 6 måneder. Dette er i tilfeller hvor man bor sammen med den andre forelderen, og den andre forelderen for eksempel
- er fysisk eller psykisk syk
- er innlagt i helseinstitusjon
- har en funksjonshemning
- er i fengsel
- utøver verneplikt
Den ansatte kan da regnes som alene om omsorgen, og få dobbelt antall omsorgsdager.
Her finner du informasjon om hvordan du som arbeidsgiver søker om refusjon av utbetalte omsorgsdager.
Foreldre som har ekstra omsorgsdager fordi de er alene om omsorgen kan dele omsorgsdager med den andre forelderen og/eller ny samboer/ektefelle.
Hvis din ansatte har egne barn som de har samvær med, kan de derfor få omsorgsdager fra den andre forelderen. Hvis din ansatte er samboer eller gift med en forelder som har ekstra omsorgsdager på grunn av aleneomsorg, kan han eller hun få inntil 10 omsorgsdager.
De skal ikke sende melding til Nav når de deler omsorgsdager, dette avtaler de selv og informerer arbeidsgiver om antall dager som er delt. Nav vil legge til grunn at arbeidsgiver har oversikt over riktig antall dager for sine ansatte.
Arbeidsgiver står for lønnen de første 10 omsorgsdagene også når den ansatte har fått dager etter disse reglene. Dere kan også søke refusjon fra Nav på samme vilkår som ansatte med hjemmeboende barn.
Foreldre har rett til like mange omsorgsdager uavhengig av om man har fulltidsstilling, deltidsstilling eller er tilkallingsvikar. Antall omsorgsdager er felles for alle arbeidsforhold innenfor ett kalenderår.
Hvis den ansatte har flere arbeidsforhold, må den ansatte selv ha kontroll på hvor mange dager som er brukt hos de ulike arbeidsgiverne.
Hvis den ansatte bytter jobb midt i kalenderåret, kan ny arbeidsgiver kreve en bekreftelse fra forrige arbeidsgiver på hvor mange omsorgsdager som er brukt. Dette vil påvirke hvor mange omsorgsdager den ansatte kan bruke ut året, og dermed hvor mye man kan få i refusjon.
Vanligvis har man rett til omsorgspenger ut kalenderåret barnet fyller 12 år.
Man kan ha rett til ekstra omsorgsdager ut kalenderåret barnet fyller 18 år, hvis barnet er kronisk/langvarig sykt eller har en funksjonshemning.
Disse situasjonene gir rett til å bruke omsorgsdager:
Hvis barnet trenger nødvendig tilsyn og pleie på grunn av sykdom, kan du bruke omsorgsdager hvis du må være hjemme fra jobb.
Det kan for eksempel være hvis barnet har omgangssyke eller influensa, og derfor må være hjemme fra skole eller barnehage.
Hvis barnet ditt trenger oppfølging på grunn av sykdom, kan du bruke omsorgsdag selv om barnet ikke er sykt og pleietrengende den aktuelle dagen.
Dette kan for eksempel være at barnet skal til legen, eller at dere har oppfølgingsmøter med lege, fysioterapeut, BUP, PPT eller ansvarsgruppe.
Hvis den som vanligvis har den daglige omsorgen for barnet er syk, kan du bruke omsorgsdag for å ta vare på barnet.
Dette kan for eksempel være hvis en forelder i foreldrepermisjon blir syk, hvis dagmamma er syk og hvis barnehagen må stenge på grunn av sykdom hos de ansatte.
Du kan bruke omsorgsdag hvis den som vanligvis har den daglige omsorgen må følge et annet barn til utredning eller innleggelse.
Dette kan for eksempel være at en forelder har omsorgen for et barn i foreldrepermisjon, men må følge et annet barn til utredning. Da kan du bruke omsorgsdag for å passe det barnet som vanligvis er hjemme.
Den ansatte kan ikke bruke omsorgsdager i disse tilfellene:
- møter med skolen, som ikke skyldes sykdom
- planlagt fravær, for eksempel ved skoleferie og planleggingsdager
- rutinekontroller på helsestasjonen
- rutinekontroll hos tannlege, som ikke skyldes sykdom
- når barnehage/skole er stengt på grunn av streik
Kan arbeidstakere som er permittert bruke omsorgsdager?
Ansatte som er 100 prosent permitterte har ikke rett til å bruke omsorgsdager. Omsorgsdager kan benyttes til og med siste arbeidsdag før permitteringen. Ansatte som er delvis permitterte kan ha rett til å bruke omsorgsdager for de dagene han eller hun skulle ha vært på jobb.
Vi benytter opplysninger fra Aa-registret i saksbehandlingen. Det er derfor viktig at opplysninger er rapportert korrekt. Du kan lese mer om hvordan permisjoner og permitteringer skal rapporteres til a-meldingen.
Kan arbeidstakeren være borte deler av en arbeidsdag?
Arbeidsgiver kan gi rett til omsorgspenger for kortere perioder enn hele dager. Arbeidsgiver har plikt til å drøfte med de tillitsvalgte om det skal gis slik rett til å ta ut omsorgspenger for del av dag.
Nav godtar refusjonskrav for delvis forbrukte dager. Vi beregner 7,5 timer som en hel arbeidsdag og utbetalingen avrundes til nærmeste halve time. Det betyr at arbeidsgiver selv må beregne hvor mange timer det skal kreves refusjon for.
Omsorgspenger beregnes på samme måte som sykepenger og utgjør 100 prosent av sykepengegrunnlaget.
Når Nav refunderer omsorgspenger utbetaler vi 100 prosent av grunnlaget som maksimalt kan være 6 ganger grunnbeløpet (6G). Dette tilsvarer 744 168 kroner. Grunnlaget regnes om til en dagsats ved å dele beregnet årsinntekt på 260 dager. Dette gjelder uavhengig av hvor mange arbeidsdager arbeidstakeren har i løpet av et år.
Eksempel på beregning:
Slik beregnes dagsatsen til en arbeidstaker med gjennomsnittlig månedsinntekt på brutto 17 000 kroner de tre siste månedene:
- Dette tilsvarer en årsinntekt på 204 000 kroner
- Beregnet årsinntekt deles på 260
- Nav vil utbetale med en dagsats på 785 kroner
Dette kan medføre at du får mindre refundert fra Nav enn du har utbetalt i lønn for dagene arbeidstakeren har hatt fravær, for eksempel hvis arbeidstakeren jobber deltid. Det samme gjelder hvis du har utbetalt full lønn til arbeidstakeren, og full lønn overstiger 6G.
I dette kapittelet
Når arbeidstakeren har jobbet hos deg i 4 uker eller mer, plikter du å utbetale lønn for alle omsorgsdagene som arbeidstakeren har rett til å bruke. Som hovedregel har en arbeidstaker rett til å bruke 10 omsorgsdager per år ut kalenderåret barnet fyller 12 år, og det er disse 10 dagene du må dekke. En arbeidstaker kan ha rett til å bruke flere enn 10 omsorgsdager per år, og du er pliktig til å utbetale for alle dagene, men kan få refusjon fra den 11. dagen.
Du får refusjon fra første dag hvis den ansatte kun har barn som fyller 13 år i år eller er eldre, og minst ett av barna har fått ekstra omsorgsdager på grunn av langvarig sykdom eller funksjonshemning. Du er likevel pliktig til å utbetale lønn fra første dag.
Hvis det er et opphold i arbeidsforholdet på 14 dager eller mer anses arbeidsforholdet som opphørt, og den ansatte må på nytt jobbe i 4 uker for at du skal være pliktig til å utbetale lønn for omsorgsdager.
Når du ikke er pliktig til å utbetale lønn for omsorgsdager, kan det være at den ansatte har rett på omsorgspenger utbetalt fra Nav. I dette tilfellet er det opp til deg som arbeidsgiver om du vil forskuttere lønn til den ansatte for så å kreve refusjon fra Nav. Uavhengig av hva du velger, må du sende inntektsmelding til Nav i denne situasjonen.
Et sykt barn vil ha det samme behovet for å være hjemme med en omsorgsperson, selv om man ikke har rett til omsorgspenger eller omsorgsdagene ikke strekker til.
Da er det greit å vite at arbeidstakere har rett til permisjon etter Arbeidsmiljøloven §12-9 når de pleier et sykt barn, uavhengig av om de fyller vilkårene for omsorgspenger. Det betyr at de har rett til permisjon fra jobben, men den kan være ulønnet hvis man ikke har opptjent rett til omsorgspenger.
Du finner informasjon om retten til permisjon på Arbeidstilsynet sine nettsider.
Når den ansatte ikke har rett til omsorgspenger kan dere som arbeidsgiver også vurdere å innvilge lønnet velferdspermisjon selv om den ikke er lovfestet, eller avtale at den ansatte tar ut feriedager/avspaserer.
Arbeidstakere som bruker omsorgsdag, skal bruke egenmelding overfor arbeidsgiver de første tre dagene.
Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiver kreve legeerklæring for å dokumentere at barn eller barnepasser er syk.
Med "fjerde dag" mener vi den fjerde dagen man er borte fra jobben, selv om den fjerde dagen ikke nødvendigvis er en arbeidsdag. For eksempel, hvis den ansatte bruker omsorgsdag på en fredag, har fri hele helgen, og må være hjemme med et sykt barn på en mandag, blir mandag regnet som den fjerde dagen. Da kan det være nødvendig med en legeerklæring. De fire dagene gjelder bare hvis du er borte fra jobben sammenhengende, uten å være tilbake på jobb mellom dagene.
Du søker om refusjon for utbetalt lønn ved å sende digital inntektsmelding til Nav. Der opplyser du om du ønsker refusjon for hele eller deler av perioden.
Hvis du skal søke om refusjon for omsorgsdager samlet for i fjor og i år, må du sende to inntektsmeldinger. Det betyr at du må sende én inntektsmelding som gjelder for 2023 og én som gjelder for 2024.
Inntektsmeldingen sendes enten fra arbeidsgivers eget lønns- og personalsystem eller fra altinn.no.
Les mer om hvordan du søker om refusjon i ulike situasjoner:
Eksempel 1:
Du skal sende refusjonskrav for en arbeidstaker som til vanlig jobber 7,5 timer per dag, og som har vært borte en halv dag.
- Da utgjør fraværet 3,75 timer. Dette må avrundes til nærmeste halve time, slik at det oppgis 4 timer i inntektsmeldingen. Ved flere halve dager kan det oppgis som 3,5 og 4 timer annenhver dag.
Når du skal sende refusjonskrav for deler av en dag, og arbeidstakeren ikke jobber ordinære arbeidstid på 7,5 time, må fraværet omregnes.
Eksempel 2:
Du skal sende refusjonskrav for en arbeidstaker som til vanlig jobber 9 timer per dag, og er borte 4 av disse. Da deler du antall timer fravær på antall timer arbeidstakeren skulle jobbet. Tallet du får ganger du med 7,5:
- 4 delt på 9 er 0,44. 0,44 ganger 7,5 er 3,33. Da skal dette fraværet meldes som 3,5 timer i inntektsmeldingen.
Eksempel 3:
Du skal sende refusjonskrav for en arbeidstaker som vanligvis jobber 5 timer per dag, og er borte 3 timer av disse. Da deler du antall timer fravær på antall timer arbeidstakeren skulle jobbet. Tallet du får ganger du med 7,5.
- 3 delt på 5 er 0,60 ganger 7,5 er 4,5. Da skal dette fraværet meldes som 4,5 i inntektsmeldingen.
Som arbeidsgiver plikter du å utbetale lønn til arbeidstakeren for de dagene han eller hun skulle vært på jobb. Dette inkluderer lørdag og søndag. I inntektsmeldingen kan du oppgi lørdag og søndag som enkeltstående dager eller som en del av en sammenhengende periode.
Eksempler:
Du har lagt inn en sammenhengende periode som er seks dager eller kortere og som inneholder lørdag eller søndag
- Da utbetaler vi for alle dagene i perioden du oppgir.
Arbeidstakeren er borte fra jobb fredag og påfølgende mandag på grunn av sykt barn og har ikke avtalt jobb i helgen.
- Da har arbeidstakeren vært borte fra jobb to dager.
- I inntektsmeldingen må du som arbeidsgiver oppgi fredag og mandag som enkeltstående dager for ikke å få utbetalt fire dager.
Du har sendt inn inntektsmelding med en periode som er seks dager eller kortere og perioden inneholder lørdag og søndag som du ikke skal ha refusjon for.
- Da må du sende en ny inntektsmelding for å korrigere det forrige kravet. Les mer om dette nedenfor, under «Hvordan endrer jeg en inntektsmelding som er sendt?».
Arbeidstakeren har vært borte fra jobb mer enn seks dager sammenhengende.
- Da refunderer vi ut fra en femdagersuke selv om perioden som er oppgitt i inntektsmeldingen er lengre enn dette. Dette kompenseres for ved en høyere dagsats ved at månedsinntekten fordeles på fem dager per uke i stedet for syv. Dagsatsen regnes ut fra 260 dager selv om arbeidstakeren jobber flere dager enn dette i løpet av et år.
Vanligvis skal du bruke gjennomsnittet av de tre siste månedenes inntekt og omregne det til årslønn og dagsats. For timelønnede skift- og turnusarbeidere og tilkallingsvikarer beregnes det annerledes.
Slik gjør du det:
- Du fordeler inntekten på det faktiske antallet arbeidsdager som arbeidstakeren har hatt i beregningsperioden. Da får du dagsatsen. Nedenfor ser du to eksempler.
- Når du oppgir månedsinntekten i inntektsmeldingen, oppgir du et gjennomsnitt av inntekten arbeidstakeren har hatt i beregningsperioden.
Eksempel 1:
En arbeidstaker på timelønn
- jobbet varierende antall dager i månedene før sykefraværet
- ble syk 9. mai
- hadde jobbet 9 dager i april, 13 dager i mars og 12 dager i februar. Det vil si 9 + 13 + 12 = 34 dager
- tjente til sammen 40 000 kr i beregningsperioden
- tjente 1 176 kr per dag i arbeid (40 000 kr / 34 dager) = dagsatsen
I inntektsmeldingen oppgir du månedsinntekten: 40 000 kroner / 3 måneder = 13 333 kroner.
Eksempel 2:
En arbeidstaker i turnus
- jobber 14 dager og har 14 dager fri
- har arbeidsdager på 12 timer
- har timelønn på 220 kr
- jobbet 14 dager x 3 måneder = 42 dager
- tjente til sammen i perioden 110 880 kr (42 dager x 12 timer x 220 kr)
- tjente 2 640 kr per dag i arbeid (110 880 kr / 42 dager) = dagsatsen
I inntektsmeldingen oppgir du månedsinntekten: 110 880 kroner / 3 måneder = 36 960 kroner.
Når kan jeg tidligst søke refusjon?
Du søker refusjon for utbetalt lønn etterskuddsvis. Du kan ikke søke om refusjon frem i tid.
Frist for å kreve refusjon er tre måneder tilbake i tid.
Klage på vedtak om refusjon av omsorgspenger
Har du fått et vedtak om refusjon av omsorgspenger som du mener er feil? Da kan du sende inn en klage.
Du legger inn fødselsnummer eller D-nummeret til den arbeidstakeren som vedtaket gjelder for.
I punkt 1 i skjemaet (Personlige opplysninger) skal du legge inn opplysninger om arbeidstakeren. Du skal ikke fylle ut navnet på Nav-enheten eller Navs referanse.
Vanligvis er inntektsmeldingen et skjema som arbeidsgiver skal sende når en ansatt har søkt om en ytelse fra Nav.
På omsorgspenger er inntektsmeldingen arbeidsgiver sitt krav om refusjon fra Nav, og det er som hovedregel ikke nødvendig med en søknad fra den ansatte.
Hvis du ikke har utbetalt omsorgspenger for den ansatte, og den ansatte skal søke om utbetaling direkte fra Nav, skal du likevel sende inntektsmelding og oppgi at du ikke søker om refusjon.
Når du har sendt inn en inntektsmelding som inneholder feil opplysninger, må du sende en ny eller endret inntektsmelding med opplysninger om det som skal endres.
Når vi får inn en ny eller endret inntektsmelding, revurderer vi saken. Hvis arbeidsgiveren har fått for mye utbetalt, trekkes dette i neste utbetaling.
Må alle opplysningene legges inn manuelt på nytt ved innsending av endret inntektsmelding?
Hvis du bruker Altinn-portalen, kan den sist innsendte inntektsmeldingen hentes fra arkivet.
Du kan lage en kopi av den forrige inntektsmeldingen med funksjonen «Lag ny kopi», og bruke denne til å legge inn nye opplysninger og/eller endre på opplysningene. Ved å bruke kopien som utgangspunkt, slipper du å fylle inn på nytt de opplysningene som ikke skal endres.
Eksempler på situasjoner du vil endre, og hva du gjør:
1. Du har sendt inn en inntektsmelding som inneholder dager du ikke skal ha refusjon for:
Du må sende inn en ny eller endret inntektsmelding på den samme personen via Altinn eller eget lønns- og personalsystem
Legg kun inn de dagene du ikke skal ha refusjon for likevel
Registrer dagene som «delvis fravær» med 0 timer per dag
All annen informasjon må være lik inntektsmeldingen som korrigeres (virksomhetsnummer, arbeidsforholds ID, månedsinntekt, refusjonsbeløp)
Den nye eller endrede inntektsmeldingen vil korrigere dagene som tidligere er sendt inn
2. Du har sendt inn inntektsmelding med krav om refusjon for feil person:
Du må sende en ny eller endret inntektsmelding for den samme personen via Altinn eller et lønns- og personalsystem
I den nye inntektsmeldingen oppgir du de samme dagene som på forrige inntektsmelding
Registrer dagene som «delvis fravær» med 0 timer per dag
Den endrede inntektsmeldingen vil korrigere tidligere innsendt inntektsmelding for samme periode for samme person
Send inntektsmelding for den personen du i utgangspunktet skulle ha sendt for
3. Du har sendt inn inntektsmeldinger hvor du har vekslet mellom arbeidsforholdsid og virksomhetsnummer for sammenhengende eller overlappende perioder:
Du må sende ny inntektsmelding hvor du velger arbeidsforholdsid eller virksomhetsnummer. Skriv inn alle timer, dager og perioder samlet.
Hvor kan jeg sjekke inntektsmeldinger jeg har sendt tidligere?
Du kan sjekke tidligere innsendte inntektsmeldinger ved å benytte deg av innsynstjenesten på Altinn
Inntektsmeldingen skal sendes via Altinn eller ditt lønns- og personalsystem. Vi jobber med å lage inntektsmelding som kan sendes via Min side-arbeidsgiver på nav.no.
I noen få tilfeller trenger Nav mer dokumentasjon fra deg enn inntektsmeldingen. Du får brev fra vår saksbehandler med informasjon om hva vi trenger, hvis dette er nødvendig.
Noen arbeidsgivere ønsker også å sende annen dokumentasjon direkte til saksbehandler.
Dokumentasjonen kan sendes til oss på to måter:
- Gi dokumentasjonen til den ansatte, som selv ettersender den digitalt ved å logge inn på nav.no.
- Gå til siden for ettersendelse, og velg ettersend i post. Husk å notere den ansatte sitt fødsels- og personnummer når du henter ut førsteside for innsendelse.
Hvis du sender dokumentasjon på vegne av arbeidsgiver, for eksempel fra en lønningsavdeling, må du også notere organisasjonsnummer for kontakt. Det er fordi vi sender brev digitalt, og må knytte dem til organisasjonsnummer for å sende svar i Altinn.
Oppdatert 19.12.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Ring oss på 55 55 33 36
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg