Hjelpemiddel
Automatikk og styring i bolig
Omgivelseskontroll. Fjernstyring av omgivelser i hjemmet.
Du kan ha rett på automatikk- og styringshjelpemidler til boligen hvis du har vansker med bevegelse og forflytning. Det kan være nedsatt funksjon i hånd eller arm, nedsatt balanse, nedsatt gangfunksjon eller dårlig rekkevidde fra rullestol.
En forutsetning for å få hjelpemiddelet er at det øker din selvstendighet i hverdagen. Det må løse ditt problem med å åpne dører eller annen betjening som du trenger i din hverdag.
Eksempler på situasjoner hvor dette er aktuelt er hvis du
- har vansker med å åpne ytterdør
- har vansker med å gå til ytterdør
- har vansker med å åpne vindu
Hvis behovet ditt kan dekkes av produkter du kan få kjøpt i vanlig handel, vil du ikke få hjelpemiddelet av Nav hjelpemiddelsentral.
Generelle vilkår:
- Du må ha vesentlig nedsatt funksjonsevne, og ha behov for spesialprodukter eller spesialtilpassede produkter for å kunne opprettholde eller bedre funksjonsevnen.
- Funksjonsnedsettelsen må være varig, det vil si at den må ha en varighet på mer enn to år.
- Du må være medlem av Folketrygden.
I dette kapittelet
Nav hjelpemiddelsentral kan låne ut ulike automatikk- og styringshjelpemidler til boligen. Hjelpemidlene kalles også omgivelseskontroll.
Hvis du har bevegelsesvansker eller nedsatt finmotorikk, kan omgivelseskontroll hjelpe deg å få åpnet og lukket dører og vinduer. Du vil også enklere kunne slippe folk inn i hjemmet.
Hjelpemidler du kan ha nytte av er blant annet dørautomatikk, porttelefon, fjernkontroller tilpasset ulike formål, vindusautomatikk og gardinautomatikk.
Du kan også få styring av lys, hvis behovet ikke dekkes av produkter i vanlig handel.
Dørautomatikk er elektrisk styring av åpning og lukking av dører. En dørautomatikk kan styres fra bryter eller fjernkontroll.
Nav dekker ikke
- Garasjeåpner, markiser eller rullegardiner.
- Nødstrøm tilkoblet dører som skal ha dørautomatikk.
På grunn av brannsikkerhet er nødstrøm (UPS) lovpålagt hvis du skal ha dørautomatikk på dører i rømningsvei. Nav hjelpemiddelsentral dekker ikke kostnader for dette. Enkelte kommuner har behovsprøvde tilskuddsordninger du kan søke.
Du får låne hjelpemidlene av Nav hjelpemiddelsentral.
Oversikt over de vanligste automatikk- og styringshjelpemidlene, finner du i FinnHjelpemiddel
Du kan lese mer om dører og dørautomatikk på kunnskapsbanken.net
Hvis du har hatt reiseutgifter på grunn av utprøving av hjelpemidler, kan du søke om å få dekket reiseutgifter.
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
Ta kontakt med kommunehelsetjenesten hvis du har behov for hjelpemidler i boligen din. De vil kartlegge hva slags utstyr du trenger og har best nytte av, basert på funksjonsevnen, omgivelsene og boligen. De vil også skrive og begrunne søknaden for deg.
Det er viktig å være klar over at fastmontering av hjelpemidler kan innebære bygningsmessige utgifter. Dette dekkes ikke av Nav, men det kan være en mulighet å søke tilskudd i kommunen du bor i. Slike tilskudd vurderes som regel opp mot din økonomiske situasjon.
Dette må du undersøke hvis du skal søke om dørautomatikk
Er døra godkjent for ettermontering av dørautomatikk? Dette henger sammen med teknisk forskrift og til kravene tilknyttet forskrift om brannforebygging.
- Du må skaffe dokumentasjon fra dørprodusent på at døra er godkjent for ettermontering av dørautomatikk.
- Det er krav til sikker strømforsyning (UPS) (dibk.no) ved montering av dørautomatikk på dører som er rømningsvei. Nav dekker ikke dette.
- Hvis du leier bolig, må du sjekke dette med huseier.
- Hvis du bor i et borettslag eller sameie, bør du sjekke dette med styret.
- Åpningskraften på døra må sjekkes, dette bør du be kommunal hjelpemiddelformidler om å gjøre for deg. På bygg som er satt opp etter Plan- og bygningslovens tekniske forskrift fra 1997, kan du ikke få dørautomatikk til dører med en åpningskraft (trekkraft) på over tre kilo.
- Finn frem aktuelle plantegninger
- Du bør få hjelp av kommunal hjelpemiddelformidler til å dokumentere trapperom med bilder og mål.
På kunnskapsbanken.net finner du utfyllende informasjon om dørautomatikk
En hjelpemiddelformidler utformer søknaden på dine vegne. Kontakt kommunen du bor i for å få hjelp.
Fullmakt til å søke om hjelpemidler
Bruk dette skjemaet når du gir en fagperson (for eksempel kommunal hjelpemiddelformidler eller ergoterapeut) fullmakt til å fylle ut og sende inn søknaden på dine vegne. Da vil din signatur på dette skjemaet erstatte signaturen på selve søknadsskjemaet.
Ved søknad om fastmonterte hjelpemidler, må du signere godkjenningsskjemaet i tillegg til søknadsskjemaet eller et fullmaktsskjema.
Fagperson har tilgang til aktuelle skjema:
- Søknadsskjema med tilleggsskjema T02 (omgivelseskontroll)
- Godkjenningsskjema signert av beboer, huseier og styret i et eventuelt borettslag. Riktig godkjenningsskjema finner du sammen med tilleggsskjemaet (T02).
- Hvis du eier din egen bolig, må du signere både som beboer og huseier.
- Bekreftelse fra fagperson på at du har behov for hjelpemiddelet og hvorfor.
- Bekreftelse på at noen har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet.
- Måltegninger og bilder av eksisterende løsning (se kunnskapsbanken.net for utfyllende informasjon)
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Etter at du har søkt
Du får skriftlig vedtak når Nav har behandlet søknaden din.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Når Nav hjelpemiddelsentral fatter vedtak, bestiller vi prosjektering fra leverandør.
Nav hjelpemiddelsentral, kommune og leverandør samarbeider med deg om å finne en løsning som passer for deg i din bolig.
Nav hjelpemiddelsentral får pristilbud fra leverandør, godkjenner dette og bestiller hjelpemidler.
Dokumentasjon og bygningsmessige endringer må du ta deg av selv.
Leverandør avtaler leverings- og monteringstidspunkt med deg. Leverandør skal gi deg tilstrekkelig opplæring ved overlevering. Trenger du mer opplæring tar du kontakt med kommunen.
Det er ditt eller huseiers ansvar å ta vare på utstyr eller bygningselementer som eventuelt blir demontert.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Gi Nav hjelpemiddelsentral eller kommunen beskjed dersom det skjer endringer i ditt liv som vi bør vite om. Det kan for eksempel være om du flytter i Norge, ut av landet eller på institusjon.
Dersom Nav skal flytte fastmontert utstyr, for eksempel fordi du flytter eller bytter skole, bør du starte prosessen i god tid. Ta kontakt med kommunal terapeut for blant annet å få kartlagt nytt rom, vurdert om det må søkes nytt utstyr og underskrift av huseier.
Dersom hjelpemiddelet ikke lenger brukes, skal du levere det tilbake. Kommunen kan hjelpe deg med dette.
Behov for akutt reparasjon
Ta først kontakt med kommunen.
Utenom åpningstid og ved akutte behov, kan du ringe Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: klokka 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: klokka 08:00–24:00
Når du ringer servicetelefonen vil du komme i kontakt med en av våre teknikere. De vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
Du har selv ansvar for å teste og rengjøre hjelpemidlene dine.
Du har selv ansvar for å bytte batteri i fjernkontrollen eller sette den på lading.
Hvis hjelpemiddelet går i stykker, tar du kontakt med tekniker i egen kommune. Reparasjon og vedlikehold må utføres av fagfolk.
Viktig om dørautomatikk
Årlig sjekk av nødstrøm er huseiers ansvar.
Det må være sikker strømforsyning på automatisk døråpner før Nav hjelpemiddelsentral kan utføre reparasjon eller service på dette. Ved behov for reparasjon, service eller bytte, må huseier dokumentere at døren er tilkoblet nødstrøm (UPS) på forskriftsmessig måte (dibk.no).
Feil på dør, karm eller hengsler er huseiers ansvar å utbedre.
Hvis du ikke trenger hjelpemiddelet lenger skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen eller Nav hjelpemiddelsentral for demontering.
Fastmonterte hjelpemidler kan ikke byttes som andre hjelpemidler, men krever ny søknad med nye mål og signaturer hvis du trenger noe nytt. Dette har sammenheng med at regelverk og sortiment kan ha endret seg siden forrige gang du søkte.
Oppdatert 15.11.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.