Tiltak
Avklaring
Et tilbud når du er usikker på hva du kan jobbe med, for eksempel fordi du har fått dårligere helse eller har vært lenge ute av arbeidslivet.
Innhold på siden
Avklaring kan være aktuelt både for deg som har et arbeidsforhold og for deg som ikke har det.
Tiltaket kan også være aktuelt hvis du er sykmeldt og ønsker å komme tilbake i jobb.
I dette kapittelet
Med avklaring mener vi at du og eventuelt arbeidsgiveren din kan få ekstra hjelp til å kartlegge eller prøve ut arbeidsevnen din.
Det kan være aktuelt å kartlegge og gi hjelp til å
- tilpasse arbeidssituasjonen og -oppgaver slik at du kan utføre jobben
- finne ut hva slags hjelp eller tilrettelegging som skal til for at du kan jobbe
- se kompetansen din og mulighetene dine
Under avklaring kan du også få
- informasjon om arbeidsmarkedet, yrker og jobbkrav
- veiledning for å velge yrkesmål og arbeidsoppgaver
- arbeidsutprøving på en arbeidsplass
Når du har et arbeidsforhold
Hvis du allerede er i et arbeidsforhold, for eksempel hvis du er sykmeldt, kan avklaringen skje der du jobber. Da kartlegger vi mulighetene for å tilpasse arbeidssituasjonen din på arbeidsplassen. Avklaringen kan også skje på en annen arbeidsplass eller hos en tiltaksarrangør.
Avklaring er bare aktuelt hvis andre bedriftsinterne tiltak ikke fungerer eller ikke er mulig å gjennomføre. Før tiltaket starter, må Nav få en oppfølgingsplan der arbeidsgiveren din dokumenterer at bedriftsinterne tiltak er forsøkt eller vurdert, men ikke er mulig å gjennomføre.
Når du ikke har et arbeidsforhold
Hvis du ikke har et arbeidsforhold, vil avklaringen skje hos en tiltaksarrangør eller på en ordinær arbeidsplass med hjelp fra en tiltaksarrangør.
Du vil få veiledning og hjelp til å kartlegge hvilke muligheter du har til å skaffe et arbeid som passer for deg.
Avklaring har som hovedregel en varighet på inntil 4 uker. Hvis det er behov, kan tiltaket forlenges med inntil 8 uker.
Nav skal evaluere tiltaket etter hver fireukers periode.
I dette kapittelet
Hvis du er sykmeldt og får tilbud om tiltaket avklaring, skal behandleren som sykmeldte deg få informasjon om det.
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Hvis du allerede får sykepenger eller arbeidsavklaringspenger, beholder du pengestøtten mens du deltar på tiltaket.
Sykepenger
Pengestøtte
Arbeidsavklaringspenger (AAP)
Pengestøtte
Hvis du ikke får pengestøtte fra Nav, kan du ha rett til tiltakspenger. Tiltakspengene skal blant annet dekke de daglige utgiftene dine mens du deltar på tiltaket.
Tiltakspenger
Pengestøtte
Oppdatert 20.11.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg