Pengestøtte og Hjelpemiddel
Høreapparat
Forsterker lyden rundt deg når du har nedsatt hørsel.
Det finnes også informasjon om høreapparat til leger og tannleger eller andre behandlere.
Du kan få høreapparat hvis du har varig nedsatt hørsel på ett eller begge ører.
Med varig menes at du har hatt nedsatt hørsel over to år, eller at du har permanent nedsatt hørsel.
- Diagnosen må være bekreftet av en øre-nese-halsspesialist (ØNH-spesialist).
- Du må være i stand til å bruke høreapparatet.
- Høreapparatet må være nødvendig og nyttig for å redusere plagene du har på grunn av nedsatt hørsel.
- Du må være medlem i folketrygden.
I dette kapittelet
Hvilket høreapparat som passer best for deg, kommer først og fremst an på størrelsen på hørselstapet. Alder, syn og finmotorikk vil også være med på å påvirke valg av høreapparat.
En øre-nese-halsspesialist vil hjelpe deg å finne høreapparatet som passer best for deg.
Du kan få to høreapparater hvis du har nedsatt hørsel på begge ørene.
Hvis du er under 18 år og har høreapparat med lang reparasjonstid, kan du få reserveapparat(er). Hvis du er over 18 år, kan du få en type høreapparat på jobb og en annen type høreapparat hjemme når dette er nødvendig.
Du kan også få reserveapparat hvis du blir ute av stand til å orientere deg uten høreapparatet, det vil si hvis du har sterkt nedsatt både syn og hørsel.
Høreapparatene kan deles inn i ulike grupper:
Bak-øret-høreapparat
Bak-øret-høreapparat betegner høreapparat som plasseres på øremuslingen. Lyden sendes til en forsterker som tilpasser lyden til brukerens hørselstap og videre til en høyttaler som plasseres i øregangen. I noen høreapparater kan høyttaleren være plassert i høreapparatet, men da må lyden fraktes til øregangen via en slange eller en tube. Bak-øret-høreapparater festes i øregangen ved hjelp av en propp eller dome.
I-øret-høreapparat
I-øret-høreapparat plasseres i sin helhet inni øregangen. Audiografen tar avstøp av øregangen og høreapparatet tilpasses individuelt til hver bruker. Apparatet er formet som en propp som inneholder både batteri, mikrofon, forsterker og høyttaler. I-øret-høreapparat vil ikke passe for alle, fordi det krever tilstrekkelig plass i øregangen.
BAHA
BAHA (benforankret høreapparat, eller Bone Anchored Hearing Aid) er et høreapparat som forankres i benet like bak øret. Lydsignalet ledes i form av vibrasjon, utenom mellomøret og direkte inn til det indre øret. For at BAHA skal være aktuelt må hørselsnerven være intakt og det indre øret kun ha mindre hørselstap. BAHA kan være et alternativ til de som av ulike årsaker ikke kan benytte tradisjonelle høreapparater.
CI
CI (cochleaimplantat) er et avansert høreapparat som opereres inn i øret. CI gir en stimulering av hørselsnerven, og kan gi en form for kunstig hørsel til døve og personer med alvorlig hørselstap.
Fordyp deg i høreapparater på kunnskapsbanken.net
Du får dekket høreapparatene du trenger inntil en viss beløpsgrense (sats). Ulike typer høreapparat har ulik beløpsgrense. Koster det mer, må du selv betale overskytende beløp (det vil si differansen mellom beløpsgrensen og prisen på apparatet). Hvis du er barn under 18 år eller har yrkesskade, og har behov for dyrere utstyr, trenger du ikke å betale det overskytende beløpet.
Hvis du ønsker å ha ekstra lader eller batteri, må du betale for dette selv.
Satsene gjelder fra og med 1. januar 2024.
Type | Prisgrense |
Analoge apparater uten propp | Inntil 4 695 kroner per enhet |
Analoge apparater med propp | Inntil 5 090 kroner per enhet |
Digitale apparater | Inntil 6 605 kroner per enhet |
Du kan få dekket reiseutgifter til og fra ØNH-spesialist eller hørselssentral gjennom pasientreiser.no.
I dette kapittelet
Fastlegen henviser deg til en hørselssentral (en øre-nese-hals-poliklinikk på et sykehus) eller en øre-nese-hals-lege som har driftsavtale. En lege eller audiograf fyller ut og sender inn søknaden for deg.
Du kan ikke få refundert utgifter til høreapparat som du har kjøpt, for eksempel fra leverandør eller en privat audiograf.
Søknad om refusjon av betalt egenandel for høreapparat ved yrkesskade
Du skal bruke dette søknadsskjemaet hvis du har en yrkesskade og skal søke om å få refundert egenandel ved anskaffelse av høreapparat.
Du kan bare få refundert egenandelen hvis behovet ditt for hjelpemidlet skyldes yrkesskaden.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 21 uker |
Ventetid på time hos spesialist/hørselssentral varierer og kan være lang. Du har rett til å velge behandlingssted selv (helsenorge.no).
Utlevering av hjelpemiddelet skjer hos avtalespesialist/hørselssentral.
Du kan prøve ut hjelpemiddelet så lenge avtalespesialisten eller hørselssentralen mener det er medisinsk nødvendig. I denne perioden kan du returnere hjelpemiddelet hvis det ikke passer for deg.
Når det er klart at hjelpemiddelet passer for deg og Nav har vedtatt at du kan få stønad, blir det ditt. Etter dette kan du ikke bytte eller returnere det.
Det er ØNH-spesialisten/hørselssentralen som har ansvaret for å tilpasse hjelpemiddelet så det passer for deg.
Spesialisten/hørselssentralen har også ansvaret for å lære deg å bruke det.
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 21 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Hvis høreapparatet må repareres må du ta kontakt med leverandøren, eller der du fikk apparatet. Nav vil dekke reparasjonen.
Hvis du er voksen, har du selv ansvar for vanlig vedlikehold av høreapparatet. Vanlig vedlikehold kan for eksempel være bytte av batterier og domer (propper), daglig rengjøring av slanger og filter. Følg bruksanvisningen som følger apparatet, og les gjerne mer om bruk og stell av høreapparater på kunnskapsbanken.net.
Du har også ansvar for enklere service av høreapparatet. Det vil si at hvis du trenger å kjøpe slike tjenester av audiograf eller på hørselssenter, må du betale for dem selv.
Er du barn under 18 vil du få dekket vedlikeholds- og serviceutgifter av Nav.
Høreapparatet er din eiendel og vi anbefaler at du forsikrer det.
Dersom høreapparatet blir mistet, ødelagt eller stjålet dekker ikke Nav nytt før det har gått 6 år siden du sist fikk høreapparat.
Hvis du er under 18 år og mister et høreapparat under lek eller aktivitet, kan du be ØNH-spesialisten eller hørselssentralen om å søke Nav om et nytt apparat til deg.
Du vil først få hjelpemiddelet til utprøving. Utprøvingsperioden varer i inntil seks måneder, og i denne perioden kan det returneres eller byttes.
Etter utprøvingen blir hjelpemiddelet din eiendel. Da kan det ikke byttes og skal ikke leveres tilbake til Nav eller andre. Det er heller ingen returordning ved dødsfall.
Seksårsregelen: Når du har hatt hjelpemiddelet i seks år, kan du gå tilbake til spesialisten/hørselssentralen og få hjelp til å søke et nytt. Du kan få nytt hjelpemiddel hvis det gamle ikke lenger fungerer tilfredsstillende, eller hvis utprøving av ny viser at det gir vesentlig bedre funksjon.
Du kan få stønad til nytt høreapparat før det har fått 6 år hvis:
- hørselen din har endret seg vesentlig, slik at det er nødvendig for deg å bytte høreapparat,
- høreapparat du har, aldri har fungert godt nok, og det er utviklet et nytt høreapparat som gir deg vesentlig bedre hørsel, eller
- du ikke lenger kan betjene høreapparatet du har.
Oppdatert 13.11.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen