Tiltak
IPS ung – individuell karrierestøtte
Et tilbud når du trenger hjelp til å komme i gang med jobb eller skole og har utfordringer med psykisk helse eller rus.
Innhold på siden
Livet går i faser, noen ganger trenger man kanskje en ekstra dytt, eller en hånd å holde i for å finne nye løsninger slik at hverdagen blir meningsfull: I IPS ung gjør vi begge deler.
Vi ønsker å gi deg en bedre grunn til å stå opp om morgenen.
IPS ung er for unge mellom 16-30 år som er i behandling i helsetjenesten, for psykiske utfordringer eller rusproblemer. Om du ikke er i behandling nå, men burde vært det, kan også IPS ung være en god inngang til å få hjelp. Felles for alle som får hjelp i IPS ung, er at de ønsker å starte i eller komme tilbake i jobb eller utdanning.
Fram til du er myndig (18 år), må du ha samtykke fra dine foresatte for å få hjelp fra Nav.
Gjennom IPS ung kan du få spesialtilpasset hjelp, som tar utgangspunkt i dine ønsker og interesser for fremtiden, som handler om jobb eller utdanning.
Et team med blant annet en jobbspesialist, vil hjelpe deg å finne løsninger som passer for deg. De har ett mål: Å hjelpe deg med å komme ut i eller bli værende i jobb eller utdanning, og finne et fellesskap og et opplegg som passer deg. Kanskje trenger du å prøve ut flere ting, vi er med deg hele veien.
Kanskje har du egentlig skoleplass, men av ulike grunner kommer du deg ikke på skolen, selv om du gjerne vil? Kanskje vil du gjerne utdanne deg, treffe folk og bruke det du kan til nytte for andre, men du vet ikke helt hva du skal gjøre for å komme i gang? Kanskje vil du gjerne ut i arbeid, men trenger hjelp til å finne ut hvordan? Kanskje har du en diagnose og er redd for å forsøke?
Du får hjelp til å finne et utdanningsløp eller en jobb som passer for deg. Kanskje handler det om hjelp til å fullføre videregående, eller kanskje bare til å starte. Kanskje er det hjelp til å få en deltidsjobb eller en fulltidsjobb som passer deg.
Tilpasning og tilrettelegging er IPS ungs viktigste metode. Vi blir kjent og finner løsninger som passer for nettopp deg. Hva motiverer deg, hva mestrer du, hva vil du mestre, hvordan kan vi finne en skole eller en arbeidsgiver som passer nettopp deg? Vi gjør det sammen.
I dette kapittelet
Snakk med behandleren din hvis du har det.
Hvis du ikke allerede får behandling i helsetjenesten, kan du ta kontakt med fastlegen din eller helsetjenesten der du bor. Det kan også være en rådgiver, psykolog, helsesykepleier eller miljøarbeider på skolen.
Her finner du en oversikt over IPS-kontaktene i fylkene:
Agder
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Lene Victoria Aas | 994 77 474 |
Nordland
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Leif-Ole Arntzen | 908 58 226 |
Innlandet
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
May Lund | 922 49 712 |
Møre og Romsdal
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Edle Alstad Holsæter | 907 36 843 |
Nordland
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Leif-Ole Arntzen | 908 58 226 |
Oslo
Kontaktpersoner | Mobil |
---|---|
Camilla Kötterheinrich | 958 76 079 |
Thomas Gulbrandsen | 907 42 765 |
Rogaland
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Randi Kydland | 908 86 413 |
Troms og Finnmark
Kontaktperson | Mobil |
Christer Bukten Ravnå | 988 81 856 |
Trøndelag
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Alida Ramsø | 932 54 276 |
Vestfold og Telemark:
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Mette Marit Løke | 970 87 470 |
Vestland
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Elisabeth Moldestad Engelsen | 980 92 200 |
Vest-Viken
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Camilla Smith-Hansen | 934 38 330 |
Øst-Viken
Kontaktpersoner | Mobil |
---|---|
Marius Kirkeng | 948 81 058 |
Hilde Mari Nordal | 948 81 058 |
Irma Huskic | 948 81 058 |
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Oppdatert 18.06.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg