Tiltak
Jobbmestrende oppfølging
Et tilbud når du trenger arbeidstrening og oppfølging og har alvorlige psykiske helseproblemer.
Innhold på siden
Tiltaket er aktuelt for deg som
- har alvorlige psykiske helseproblemer, spesielt psykoselidelser
- ikke har kunnet jobbe på grunn av en psykisk lidelse
- har utsikter til å komme i lønnet arbeid
- er motivert for å komme i jobb
I dette kapittelet
I Jobbmestrende oppfølging får du som ikke har vært i jobb på grunn av psykiske helseproblemer tett og tilrettelagt oppfølging.
Du får arbeidstrening og oppfølging. Målet er at du skal komme ut i vanlig jobb.
Tilbudet legger vekt på symptomrettet og mestringsorientert oppfølging. Du får arbeidspraksis i en vanlig jobb, eller i en tiltaksbedrift hvis du har behov for det.
Både du, tiltaksarrangøren og arbeidsgiveren får opplæring i hvordan håndtere utfordringer som kan oppstå ved symptomer på psykose. Det innebærer trening i kommunikasjon, problemløsning, nettverksarbeid og andre ting som gjør det vanskelig for deg å være i jobb. I noen fylker får du i tillegg kognitiv trening på PC, som skal hjelpe deg med blant annet hukommelse og konsentrasjon.
Tiltaket innebærer et tett samarbeid mellom deg, Nav, behandleren din og tiltaksarrangøren.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Tilbudet finnes i Nord-Trøndelag, Buskerud, Telemark, Oslo, Rogaland, Vest-Agder og Oppland.
Ta kontakt med Nav-kontoret ditt for mer informasjon.
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Oppdatert 13.12.2024
Chat med oss
Chatbot Frida har døgnåpent. Chat med veileder holder stengt frem til over nyttår.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg