NAV Hjelpemiddelsentral Rogaland
Hjelpemiddelsentral
Du finner oss her
Adresse
Koppholen 16, 4313 SANDNES
Åpningstider
dag | tid |
---|---|
Mandag | 09.00–14.30 |
Tirsdag | 09.00–14.30 |
Onsdag | 09.00–14.30 |
Torsdag | 09.00–14.30 |
Fredag | 09.00–14.30 |
Telefonnummeret til Hjelpemiddelsentralen er
Telefonen er åpen på hverdager klokka 09:00-11:00 og 12:00-14:00.
Kontorinformasjon
Beliggenhet
Koppholen 16, 4313 SANDNES
Postadresse
Postboks 2024 Lura Post i butikk, 4394 SANDNES
Kontorinformasjon
Kontornummer: 4711
Se våre sider for å finne informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging i ulike situasjoner.
Jobber du med hjelpemidler og tilrettelegging? Se våre sider for samarbeidspartnere.
I hver kommune er det ansatte som har et spesielt ansvar for hjelpemiddelformidling. Ofte er det ergoterapeut eller fysioterapeut, men det kan også være andre yrkesgrupper. De kan bistå med å kartlegge behovet, hjelpe deg å søke og gi opplæring og oppfølging. Ofte må et hjelpemiddel prøves ut før du søker. Ergoterapeut i kommunen vil organisere utprøving for deg.
Nav hjelpemiddelsentral bistår kommuner og andre samarbeidspartnere ved kompliserte hjelpemiddel- og tilretteleggingsbehov i dagligliv, barnehage, skole, utdanning og arbeid.
Informasjon til privatpersoner
Mer om hjelpemidler og tilrettelegging.
Informasjon til fagpersoner
Se informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging til samarbeidspartnere
Hvis du har sendt en søknad til Nav hjelpemidler og tilrettelegging, kan du logge inn på nav.no og sjekke saken din selv. Innloggingsknappen finner du øverst til høyre i nettleservinduet.
Hvis du har søkt om hjelpemidler fra NAV, kan du logge inn for å følge saken din. Dette gjelder også hvis en kommunal terapeut har søkt på dine vegne.
På innloggede sider på nav.no kan du sjekke
- status i dine pågående saker
- oversikt over utlånte hjelpemidler (utlånsoversikt)
- oversikt over innsendte saker, dokumenter og vedtak.
Du vil ikke få opp oversikt over søknader til egne barn hvis du logger inn. Du kan skrive eller ringe til oss hvis du trenger informasjon om status på saken til eget barn.
Hvis du har brukt digital behovsmelding til å søke hjelpemidler for en innbygger, kan du sjekke
- status i sak for de hjelpemiddelsøknadene du selv har søkt om på innbyggers vegne.
Du kan lese mer om hvordan kommunale terapeuter og teknikere kan bruke digitale tjenester i hjelpemiddelformidlingen.
Bruke digitale løsninger
Slik gjør du det
Hjelpemiddelsentralen leverer hjelpemidler til kommunen.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Utleveringen av hjelpemidlene skjer som regel én gang per uke til mottakssteder i kommunene. Derfra leveres det videre til deg som skal ha hjelpemiddelet.
Du får beskjed fra Nav om at vi har levert hjelpemiddelet til din kommune. Hvis du har spørsmål om leveringen, må du kontakte kommunen.
Nedenfor finner du oversikt over når hjelpemidler leveres til din kommune.
Du må kvittere på at du har mottatt hjelpemidlet ved utlevering.
Kommune | Kjøredag |
---|---|
Bjerkreim | Onsdag |
Bokn | Fredag |
Eigersund | Onsdag |
Gjesdal | Mandag |
Haugesund | Tirsdag og fredag |
Hjelmeland | Torsdag (kun partallsuker) |
Hå | Torsdag |
Karmøy | Tirsdag og fredag |
Klepp | Torsdag |
Kvitsøy | Fredag |
Lund | Onsdag |
Randaberg | Mandag |
Sandnes | Tirsdag og torsdag |
Sauda | Fredag |
Sokndal | Onsdag |
Sola | Mandag |
Stavanger | Mandag, onsdag og fredag |
Strand | Torsdag |
Suldal | Fredag |
Time | Torsdag |
Tysvær | Tirsdag og fredag |
Utsira | Tirsdag |
Vindafjord | Tirsdag |
Når det er behov for særlig rask utlevering av hjelpemiddel, kan du melde fra om at saken haster. Ansatte i kommunen med tilgang på digital behovsmelding, gjør dette under steg 5: "Levering".
Ansatte ved sykehus og privateide institusjoner kan ikke bruke digital behovsmelding. Ta kontakt med oss hvis du trenger å melde inn en hastesak.
Hastesaker vil få høyest prioritet i vår saksbehandling. Hjelpemiddelsentralen vurderer i hvert tilfelle om det er en hastesak. Du kan følge med på status i saken på Dine hjelpemiddelsaker.
Årsaken til at det haster skal være begrunnet i innbyggers sykdomstilstand, livssituasjon og i sammenhengen hjelpemidlet skal brukes i. Hjelpemiddelsentralen behandler saken som hastesak når
- bruker trenger hjelpemiddel for å hindre videre utvikling av trykksår, eller fordi det er stor fare for utvikling av trykksår
- bruker må ha terminalpleie
- bruker skrives ut fra sykehus og det var ikke mulig å planlegge i forkant
- det har skjedd en rask forverring av en alvorlig diagnose
Ta kontakt med din kommune for å melde behov for reparasjon, bytte eller deler til ditt hjelpemiddel.
Kommunal hjelpemiddeltekniker utfører selv enkle reparasjoner og bytter deler. Hjelpemiddelsentralen blir kontaktet i saker som kommunen trenger bistand på.
- Ta først kontakt med kommunen.
- Utenom åpningstid, ring Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler ved akutte behov:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: 08:00–24:00
- Hjelpemiddelsentralen vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
- Dersom problemet ikke kan løses over telefon og det vurderes som akutt, vil du få hjelp innen 24 timer.
Informasjon til fagpersoner
Benytt reparasjonsskjema (word) for å bestille reparasjon av hjelpemidler.
Bestille tolk
Hvis du har søkt og fått innvilget tolk, kan du bestille tolk til konkrete oppdrag.
Kontakt Tolketjenesten i Rogaland
- Telefon:
- 406 45 582 (kun tale)
- 992 46 670 (kun sms)
- Åpningstid telefon: 08:00–14:30
- E-postadresse: tolk.rogaland@nav.no
Akutt behov for tolk
Ved akutt behov for tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde kan du ringe eller sende sms til 994 81 810. Her kan du få kontakt med tolk når som helst på døgnet, ved for eksempel sykdom eller brann.
Hvis du trenger stønad til bil eller spesialutstyr, kan du kontakte bilsenteret i din region.
Nav bilsenter er et nasjonalt ressurs- og kompetansesenter med ansvar for formidling av bil og spesialutstyr.
Kontakt NAV Bilsenter Sørvest-Norge
I Rogaland er det Bilsenter Sørvest-Norge som har ansvar for å hjelpe deg.
- Telefon: 406 04 813 (mandag til fredag 12-14)
- E-post: nav.bilsenter.sorvest-norge@nav.no
- Besøksadresse: Koppholen 16, 4313 Sandnes
- Postadresse: Postboks 2024 Lura Post i butikk, 4394 Sandnes