Nav hjelpemiddelsentral Trøndelag
Hjelpemiddelsentral
Du finner oss her
Du kan velge ett av de følgende kontorene.
Besøksadresse
Brøttemsvegen 105, 7093 TILLER
Åpningstider
dag | tid |
---|---|
Mandag | 09.00–14.30 |
Tirsdag | 09.00–14.30 |
Onsdag | 09.00–14.30 |
Torsdag | 09.00–14.30 |
Fredag | 09.00–14.30 |
Telefonnummeret til hjelpemiddelsentralen er
Åpningstider jula: Hjelpemiddelsentralen er stengt for besøkende fra 24. desember til 1. januar. Telefonen er åpen klokka 12:00–15:00.
Kontorinformasjon
Beliggenhet
Kirkegata 2C, 7600 LEVANGER
Brøttemsvegen 105, 7093 TILLER
Postadresse
Postboks 2976 Torgarden, 7438 TRONDHEIM
Kontorinformasjon
Kontornummer: 4716
Se våre sider for å finne informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging i ulike situasjoner.
Jobber du med hjelpemidler og tilrettelegging? Se våre sider for samarbeidspartnere.
I hver kommune er det ansatte som har et spesielt ansvar for hjelpemiddelformidling. Ofte er det ergoterapeut eller fysioterapeut, men det kan også være andre yrkesgrupper. De kan bistå med å kartlegge behovet, hjelpe deg å søke og gi opplæring og oppfølging. Ofte må et hjelpemiddel prøves ut før du søker. Ergoterapeut i kommunen vil organisere utprøving for deg.
Nav hjelpemiddelsentral bistår kommuner og andre samarbeidspartnere ved kompliserte hjelpemiddel- og tilretteleggingsbehov i dagligliv, barnehage, skole, utdanning og arbeid.
Flatanger kommune
Frosta kommune
Frøya kommune
Grong kommune
Heim kommune
Hitra kommune
Høylandet kommune
Inderøy kommune
Leka kommune
Levanger kommune
Lierne kommune
Malvik kommune
Melhus kommune
Meråker kommune
Midtre Gauldal kommune
Namsos kommune
Namsskogan kommune
Nærøy kommune
Orkland kommune
Oppdal kommune
Overhalla kommune
Osen kommune
Rennebu kommune
Røros kommune
Røyrvik kommune
Selbu kommune
Skaun kommune
Snåsa kommune
Steinkjer kommune
Stjørdal kommune
Trondheim kommune
Tydal kommune
Verdal kommune
Ørland kommune
Åfjord kommune
Hvis du har sendt en søknad til Nav hjelpemidler og tilrettelegging, kan du logge inn på nav.no og sjekke saken din selv. Innloggingsknappen finner du øverst til høyre i nettleservinduet.
Hvis du har søkt om hjelpemidler fra Nav, kan du logge inn for å følge saken din. Dette gjelder også hvis en kommunal terapeut har søkt på dine vegne.
På innloggede sider på nav.no kan du sjekke
- status i dine pågående saker
- oversikt over utlånte hjelpemidler (utlånsoversikt)
- oversikt over innsendte saker, dokumenter og vedtak.
Du vil ikke få opp oversikt over søknader til egne barn hvis du logger inn. Du kan skrive eller ringe til oss hvis du trenger informasjon om status på saken til eget barn.
Hvis du har brukt digital behovsmelding til å søke hjelpemidler for en innbygger, kan du sjekke
- status i sak for de hjelpemiddelsøknadene du selv har søkt om på innbyggers vegne.
Du kan lese mer om hvordan kommunale terapeuter og teknikere kan bruke digitale tjenester i hjelpemiddelformidlingen.
Bruke digitale løsninger
Slik gjør du det
Hjelpemiddelsentralen leverer hjelpemidler til kommunen.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Utleveringen av hjelpemidlene skjer som regel én gang per uke til mottakssteder i kommunene. Derfra leveres det videre til deg som skal ha hjelpemiddelet.
Du får beskjed fra Nav om at vi har levert hjelpemiddelet til din kommune. Hvis du har spørsmål om leveringen, må du kontakte kommunen.
Nedenfor finner du oversikt over når hjelpemidler leveres til din kommune.
Du må kvittere på at du har mottatt hjelpemidlet ved utlevering.
Kommune | Kjøredag |
---|---|
Frøya | Onsdag |
Heim | Tirsdag |
Hitra | Onsdag |
Holtålen | Torsdag |
Indre Fosen | Mandag |
Melhus | Tirsdag |
Meråker | Torsdag |
Midtre Gauldal | Torsdag |
Oppdal | Fredag |
Orkland | Tirsdag |
Rennebu | Fredag |
Rindal | Fredag |
Røros | Torsdag |
Selbu | Torsdag |
Skaun | Onsdag |
Tydal | Torsdag |
Ørland | Mandag |
Åfjord | Mandag |
Kommune | Kjøredag |
---|---|
Flatanger | Torsdag |
Frosta | Tirsdag |
Grong | Onsdag |
Osen | Torsdag |
Overhalla | Mandag |
Høylandet | Mandag |
Inderøy | Fredag |
Namsos | Torsdag |
Namsskogan | Onsdag |
Nærøysund | Mandag |
Leka | Mandag |
Levanger | Mandag |
Lierne | Onsdag |
Verdal | Mandag |
Røyrvik | Onsdag |
Snåsa | Onsdag |
Steinkjer | Fredag |
Stjørdal | Tirsdag |
Når det er behov for særlig rask utlevering av hjelpemiddel, kan du melde fra om at saken haster. Hjelpemiddelsentralen vurderer i hvert tilfelle om det er en hastesak. Ansatte i kommunen med tilgang på digital behovsmelding, gjør dette under steg 5: "Levering".
Årsaken til at det haster skal være begrunnet i innbyggers sykdomstilstand, livssituasjon og i sammenhengen hjelpemidlet skal brukes i. Hjelpemiddelsentralen behandler saken som hastesak når
- bruker trenger hjelpemiddel for å hindre videre utvikling av trykksår, eller fordi det er stor fare for utvikling av trykksår
- bruker må ha terminalpleie
- bruker skrives ut fra sykehus og det var ikke mulig å planlegge i forkant
- det har skjedd en rask forverring av en alvorlig diagnose
Er du ansatt ved sykehus eller en privateid institusjon, kan du ikke melde hast digitalt. I Trøndelag kan du bruke skjema nedenfor for å få sendt ut hjelpemiddelet før søknad er sendt og behandlet.
For å melde om et behov for hjelpemidler før søknad bruker du «Ut før søknad» skjemaet. Skjemaet er kryptert og ivaretar brukerens sikkerhet slik at personopplysninger ikke kommer på avveie.
Passer ikke brukerens behov inn under noen av kategoriene eller hjelpemidlene, kan sentralen kontaktes på telefonnummer 40 70 28 16.
I disse tilfellene kan Hjelpemiddelsentralen vurdere om hjelpemidler kan sendes ut før søknad:
- Ved terminalpleie
- Ved sårproblematikk
- Ved utskriving fra sykehus, rehabiliteringsinstitusjoner og helsehus som ikke kan planlegges
Henvendelser som kommer inn før kl 14.00 vil bli behandlet samme dag og sendt med neste transport til kommunalt lager. Skjemaer som kommer inn etter kl 14.00 blir behandlet påfølgende arbeidsdag. (NB: I Trondheim gjelder fortsatt avtalen om leveringstid for saker som defineres under hast/prio). Utsendelse av hjelpemidler på første mulige rute, forutsetter at vi har ønsket hjelpemiddel på lager.
Søknad må ettersendes senest 2 uker etter meldt behov. Det er viktig for bruker at søknad ettersendes, da bruker vil stå uten vedtak på hjelpemidlet til søknad er behandlet. Minner om at du kan sende inn digital søknad på mange av hjelpemidlene som er på denne ordningen.
Hjelpemidler som kan sendes ut før søknad:
- Rullator til innendørs bruk
- Gåbord
- Gripostang
- Transportrullestol
- Komfortrullestol
- Trykkavlastende pute
- Trykkavlastende overmadrass
- Trykkavlastende madrass
- Toalettforhøyer
- Toalettstol
- Dusjkrakk
- Dusj- / toalettstol
- Seng med madrass, sengegrinder og løftebøyle
- Frittstående passiv løfter med seil
Ta kontakt med din kommune for å melde behov for reparasjon, bytte eller deler til ditt hjelpemiddel.
Kommunal hjelpemiddeltekniker utfører selv enkle reparasjoner og bytter deler. Hjelpemiddelsentralen blir kontaktet i saker som kommunen trenger bistand på.
Informasjon til fagpersoner
Bruk digital delbestilling for kommunale teknikere der det er mulig.
For å bestille tilbehør som ikke kan bestilles digitalt, benytt skjema Bestille deler og tilbehør. Dette gjelder tilbehør til allerede utleverte hjelpemidler.
For å bestille reparasjon, demontering og få råd og veiledning – ta kontakt med teknisk vakt.
Ta først kontakt med kommunen.
Utenom åpningstid og ved akutte behov, kan du ringe Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: klokka 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: klokka 08:00–24:00
Når du ringer servicetelefonen vil du komme i kontakt med en av våre teknikere. De vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
Bestille tolk
Hvis du har søkt og fått innvilget tolk, kan du bestille tolk til konkrete oppdrag.
Kontakt tolketjenesten i Trøndelag
- Telefon:
- 407 02 816 (kun tale)
- 952 85 381 (kun sms)
- Telefonen er åpen hverdager klokken 12:00–15:00
- Epostadresse: tolk.trondelag@nav.no
Akutt behov for tolk
Ved akutt behov for tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde kan du ringe eller sende sms til 994 81 810. Her kan du få kontakt med tolk når som helst på døgnet, ved for eksempel sykdom eller brann.
Hvis du trenger stønad til bil eller spesialutstyr, kan du kontakte bilsenteret i din region.
Nav bilsenter er et nasjonalt ressurs- og kompetansesenter med ansvar for formidling av bil og spesialutstyr.
Kontakt Nav bilsenter Midt-Norge
I Trøndelag er det Nav bilsenter Midt-Norge som har ansvar for å hjelpe deg.
- Telefon: 412 64 286
- Åpningstid telefon: mandag til fredag klokka 12:00–14:30
- E-post: nav.bilsenter.midt-norge@nav.no
- Beksadresse: Brøttemsvegen 105, 7093 Tiller
- Postadresse: Postboks 2976 – Torgarden, 7438 Trondheim
Skjema som leverandør i Trøndelag skal benytte under prosjektering av løsning og ved overlevering av fastmontert utstyr.
For å få et godt miljø for læring og utvikling mellom partene i hjelpemiddelformidlingen har Nav hjelpemiddelsentral Trøndelag et system for melding av avvik, uønskede hendelser og forbedringsforslag for kommunene.
Defineres som mangel på oppfyllelse av lovbestemte, selvpålagte, og/eller andre krav. Eksempelvis mangel eller feil på avtalt leveranse eller tjeneste.
Hendelse som ikke er knyttet opp til lov, rutine eller forskriftskrav, men som ønskes registrert for systematisk oppfølging. Eksempelvis forhold som skaper plunder og heft.
Begrunnede, løsningsorienterte forslag til nye eller forbedrede rutiner eller handlingsmåter i hjelpemiddelformidlingen.
Her finner du skjemaet for å melde fra (forms)
Hva skjer videre?
Når meldingen mottas ved Nav hjelpemiddelsentral Trøndelag vil den videreformidles til rett person ut fra meldingens innhold.
Tilbakemeldingene til hjelpemiddelsentralen vil bli systematisert og være et viktig bidrag i det kontinuerlige forbedringsarbeidet til beste for brukerne og samarbeidspartnerne i kommunene.
Vi vil gi deg en tilbakemelding når vi har behandlet henvendelsen din.
Anonymiser eventuelle brukerdata. Vi vil innhente supplerende informasjon ved behov.