Hjelpemiddel
Programvare for å lage trykt kommunikasjonsmateriell
Gjør at du selv kan lage, redigere og skrive ut kommunikasjonsmateriell.
Innhold på siden
Du har rett til dette hjelpemiddelet hvis du hvis du har nedsatt eller ingen funksjonell tale, og har behov for hjelpemidler for alternativ og supplerende kommunikasjon.
Hjelpemiddelet kan også være aktuelt for deg som har kognitive vansker som påvirker evnen til å forstå og produsere tale, eller som trenger ekstra støtte for rekkefølge og struktur.
Generelle vilkår:
- Funksjonsvanskene må være varige. Det vil si at vanskene har en varighet på over to år.
- Hjelpemiddelet skal kompensere for funksjonstap uavhengig av alder.
- Du må ha medlemskap i folketrygden.
I dette kapittelet
Du kan få programvare for å lage, redigere og skrive ut kommunikasjonsmateriell tilpasset ditt behov.
Du kan blant annet lage kommunikasjonstavler, kommunikasjonsbøker (snakkebøker), dagstavler, overlegg til talemaskiner osv.
Det varierer hvilke grafiske tegn- eller symbolsystemer som følger med. For å finne ut hvilket tegn- eller symbolsystem som passer for deg, kan du lese om de ulike tegnsystemene i Kunnskapsbanken.
Ved valg av tegnsystem bør du legge vekt på dine tidligere erfaringer med tegnsystemer. Det er også viktig å kartlegge kunnskapen og erfaringene med bruk av tegnsystemer i det pedagogiske støttemiljøet og til de nærpersonene som skal hjelpe deg.
Er du usikker på hva du bør velge, kan du ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral for råd og veiledning.
De ulike programmene fungerer godt på datamaskiner med Windows, men det er noen begrensninger dersom du bruker Mac eller iPad.
Du kan finne informasjon om de vanligste kommunikasjonshjelpemidlene på finnhjelpemiddel.nav.no.
Bruk filtreringsfunksjonen for å finne aktuell delkontrakt.
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
For å velge riktig hjelpemiddel er det viktig å kartlegge hvilken kunnskap og erfaring med bruk av tegnsystemer det pedagogiske støttemiljøet og nærpersonene rundt deg som skal bruke hjelpemiddelet har.
Det er også viktig å kartlegge syns- og hørselsfunksjon til deg som trenger hjelpemiddelet, og eventuelt andre viktige funksjoner som kan ha betydning for bruken av det.
Det er ofte en fordel om du tar kontakt med en fagperson som kan hjelpe deg med kartlegging og selve søknadsprosessen. Sammen kan dere ta kontakt med Nav hjelpemiddelsentral tidlig i prosessen, og søke om hjelp til vurdering og utprøving dersom det er nødvendig. Det skal være lav terskel for å ta kontakt, slik at dere sammen finner riktig løsning tilpasset ditt behov.
Hvem har ansvar for å hjelpe?
- Til hjem, fritid, skole eller barnehage, er det kommunen du bor i som har ansvar for å hjelpe deg med veiledning og søknadsprosessen.
- På arbeidsplassen er det arbeidsgiver som har tilretteleggingsansvaret.
- På studiestedet er det tilretteleggingstjenesten som skal kunne hjelpe deg.
Eksempler på hvem som kan hjelpe
- kommunens ergo- eller fysioterapitjeneste
- logoped
- spesialpedagog
- pedagogisk-psykologisk tjeneste (ppt)
- skolehelsetjenesten
- en lærer
- barnehabiliteringen
- voksenhabiliteringen
- bedriftshelsetjenesten
- voksenopplæringen
Hvis du har behov for å prøve ut ulike hjelpemidler, kan du komme til din lokale Nav hjelpemiddelsentral for utprøving. Hjelpemiddelformidler i kommunen vil organisere dette for deg.
Du må beskrive funksjonsvanskene dine i søknaden. Du må også begrunne behovet du har for hjelpemiddelet du søker om.
Gi fullmakt
Når du gir en fagperson fullmakt til å fylle ut og sende inn søknaden på dine vegne, må du lage en fullmakt. Din signatur på fullmaktsskjemaet vil da erstatte signaturen på selve søknadsskjemaet.
Søke selv
Du kan også søke selv eller på vegne av eget barn eller noen du er verge for. Hvis du er usikker på hvilket hjelpemiddel som trengs, må du beskrive behovet så godt som mulig.
Bekreftelse fra fagperson på at du har en funksjonsvanske som hjelpemiddelet vil avhjelpe (sakkyndig vurdering, notat fra logoped eller epikrise).
Bekreftelse på at noen har påtatt seg ansvaret for opplæring og oppfølging av hjelpemidlet. Det er som oftest noen i kommunen på skolen eller i barnehagen din som har dette oppfølgingsansvaret.
Legg ved individuell opplæringsplan (IOP) dersom du har det.
Utfylt tilleggsskjema T08 Kommunikasjonshjelpemiddel (Nav 10-07.72) må følge søknaden. En fagperson i kommunen din har oversikt over tilleggsskjemaene.
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Nav hjelpemiddelsentral har ansvar for den tekniske opplæringen. Ofte vil Nav kunne tilby en oppstartssamtale om dette.
Det er kommunen, skolen eller barnehagen som har ansvar for oppfølging og bruk av hjelpemiddelet. Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT), Statped eller habiliteringstjenesten kan gi veiledning på det pedagogiske opplegget rundt programvaren.
Når programvaren er installert, finnes det både nettkurs og fysiske kurs du kan ta for å bli kjent med mulighetene i programmet.
Tips:
- Sjekk leverandørens hjemmeside for enkel opplæring
- Opplæringsressurser ASK-hjelpemidler
- Kurs fra Nav hjelpemiddelsentral
- E-læringen «God ASK» av Statped
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Det er viktig at du holder både utlånt programvare og operativsystemet oppdatert. Vi anbefaler at du tar i bruk de mulighetene som ligger integrert i programvaren for sikkerhetskopiering.
Om programvaren ikke fungerer som den skal, hør først med IT-ansvarlig ved skole, barnehage etc. dersom det er mulig. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral.
Du kan også ta direkte kontakt med Nav hjelpemiddelsentral eller leverandør av programvaren. Begge kan gi brukerstøtte eller fjernsupport. Behov for reparasjon må alltid avklares med Nav hjelpemiddelsentral.
Ved behov kan hjelpemiddelet tas med på reise i inn- og utland.
Dersom det blir ødelagt på reise i Norge, kan du kontakte nærmeste Nav hjelpemiddelsentral.
Er du på reise i utlandet, må du vente til du er tilbake før du kan få hjelpemiddelet reparert. Når du kommer hjem, henvend deg til din kontaktperson i kommunen. Hvis de ikke kan hjelpe deg, kontakter de Nav hjelpemiddelsentral.
Du kan kun bytte til et tilsvarende hjelpemiddel. Hvis hjelpemiddelet ditt er utslitt eller noe er ødelagt, må du selv kontakte kommunal servicetekniker for å få en vurdering før du kan be om bytte.
Trenger du et annet hjelpemiddel, må du søke på nytt. Er du i tvil om du skal bytte eller søke, kan du kontakte kommunen du bor i.
Skal du bytte fastmonterte hjelpemidler må du søke på nytt, og kan ikke bruke bytteskjemaet.
Dersom du ikke lenger bruker hjelpemiddelet ditt skal du levere det tilbake. Ta kontakt med kommunen du bor i for å gjøre avtale om henting. Kommunen sørger for at hjelpemiddelet blir levert til hjelpemiddelsentralen.
Hvis du ønsker å returnere hjelpemidler selv, må du fylle ut et skjema. Velg "Send skjema" og deretter "Last ned papirskjema og send i posten". Lever dette sammen med hjelpemidlene.
Innlevering av tekniske hjelpemidler
Oppdatert 25.10.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.