Hjelpemiddel
Programvare for lese- og skrivestøtte
Programvare som støtter lese- og skrivearbeid for deg som har lese- og skrivevansker.
Innhold på siden
Nav kan låne ut programvare med forsterket lese- og skrivestøtte når programvare som er innebygd i pc-en ikke dekker behovet ditt.
Du kan søke programvare med lese- og skrivestøtte både til skole, fritid og arbeid.
For at Nav skal dekke programvare med lese- og skrivestøtte, må formålet med programvaren være å kompensere for lese- og skrivevansker.
Nav dekker ikke programvare til pedagogisk bruk. Det vil si at hvis hensikten med programvaren for eksempel er å trene eller lære begreper, så er dette et pedagogisk tiltak som skolen har ansvar for.
Du må være medlem av folketrygden
I dette kapittelet
Programvare for lese- og skrivestøtte har funksjoner som gir ekstra støtte for lesing og skriving.
Slik programvare inneholder gjerne talesyntese for opplesing av tekst, ordbøker og stavekontroll.
Du kan få programvare med støtte for bokmål, nynorsk og engelsk. Det finnes også programvare på flere språk.
Du kan lese mer om tilrettelegging for lese- og skrivestøtte på kunnskapsbanken.net.
Det finnes også mange gratis og rimelige apper til mobiltelefon og nettbrett som kan hjelpe deg med lesing og skriving (kunnskapsbanken.net). Dersom du trenger en dyrere app eller en programvare som kan hjelpe deg med lesing og skriving, kan du søke Nav om et økonomisk tilskudd til dette.
Hvis du er elev i grunnskolen og har behov for PC eller nettbrett til skolearbeid, kan du søke Nav om tilskudd til dette.
Ofte vil programvaren som er innebygd i PC-en dekke behovet ditt for lese- og skrivestøtte. Hvis det ikke er det, kan du søke om programvare for lese- og skrivestøtte i tillegg til tilskudd til selve PC-en.
Du kan søke om å få dekket reiseutgifter hvis du har reist på grunn av:
- Utprøving av hjelpemidler
- Reparasjon av spesialutstyr
- Periodisk kontroll av spesialutstyr
For refusjon av reiser til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, søker du hos pasientreiser.no.
I dette kapittelet
For at du skal få innvilget hjelpemidler, trenger Nav en søknad med vedlagt dokumentasjon fra en fagperson. Dokumentasjonen må vise at du har lese- og skrivevansker. En fagperson kan for eksempel være logoped, pedagogisk-psykologisk tjeneste eller voksenopplæring.
Du kan søke hjelpemidler på egenhånd, eller i samarbeid med skole eller pedagogisk-psykologisk tjeneste. Fyll ut søknadsskjema på nav.no og legg ved dokumentasjon på lese- og skrivevansker.
Du må signere søknaden selv. Hvis du er under 18 år må en foresatt signere for deg.
Dokumentasjon fra fagperson som viser at du har lese- og skrivevansker.
Er du fagperson?
Vi har egne løsninger for deg.
Hvis du er fagperson og skal søke hjelpemidler på vegne av en innbygger, må du bruke skjemaoversikten for samarbeidspartnere for å få tilgang på alle aktuelle skjema. Her vil du finne tilleggsskjema, henvisningsskjema for utprøving og andre skjema som er beregnet på fagpersoner og hjelpemiddelformidlere.
Her finner du også inngangen til digital behovsmelding og andre digitale løsninger vi tilbyr for samarbeidspartnere.
Annen informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging spesielt beregnet på fagpersoner, kan du finne på samarbeidspartner-sidene til nav.no.
Fullmakt til å søke om hjelpemidler
Du kan la en fagperson (for eksempel kommunal hjelpemiddelformidler eller ergoterapeut) få fullmakt til å fylle ut og sende inn søknaden på dine vegne. Da vil din signatur på dette skjemaet erstatte signaturen på selve søknadsskjemaet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
I dette kapittelet
Hvis du får problemer med programvaren bør du først sjekke om programvaren og operativsystemet er oppdatert, og restarte maskinen.
Du kan først be om hjelp fra IT-ansvarlig på barnehagen, skolen eller arbeidsplassen. Hvis de ikke klarer å løse problemet, kontakter du din lokale Nav hjelpemiddelsentral.
Ditt ansvar
Du, dine foresatte eller en annen som har oppfølgingsansvar, må selv passe på å oppdatere både programvaren og operativsystemet på datamaskinen.
Hvis programvaren slutter å virke fordi den er veldig gammel, eller det ikke lenger er mulig å oppdatere programvaren, kan du bruke bytteskjema for å få ny.
Hvis du skal bytte til et annet program, må du sende ny søknad.
Oppdatert 25.10.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.