Nav Hjelpemiddelsentral Oslo
Hjelpemiddelsentral
Du finner oss her
Adresse
Kabelgata 1-2, 0580 OSLO
Åpningstider
dag | tid |
---|---|
Mandag | 09.00–15.00 |
Tirsdag | 09.00–15.00 |
Onsdag | 09.00–15.00 |
Torsdag | 09.00–15.00 |
Fredag | 09.00–15.00 |
Kontorinformasjon
Beliggenhet
Kabelgata 1-2, 0580 OSLO
Postadresse
Postboks 324 Alnabru, 0614 OSLO
Kontorinformasjon
Kontornummer: 4703
Se våre sider for å finne informasjon om hjelpemidler og tilrettelegging i ulike situasjoner.
Jobber du med hjelpemidler og tilrettelegging? Se våre sider for samarbeidspartnere.
I hver kommune er det ansatte som har et spesielt ansvar for hjelpemiddelformidling. Ofte er det ergoterapeut eller fysioterapeut, men det kan også være andre yrkesgrupper. De kan bistå med å kartlegge behovet, hjelpe deg å søke og gi opplæring og oppfølging. Ofte må et hjelpemiddel prøves ut før du søker. Ergoterapeut i kommunen vil organisere utprøving for deg.
Nav hjelpemiddelsentral bistår kommuner og andre samarbeidspartnere ved kompliserte hjelpemiddel- og tilretteleggingsbehov i dagligliv, barnehage, skole, utdanning og arbeid.
Kommuner
Aurskog
Bærum
Eidsvoll
Enebakk
Frogn
Gjerdrum
Hurdal
Lillestrøm
Lørenskog
Nannestad
Nes
Nesodden
Nittedal
Nordre Follo
Rælingen
Ullensaker
Vestby
Ås
Bydeler i Oslo:
Bydel 1 – Gamle Oslo
Bydel 2 – Grünerløkka
Bydel 3 – Sagene
Bydel 4 – St. Hanshaugen
Bydel 5 – Frogner
Bydel 6 – Ullern
Bydel 7 – Vestre Aker
Bydel 8 – Nordre Aker
Bydel 9 – Bjerke
Bydel 10 – Grorud
Bydel 11 – Stovner
Bydel 12 – Alna
Bydel 13 – Østensjø
Bydel 14 – Nordstrand
Bydel 15 – Søndre Nordstrand
Hvis du har sendt en søknad til Nav hjelpemidler og tilrettelegging, kan du logge inn på nav.no og sjekke saken din selv. Innloggingsknappen finner du øverst til høyre i nettleservinduet.
Hvis du har søkt om hjelpemidler fra Nav, kan du logge inn for å følge saken din. Dette gjelder også hvis en kommunal terapeut har søkt på dine vegne.
På innloggede sider på nav.no kan du sjekke
- status i dine pågående saker
- oversikt over utlånte hjelpemidler (utlånsoversikt)
- oversikt over innsendte saker, dokumenter og vedtak.
Du vil ikke få opp oversikt over søknader til egne barn hvis du logger inn. Du kan skrive eller ringe til oss hvis du trenger informasjon om status på saken til eget barn.
Hvis du har brukt digital behovsmelding til å søke hjelpemidler for en innbygger, kan du sjekke
- status i sak for de hjelpemiddelsøknadene du selv har søkt om på innbyggers vegne.
Du kan lese mer om hvordan kommunale terapeuter og teknikere kan bruke digitale tjenester i hjelpemiddelformidlingen.
Bruke digitale løsninger
Slik gjør du det
Hjelpemiddelsentralen leverer hjelpemidler til kommunen.
Hvis du ikke har reservert deg mot digitale meldinger fra staten, vil du få beskjed på SMS eller e-post når hjelpemiddelet er klart til å sendes fra oss til kommunen. Du vil også kunne følge status på saken din hvis du logger inn på nav.no med ID-porten.
Utleveringen av hjelpemidlene skjer som regel én gang per uke til mottakssteder i kommunene. Derfra leveres det videre til deg som skal ha hjelpemiddelet.
Du får beskjed fra Nav om at vi har levert hjelpemiddelet til din kommune. Hvis du har spørsmål om leveringen, må du kontakte kommunen.
Nedenfor finner du oversikt over når hjelpemidler leveres til din kommune.
Du må kvittere på at du har mottatt hjelpemidlet ved utlevering.
Kommune | Kjøredag |
Aurskog | Fredag |
Bærum | Tirsdag, torsdag |
Eidsvoll | Mandag |
Enebakk | Torsdag |
Frogn | Onsdag |
Gjerdrum | Mandag |
Hurdal | Mandag |
Lillestrøm | Onsdag, fredag |
Lørenskog | Tirsdag, torsdag |
Nannestad | Mandag |
Nes | Fredag |
Nesodden | Onsdag |
Nittedal | Mandag |
Nordre Follo | Tirsdag, torsdag |
Rælingen | Torsdag |
Ullensaker | Onsdag, fredag |
Vestby | Tirsdag |
Ås | Tirsdag |
Bydel i Oslo | Kjøredag |
Bydel 1 – Gamle Oslo | Torsdag |
Bydel 2 – Grünerløkka | Fredag |
Bydel 3 – Sagene | Onsdag |
Bydel 4 – St. Hanshaugen | Mandag |
Bydel 5 – Frogner | Tirsdag |
Bydel 6 – Ullern | Tirsdag |
Bydel 7 – Vestre Aker | Onsdag |
Bydel 8 – Nordre Aker | Torsdag |
Bydel 9 – Bjerke | Mandag |
Bydel 10 – Grorud | Mandag |
Bydel 11 – Stovner | Fredag |
Bydel 12 – Alna | Tirsdag |
Bydel 13 – Østensjø | Fredag |
Bydel 14 – Nordstrand | Onsdag |
Bydel 15 – Søndre Nordstrand | Torsdag |
Ta kontakt med din kommune for å melde behov for reparasjon, bytte eller deler til ditt hjelpemiddel.
Kommunal hjelpemiddeltekniker utfører selv enkle reparasjoner og bytter deler. Hjelpemiddelsentralen blir kontaktet i saker som kommunen trenger bistand på.
Om du har mulighet og vet at reparasjon skal utføres av Nav hjelpemiddelsentral, kan du også benytte deg av vår ekspedisjon i Kabelgaten 1.
Drop-in for reparasjon av elektriske rullestol og scooter
Vi har drop-in tjeneste på reparasjon av elektriske rullestoler og scootere. Du må beregne god tid siden det kan være mye pågang.
Timeavtale for reparasjon
Du kan ta kontakt med teknisk ordrekontor for å avtale tid for reparasjon.
Ekspedisjonen i Kabelgaten 1 er åpen mandag til fredag kl 10:00 - 14:00
Kontaktinformasjon til teknisk ordrekontor ved Nav hjelpemiddelsentral Oslo:
- Telefon: 400 02 046
- Åpningstid: mandag til fredag klokka 09:00 – 15:00.
Ordreskjema for Nav hjelpemiddelsentral Oslo skal sendes til Nav Skanning. Legg ved førsteside og eventuelle tilleggsskjemaer.
Førstesiden finner du ved å opprette en søknad. Legg ved denne førstesiden til ordreskjema.
Last ned skjema her:
Behov for akutt reparasjon
Ta først kontakt med kommunen.
Utenom åpningstid og ved akutte behov, kan du ringe Nav hjelpemiddelsentral sin servicetelefon for reparasjon av hjelpemidler:
- Telefonnummer: 917 81 122
- Åpningstid hverdager: klokka 15:30–24:00
- Åpningstid helger og helligdager: klokka 08:00–24:00
Når du ringer servicetelefonen vil du komme i kontakt med en av våre teknikere. De vil vurdere situasjonen ut fra din beskrivelse, og avtale med deg hva som skal gjøres videre.
Bestille tolk
Hvis du har søkt og fått innvilget tolk, kan du bestille tolk til konkrete oppdrag.
Kontakt Tolketjenesten i Oslo
- Telefon:
- 400 02 047 (kun tale)
- 982 81 831 (kun SMS).
- Åpningstid telefon: hverdager klokka 09:00–15:00.
- Epostadresse: nav.tolketjenesten.oslo@nav.no.
Akutt behov for tolk
Ved akutt behov for tolk for døve, hørselshemmede og døvblinde kan du ringe eller sende sms til 994 81 810. Her kan du få kontakt med tolk når som helst på døgnet, ved for eksempel sykdom eller brann.
Hvis du trenger stønad til bil eller spesialutstyr, kan du kontakte bilsenteret i din region.
Nav bilsenter er et nasjonalt ressurs- og kompetansesenter med ansvar for formidling av bil og spesialutstyr.
I Oslo og Akershus er det Nav bilsenter Østlandet som har ansvar for å hjelpe deg.
- Telefon: 400 02 048
- Åpningstid telefon: mandag, onsdag og fredag klokka 09:00 – 11:00.
- E-post: nav.bilsenter.ostlandet@nav.no
- Besøksadresse: Kabelgata 1 og 2 (Økern), 0580 Oslo
- Postadresse: Postboks 324 Alnabru, 0614 Oslo
Nav hjelpemiddelsentral Oslo disponerer landets største utprøvingssenter for hjelpemidler. Hit kan samarbeidspartnere og brukere komme for å se og prøve et variert utvalg av tekniske hjelpemidler. Det er også mulig å ta med hjelpemiddelet utendørs og teste det på testbanen vår.
Åpningstid: mandag - fredag klokka 10:00 - 14:30
Utprøvingssenter
På utprøvingsenteret finnes det utvalgte produkter på rammeavtale, fra ulike leverandører, slik at det er mulig å sammenligne produkter. Det er utstilt blant annet manuelle og elektriske rullestoler, hjelpemidler til barn, stoler med oppreisningsfunksjon, personløftere og arbeidsstoler. Det er et lite utvalg av sykler, syns- og hørselshjelpemidler, kommunikasjonshjelpemidler og hjelpemidler til kognitiv støtte.
Når du besøker utprøvingsenteret uten avtale på forhånd, skal du i utgangspunktet være selvhjulpen. Vi anbefaler deg å komme sammen med lokal terapeut for å få best utbytte av besøket og hjelp til oppfølging i etterkant. Dersom du har behov for spesifikk hjelp til å prøve hjelpemidler på utprøvingsenteret, må du avtale dette på forhånd. Ta kontakt med kommunehelsetjenesten dersom du ønsker å få kartlagt behovet og prøve ut hjelpemidler sammen med en rådgiver på hjelpemiddelsentralen.
Testbanen gir deg sammen med terapeut muligheter til å prøve ut elektriske og manuelle rullestoler i trygge omgivelser.
Utprøvingsområdet er kompakt, men funksjonelt, og skjermet for øvrig trafikk. Banen består av ulike utfordringer som rullestolbrukere ofte møter utendørs:
- Fortauskanter i høydene 4, 7 og 10 cm
- Brostein
- Sementheller
- Gress
- Grus i bakke
- Trikkeskinner
- Smal passasje mellom to søyler
- Grov singel
- Bark
Testbanen kan benyttes under besøket på vårt utprøvingssenter, enten ved drop-in eller etter avtale.
Banen ligger utenfor hjelpemiddelsentralens kontorbygg.
Nav hjelpemiddelsentral Oslo tilbyr veiledningssamtale for deg som ønsker brukerpass på torsdager klokka 13:00. Ta kontakt på epost nav.hot.oslo@nav.no eller telefon 407 02 803 for å avtale dato.
Vi kan ha samtalen digitalt, eller du kan møte opp ved hjelpemiddelsentralens lokaler i Kabelgata 2.
Møtet kan vare inntil to timer.
Har du brukerpass fra før, men ønsker en oppfriskning, kan du ta kontakt på samme måte.
Du kan lese mer om brukerpassordningen.