Brukerutvalget ved Nav hjelpemiddelsentral Øst-Viken
Brukermedvirkning er et viktig virkemiddel for å oppnå god kvalitet i hjelpemiddelsentralens tjenestetilbud og oppgaveløsning. I tråd med retningslinjer lagt for brukermedvirkning i Arbeids- og velferdsetaten, har Nav hjelpemiddelsentral Øst-Viken etablert et brukermedvirkningsorgan innen sitt ansvarsområde.
Brukerutvalgets oppgaver
Brukerutvalget skal jobbe med å identifisere og følge opp viktige innsatsområder og skal bidra til å sikre brukermedvirkning innen NAV Hjelpemiddelsentral Øst-Viken sine tjenesteområder, som har betydning for brukerne.
Brukerutvalget skal være en arena for samhandling med fast representasjon fra NAV Hjelpemiddelsentral, kommunene og brukerorganisasjonene. Brukerorganisasjonene utpeker brukerrepresentantene i sine organisasjoner. Brukerrepresentantene skal bidra med kompetanse basert på bearbeidet brukererfaringer.
Les referater under relatert informasjon.
Brukerutvalgets representanter
SAFO (Samarbeidsforum for funksjonshemmedes organisasjoner)
- Tor-Erik Bjurstrøm – E-post
- Fredrik Fjeld Johansen – E-post
- Inger Næss – E- post
- Anders Hauge Olsen - E-Post (Vara)
- Merete Pedersen - E-Post (Vara)
FFO (Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon)
- Inger Lise Broen - E-post
- Svein Erik Hansen – E-post
- Hanne Pettersen - E-post
- Hilbert Nicolay Hansen – E-post(vara)
Kommunene
NAV Hjelpemiddelsentral Øst-Viken
Mandat for brukerutvalget
1. Brukerutvalget skal ikke ha beslutningsmyndighet. Samtidig skal brukerutvalget være noe mer enn et forum for utveksling av informasjon.
Brukerutvalget skal være:
• Rådgivende instans i forbindelse med velferdsetatens satsningsområder, prioriteringer, virksomhetsplaner og konkrete tiltak og tjenester på hjelpemiddelområdet
• Rapportør på faktiske og utilsiktede virkninger av regelverk og rutiner
• Initiativtaker til samarbeidstiltak og informasjonstiltak som brukerne selv ser behov for
• Kanal for gjensidig åpenhet og utveksling av informasjon av særlig betydning for brukere
Forum for systematiske tilbakemeldinger om opplevelsen av servicenivået på
hjelpemiddelområdet
2. Brukerutvalget skal bestå av brukerrepresentanter og representanter fra Hjelpemiddelsentralen og kommunene. Det bør ikke være flere representanter fra etaten enn fra brukersiden. Utvalget kan ledes av en brukerrepresentant eller av leder på Hjelpemiddelsentralen. Sekretariatsfunksjonen ivaretas av Hjelpemiddelsentralen.
3. Brukerutvalget skal arbeide etter nasjonale retningslinjer for brukermedvirkningsorgan i velferdsetaten.
Referater: