Publisert 11. november 2024
Innbyggerne i Innlandet er litt mer fornøyde med Nav i Innlandet i år enn i fjor, viser resultatene fra årets personbrukerundersøkelse. Mange opplever at de blir møtt på en respektfull måte. -Vi er fornøyde med at brukerne våre har tillitt til oss at de opplever å bli møtt med respekt. På begge områdene har vi bedre resultater enn i fjor, sier Bjørn Lien, direktør i Nav Innlandet.
Brukerne i Innlandet ble spurt om en rekke spørsmål om hvordan de opplever Navs tjenester, service og tilgjengelighet. Brukerne gir en score på 4,6 av 6 mulige på spørsmålet om de blir møtt med respekt og 4,3 spørsmålet om de har tillitt til Nav.
Tillitten til NAV har økt sammenlignet med i fjor, en økning fra 4,2 i 2023 til 4,3 i år av 6 mulige. Høyeste score er spørsmålet om de opplever å bli møtt med respekt (score 4,8 av 6). -På flere områder, som for eksempel om hvor lenge de må vente på oppfølging har vi like fornøyde brukere som i fjor. Dette til tross for at vi har fått flere brukere å følge opp, sier Lien.
Minst fornøyde er brukerne på spørsmålet om Nav svarte til forventningene de hadde (score 3,4 av 6). -Et område som er gått litt tilbake fra fjorårets undersøkelse er om de opplever at Nav ivaretar deres rettigheter. Her går vi litt tilbake fra i fjor, men brukerne gir oss likevel en ganske høy score på dette, kommenterer Lien.
Brukerne gir veilederne ved våre Nav-kontor god tilbakemelding og de er fornøyde med veiledningen de får fra våre ansatte (score 4,6 av 6). -Dette synes vi er svært gledelig. Veilederne i Nav-kontorene er de som møter brukerne direkte og som skal bidra til å skape en god relasjon og sørge for at brukerne får den hjelpen og støtten de trenger, sier Lien.
Om undersøkelsen
Personbrukerundersøkelsen er gjennomført av Opinion for Nav i perioden mai – juni 2024. 782 personer i Innlandet svarte på årets undersøkelse.
Hensikten er å få kunnskap om brukernes tilfredshet og å bruke resultatene til å forbedre Navs tjenester. Utvalget trekkes fra et register med brukere som har søkt om en ytelse eller fått oppfølging mellom januar og mars 2024.
Vedlegg presentasjoner av funn, Innlandet
Hovedfunn, personbrukerundersøkelsen 2024 Innlandet (pdf)
Presentasjon av personbrukerundersøkelsen 2024 i Innlandet (pdf)