Publisert 11. november 2024
Navs brukerundersøkelse viser at tre av fire brukere i Oslo er fornøyde med Nav og opplever å bli møtt med tillit, og at fire av fem opplever å bli møtt med respekt.
– Jeg er glad for at de aller fleste har gode erfaringer med Nav Oslo. Men undersøkelsen viser at vi må strekke oss for at enda flere skal oppleve å bli møtt med tillit og respekt, sier direktør i Nav Oslo, Maria Walberg.
Nav Oslo er fjerde best av fylkene når det gjelder fornøyde brukere. I årets undersøkelse scorer Nav Oslo enten på landsgjennomsnittet eller litt over på de tre hovedspørsmålene.
– Det kan være vanskelig å forstå lover og regler, kanskje spesielt for unge mennesker, som er en av våre aller viktigste målgrupper. Vi jobber kontinuerlig med å forbedre språket vårt, sier Walberg.
Christian (21 år) får hjelp til å komme i jobb
De ansatte på Nav-kontorene i Oslo møter hver dag folk som er i vanskelige livssituasjoner. Mange er arbeidssøkere og trenger hjelp til å komme i en fast jobb de kan leve av. En del kan mangle kompetanse og utdanning for å få jobb på egen hånd, eller de er syke og trenger helsehjelp samtidig som de får hjelp fra Nav. Andre er i krise eller akutt nød og trenger penger.
En av de som er fornøyd med oppfølgingen fra Nav, er Christian (21 år). Ved hjelp av veileder Gunnhild Svare ved Nav Grorud får han hjelp til å komme i jobb: Nav: Bedre enn sitt frynsete og dårlige rykte (Dagsavisen).
Fornøyde med veilederne
Tilfredsheten blant Nav-brukerne i Oslo har vært stabil over flere år, og de tre hovedspørsmålene viser at flertallet er fornøyde alt i alt:
I undersøkelsen er det flere spørsmål som utdyper de tre hovedspørsmålene, blant annet om brukernes opplevelse av veiledningen de får.
På de aller fleste av disse spørsmålene er brukerne godt fornøyde med oppfølgingen fra veilederne og gir en score på over 4:
- På spørsmål om samhandlingen med brukerne, svarer brukerne at de opplever å få god mulighet til å forklare sin situasjon med en score på 5.
- Brukerne gir score 5,2 på spørsmålet om de opplever at «Veileder møter meg på en hyggelig måte».
- Når det gjelder samarbeidet mellom bruker og veileder, og veileders kunnskap om arbeidsmarkedet, gir de spurte en score fra 4,4 til 5,1 på de aktuelle spørsmålene. På spørsmålet om samarbeid mellom veileder og bruker, får Nav Oslo en score på 4,8.
- Om veiledernes kunnskap om arbeidsmarkedet gir brukerne 4,4 i score.
- Om Navs innsats med å hjelpe dem tilbake i jobb eller aktivitet gir brukerne en score på 4,5.
- Brukerne er litt mindre fornøyde med sin innflytelse over hvordan de får oppfølging fra Nav, og gir her en score på 4,1.
Se flere nøkkeltall fra årets brukerundersøkelse (pdf)
Fakta om undersøkelsen
Personbrukerundersøkelsen gjennomføres årlig over hele landet. Brukerne svarer på spørsmål som handler om Navs service og tjenester, og gir sine tilbakemeldinger på en skala fra 1 til 6.
I årets undersøkelse har brukerne i Oslo på blitt bedt om å svare på hvor stor tillit de har til Nav i sin helhet, hvor fornøyde de er med Navs service totalt sett og om brukerne ble behandlet med respekt. De har også blant annet svart på hvor fornøyde de er med Navs digitale tjenester og Navs tilgjengelighet. Spørreundersøkelsen ble gjennomført av Opinion i perioden mai og juni 2024.
4 176 brukere har svart på undersøkelsen i Oslo. Utvalget ble trukket ut fra statlige fagsystem blant brukere som de seks siste månedene hadde kontakt med Nav i Oslo på følgende måter:
- telefon
- internett
- brev
- chat
- møte på Nav-kontor
De som har hatt kontakt med Nav på telefon og chat kan også være brukere av sosiale tjenester (kommunal tjeneste i Nav), men møte på Nav-kontor og brev er brukere som har en statlig ytelse.