Tiltak
Individuell jobbstøtte (IPS)
Et tilbud til deg som har psykiske utfordringer eller rusproblemer når du ønsker hjelp til å komme i jobb eller bli i jobben.
Innhold på siden
IPS er for deg som har psykiske utfordringer eller rusproblemer og får behandling i helsetjenesten.
Hvis du ikke allerede får behandling i helsetjenesten, kan du ta kontakt med fastlegen din eller helsetjenesten der du bor.
Du må ha et ønske om å jobbe eller komme i utdanning for å delta i IPS.
IPS er et samarbeid mellom NAV og helsetjenesten. Du får tilpasset hjelp ut fra i interessene og jobbønskene dine.
En jobbspesialist, som er en del av behandlingsteamet ditt, følger deg opp i samarbeid med behandleren din. Målet er å hjelpe deg med å komme ut i jobb eller utdanning, og følge deg opp etter at du har startet i jobben eller begynt på utdanningen.
Du kan få hjelp til å finne en deltids- eller fulltidsjobb, eller riktig utdanning. Alt avhenger av hva du ønsker deg og motivasjonen og ferdighetene dine. I IPS legger vi vekt på tilpasning og tilrettelegging. Vi blir kjent og finner løsninger som passer for deg. Hva motiverer deg, hva kan du, hva vil du lære, hvordan kan vi finne en arbeidsgiver eller utdanning som passer nettopp deg?
Hvis du ikke finner den riktige jobben eller utdanningen med en gang, eller faller ut av en jobb eller utdanning, kan jobbspesialisten hjelpe deg med å finne en annen vei inn i arbeidslivet.
Du får oppfølging i IPS så lenge du trenger det.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Snakk med behandleren eller NAV-veilederen din om IPS.
Hvis du ikke får behandling i helsetjenesten, kan du ta kontakt med fastlegen din eller helsetjenesten der du bor.
Her finner du en oversikt over IPS-kontaktene i fylkene:
Agder
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Lene Victoria Aas | 994 77 474 |
Nordland
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Leif-Ole Arntzen | 908 58 226 |
Innlandet
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
May Lund | 922 49 712 |
Møre og Romsdal
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Edle Alstad Holsæter | 907 36 843 |
Nordland
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Leif-Ole Arntzen | 908 58 226 |
Oslo
Kontaktpersoner | Mobil |
---|---|
Camilla Kötterheinrich | 958 76 079 |
Thomas Gulbrandsen | 907 42 765 |
Rogaland
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Randi Kydland | 908 86 413 |
Troms og Finnmark
Kontaktperson | Mobil |
Christer Bukten Ravnå | 988 81 856 |
Trøndelag
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Alida Ramsø | 932 54 276 |
Vestfold og Telemark:
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Mette Marit Løke | 970 87 470 |
Vestland
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Elisabeth Moldestad Engelsen | 980 92 200 |
Vest-Viken
Kontaktperson | Mobil |
---|---|
Camilla Smith-Hansen | 934 38 330 |
Øst-Viken
Kontaktpersoner | Mobil |
---|---|
Marius Kirkeng | 948 81 058 |
Hilde Mari Nordal | 948 81 058 |
Irma Huskic | 948 81 058 |
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Du kan skrive til oss og klage. Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Oppdatert 18.06.2024
Chat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalg