Tiltak
Opplæring
Et tilbud når du trenger kvalifisering for å kunne få jobb.
Hvem kan få?
Opplæring kan være aktuelt for deg som søker arbeid, men har problemer med å få jobb på grunn av manglende formelle kvalifikasjoner eller svake grunnleggende ferdigheter.
Nav må ha vurdert at du trenger hjelp for å komme i jobb, og at opplæring er et aktuelt tiltak for deg.
Opplæringen eller utdanningen skal tilpasses dine behov og muligheter på arbeidsmarkedet.
Hva kan du få?
Du kan få støtte til
- arbeidsmarkedsopplæring (AMO), som er korte arbeidsrettede kurs ut fra de lokale behovene i arbeidsmarkedet. Innholdet kan være teoretisk opplæring eller en kombinasjon av teoretisk og praktisk opplæring som gir formell kompetanse. For å kunne delta, må du være minst 19 år.
- fag- og yrkesopplæring som følger læreplanene på videregående skoles nivå.
- høyere yrkesfaglig utdanning (fagskole).
- høyere utdanning på et universitet eller en høyskole. Arbeidsevnen din må være redusert, og du må være minst 22 år og ha fullført videregående skole.
AMO-kurs og fag- og yrkesopplæring kan være en enkeltplass hos kursarrangører eller skoler, eller et gruppetiltak som Nav organiserer i samarbeid med en kursarrangør eller skole.
Opplæringstiltak i Nav kan ha en varighet på inntil 3 år.
Hvordan kan du få?
Registreringsskjema for tilskudd til utdanning
Du bruker dette skjemaet for å gi Nav nødvendige opplysninger hvis du har fått vedtak om utdanning som arbeidsmarkedstiltak, og Nav skal dekke utgifter til skolepenger, eksamensgebyr eller semesteravgift.
Du må levere dette skjemaet når du starter på utdanningen. Hvis det skjer endringer underveis i utdanningsløpet må du levere skjemaet på nytt.
Avtale om egenfinansiering av utdanning
Du skal bruke dette skjemaet når du skal inngå avtale om egenfinansiering av utdanning.
Avtalen er mellom deg og Nav, og gjelder egenfinansiering av deler av opplæringsperioden og/eller deler av kostnadene ved å gjennomføre utdanning.
Dette skjemaet skal kun fylles ut etter avtale med din Nav-veileder.
Send inn dokumentasjon om utdanningen
Send inn dokumenter om utdanningen din til Nav.
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Unntak fra klageretten
Hvis du får avslag på å delta i et arbeidsmarkedskurs (AMO), har du ikke rett til å klage på denne avgjørelsen.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventa saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 3 måneder |
Klage til Nav klageinstans | 3 måneder |
Når du får opplæring
Hvis du allerede får pengestøtte fra Nav, for eksempel dagpenger eller arbeidsavklaringspenger (AAP), beholder du støtten mens du deltar på tiltaket.
Hvis du ikke får pengestøtte fra Nav, kan du ha rett til tiltakspenger. Tiltakspengene skal blant annet dekke de daglige utgiftene dine mens du deltar på tiltaket.
Oppdatert 21.01.2025
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Chatbot Frida har døgnåpent. Chat med veileder er stengt i påsken.
Alltid åpen
Åpent nå
Skriv til oss
Still oss et spørsmål og få skriftlig svar.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Åpent nå