Hjelpemiddel og Pengestøtte
Øyeprotese
Erstatter øyet når du mangler et øye, eller har skadet øyet.
Det finnes også informasjon om øyeprotese til leger og tannleger eller andre behandlere.
Innhold på siden
Du kan få øyeprotese hvis du helt eller delvis mangler et øye.
Du må være medlem av folketrygden.
I dette kapittelet
- Du kan få støtte til øyeprotese og polering
- Du kan få støtte til reserveprotese hvis du er under 18 år
- Du kan ikke få støtte til salver, kremer, såper og andre rensemidler.
Du kan også få støtte til irislinse hvis du har mangelfullt utviklet iris eller pupilledeformitet.
Nav dekker dine nødvendige reiseutgifter til nærmeste leverandør. Reiseutgifter kan også dekkes i forbindelse med reparasjon og vedlikehold.
Du får dekket:
- Billigste reisemåte med offentlig transport
- Taxi eller lignende hvis helsetilstanden din krever det
- Kilometergodtgjørelse ved bruk av privat bil.
Reiseutgifter
Pengestøtte
I dette kapittelet
Første gang du trenger øyeprotese vil legespesialisten sette deg i kontakt med en leverandør. Leverandøren vil hjelpe deg med å sende søknad til Nav.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak. Husk at vi trenger all nødvendig dokumentasjon for å behandle søknaden din. Saksbehandlingstiden gjelder også hvis du har hatt utgifter og søker om refusjon.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om øyeprotese | 6 uker |
For mer informasjon om leveringstid, ta kontakt med leverandøren.
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 6 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Oppdatert 05.11.2024
Skriv til oss
Svartid er noen arbeidsdager. Vil du ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen