Pengestøtte og Hjelpemiddel
Irislinser
Kontaktlinser med påmalt iris eller printet iris.
Det finnes også informasjon om irislinser til optikere eller øyeleger.
Innhold på siden
Du kan få støtte til irislinse dersom du har:
- Aniridi (mangelfullt utviklet iris)
- Pupilledeformitet
- Deformert iris
- Andre synlige skader på hornhinne
Øyelege må bekrefte diagnosen eller tilstanden, og behovet for irislinse.
Du må være medlem av folketrygden
I dette kapittelet
En irislinse er en kontaktlinse med påmalt iris eller printet iris, som dekker over aniridi, pupilledeformitet, deformert iris eller synlige skader på hornhinne. Irislinser er først og fremst en kosmetisk protese. Irislinsen kan også gis med styrke når det er behov for dette.
Utgiftene til rimeligste hensiktsmessige irislinse dekkes fullt ut.
Utgifter til ekstra tidsbruk ved nytilpasning og re-tilpasning av stønadsberettigede kontaktlinser kan dekkes med maksimalt 1200 kroner per time.
Nav dekker ikke utgifter til ordinær synsundersøkelse, rensevæske, kontaktlinsetilpasning eller kontaktlinsekontroll.
Nav dekker ikke reiser til optiker
Du kan få stønad til nye irislinser når det er nødvendig å bytte.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
Vi anbefaler at du ber optiker eller øyelege fylle ut søknadsskjema for deg.
Du må signere søknaden selv.
Søknadsskjemaet for irislinser må fylles ut dersom
- du søker om irislinser for første gang
- du har behov for en annen type irislinse enn du har fått stønad til tidligere
- du har betalt for irislinsene selv
- du skal søke om å få dekket utgifter til ekstra tidsbruk ved tilpasning.
- Første gang du søker om irislinse må du legge ved epikrise eller dokumentasjon fra øyelege.
- Du må alltid legge ved et pristilbud eller en kvittering.
- Pristilbudet skal fylles ut av optikeren eller øyelegen som fakturerer og leverer ut irislinsene. Unntaksvis kan leverandører fylle ut pristilbud når de er forespurt av sykehus. Optiker/øyelege har tilgang på eget skjema for pristilbud.
- Hvis du har betalt for irislinsene og skal legge ved kvittering, må søknaden sendes før det har gått seks måneder etter at du kjøpte linsene. Kvitteringen må være lesbar for Nav, husk derfor å teipe fast kvitteringen til et ark.
- Ved utgifter til ekstra tidsbruk ved nytilpasning og retilpasning av linser, må du spesifisere reell tidsbruk, hva som inngår i tiden og hvor mye du selv har betalt for synsundersøkelse, kontaktlinsetilpasning og kontaktlinsekontroll.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Når du tidligere har fått irislinser fra Nav og det er behov for nye av samme type, trenger du som hovedregel ikke å sende inn en ny søknad. Optiker, øyelege eller leverandør kan sende inn pristilbud istedenfor.
Oppdatert 25.10.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er noen arbeidsdager.