Samarbeid — For andre samarbeidspartnere
Samarbeid med utdanningssektoren
Nav samarbeider med utdanningssektoren for å utvikle effektive og gode utdannings- og opplæringstjenester for ledige og utsatte grupper på arbeidsmarkedet.
Innhold på siden
Vi er i en situasjon med lav ledighet, kombinert med høy etterspørsel etter kvalifisert arbeidskraft. Mange som står utenfor arbeidsmarkedet, har ikke fullført videregående opplæring.
Utvikling av effektive og gode utdannings- og opplæringstjenester er dermed svært viktig, slik at vi tilrettelegger for at flere av de som står utenfor arbeidsmarkedet kan komme i arbeid gjennom god veiledning og kompetanseheving.
Navs nye virksomhetsstrategi vektlegger prioritering av stabil tilknytning til arbeid, blant annet gjennom å tilby kvalifisering.
I dette kapittelet
Arbeids- og velferdsdirektoratet, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) og Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) samarbeider om å utvikle effektive og gode utdannings- og opplæringstjenester for ledige og utsatte grupper på arbeidsmarkedet. Samarbeidet ble igangsatt på bakgrunn av et oppdrag gitt av Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Kunnskapsdepartementet i 2021.
En del av samarbeidet på direktoratsnivå består av å legge til rette og bidra til samarbeid mellom fylkeskommunene og Nav. For å bidra til erfaringsdeling og samarbeid på tvers av sektorene, arrangerer Arbeids- og velferdsdirektoratet, Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse og IMDi nettverkssamlinger to ganger i året, hvor nøkkelpersoner fra fylkeskommunene og opplæringskoordinatorene fra Nav er representert.
Direktoratene samarbeider også om forsøket med midler til tilrettelagt fag- og yrkesopplæring. Du kan lese mer om dette forsøket her [lenke til tekst lenger ned på siden].
Deloppdragene
Samarbeidet på direktoratsnivå består også av flere deloppdrag.
En del av oppdraget er å styrke samarbeidet mellom fylkeskommunen og Nav, slik at Nav-kontor og karrieresentre samarbeider om et profesjonelt karriereveiledningstilbud til ledige og utsatte grupper på arbeidsmarkedet.
Oppdraget har også som hensikt at fylkeskommunen og Nav samarbeider tettere om realkompetansevurdering. Målet er å finne gode løsninger ved bruk av både fylkeskommunens og Navs virkemidler slik at Navs brukere med relevant erfaring og kompetanse, som ikke har fullført fag- og videregående opplæring, skal kunne bli realkompetansevurdert.
Det gjennomføres et arbeid som utforsker det juridiske handlingsrommet for å dele personopplysninger mellom Nav og fylkeskommunen ved utdanningssektoren, med utgangspunkt i dagens regelverk.
Som del av dette arbeidet er behovene for deling kartlagt, samt hvilke muligheter og utfordringer som er knyttet til deling mellom de to sektorene. Rapporten fra arbeidet vil vurdere behov for endring, samt foreslå tiltak som adresserer deling på tvers.
Opplæringskoordinatorer
Mange arbeidsledige og personer med nedsatt arbeidsevne har liten formell kompetanse. Derfor blir det å styrke deres kompetanse en viktig del av Arbeids- og velferdsetatens bistand. Her samarbeider Nav blant annet med fylkeskommunene som utdanningsaktører.
Situasjonen på arbeidsmarkedet har ført til økt satsing på samarbeid med utdanningssektoren på sentralt og lokalt nivå i årene fremover. Fra 2021 har det vært satt av midler til fire årsverk i Nav som opplæringskoordinator i hvert fylke.
Opplæringskoordinatorene skal forsterke koordineringen mellom Arbeids- og velferdsetaten og utdanningssektoren, herunder utvikle samarbeidet med fylkeskommunen om tjenester som treffer felles målgrupper. De skal være ressurspersoner for Nav-veiledere i sitt fylke, hvor de skal bidra med kompetansedeling og ha oversikt over de ulike tjenestetilbudene innen utdanning og opplæring. Opplæringskoordinatorene skal legge til rette for økt bruk av opplæringstiltaket i eget fylke, samt bidra til utvikling av gode opplæringstiltak.
Nasjonalt nettverk for samarbeid om opplæring og kvalifisering
Siden høsten 2021 har det blitt arrangert samlinger for nasjonalt nettverk for samarbeid om opplæring og kvalifisering. Dette arrangeres av direktoratene og holdes to ganger i året – en på våren og en på senhøsten.
Nettverket er en del av det etablerte tverrsektorielle samarbeidet med den hensikt å utvikle effektive og gode utdannings- og opplæringstjenester for ledige, permitterte og utsatte grupper på arbeidsmarkedet. Deltakerne består av ressurspersoner fra alle landets fylkeskommuner og opplæringskoordinatorer i Nav.
Hensikten med nettverket er at fylkene skal dele erfaringer og løsninger på samarbeid seg imellom, samt diskutere felles utfordringer og bygge fagmiljø på tvers av sektorer.
I statsbudsjettet for 2023 ble det bevilget 25 millioner kroner til et nytt forsøk med midler som skal stimulere til tettere samarbeid mellom Arbeids- og velferdsetaten og fylkeskommunen om tilrettelagt fag- og yrkesopplæring for ledige og personer med nedsatt arbeidsevne.
Forsøket ble iverksatt i 2023, og har en varighet på fem år. Arbeids- og velferdsdirektoratet har fått ansvaret for å iverksette forsøket, og samarbeider med Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). Forsøket er et viktig virkemiddel i arbeidet med utvikling av det samlede tjenestetilbudet slik at flere personer som er registret hos Nav kan fullføre fag- og yrkesopplæring.
Formålet med forsøket er å stimulere til et utvidet, lokalt samarbeid mellom Nav og fylkeskommunen om gjennomføring av fag- og yrkesopplæring som er bedre tilpasset Arbeids- og velferdsetatens brukere, og som inkluderer både Arbeids- og velferdsetatens og fylkeskommunens virkemidler. Det samlede tjenestetilbudet skal styrkes og flere som er registrert hos Nav skal få tilbud om å kunne gjennomføre tilrettelagt fag- og yrkesopplæring.
Et viktig formål med forsøket er å identifisere virksomme metoder og samarbeidsmodeller som er utviklet lokalt, og som bør prøves ut videre og spres til andre fylker. Kunnskapsutviklingen fra forsøket skal danne grunnlag for nasjonal politikkutvikling på dette området.
Forsøket innebærer en utlysning av midler som Nav fylke og fylkeskommuner kan søke på for forsterke det samlede tjenestetilbudet, og for å utvikle og prøve ut nye måter å samarbeide på.
I statsbudsjettet for 2024 ble det bevilget 50 millioner kroner til forsøket.
Følgeforskning av forsøket med midler til tilrettelagt fag- og yrkesopplæring
Det ble utlyst et anbud på følgeforskning som skal følge forsøket frem til 2027.
Forskningsoppdraget kartlegger eksisterende samarbeid mellom Nav og fylkeskommunene, og følger iverksettelse av og gjennomføring av det nye forsøket. Sluttrapporten blir levert 2028.
Hensikten med følgeforskningen er å få mer kunnskap om samarbeidet mellom fylkeskommuner og Nav om tilrettelagt fag- og yrkesopplæring. Det er Proba og Ideas2Evidence som utfører følgeforskningen.
Forskningen skal
- kartlegge samarbeidet mellom Nav og fylkeskommuner om å tilby tilrettelagt fag- og yrkesopplæring.
- identifisere mulige lovende samarbeidsmodeller som det er grunn til å tro at egner seg for utprøving i andre fylker. Oppdraget inneholder en opsjon på å gjennomføre et avgrenset antall prosessevalueringer av utprøving av lovende samarbeidsmodeller i andre fylker.
- utarbeide anbefalinger knyttet til innretningen av forsøket, og til utvikling av det samlede tjenestetilbudet på dette området.
Gjennom følgeforskningen skal man vurdere innretningen av forsøket, og ut ifra det gi anbefalinger for hvordan det kan styrke innhenting av kunnskap og utvikling.
Hvilke prosjekter har fått midler?
Her kan du se hvilke prosjekter og fylker som har fått midler.
Følgende fylker og prosjekter fikk midler i 2024:
Innlandet | Jobbveileder |
Innlandet | Møteplasser |
Møre og Romsdal | Veiledning om videregående opplæring |
Oslo | Effektive realkompetansevurderinger for effektive opplæringsløp |
Oslo | Markedskoordinator for sikring av overgang mellom opplæring og jobb |
Trøndelag | Samhandling om realkompetansevurdering |
Trøndelag | Videreutvikling av Møteplassen |
Vest-Viken | Mobilisering for kvalifisering |
Øst-Viken/Akershus | Drop in |
Øst-Viken/Akershus | Kandidatoppfølger spesialist (K-OPP spesialist) |
Øst-Viken/Østfold | Kandidatoppfølger spesialist (K-OPP spesialist) |
Øst-Viken/Østfold | Veiledning om videregående opplæring for Nav-veiledere |
Følgende fylker og prosjekter fikk midler i 2023:
Agder | Kom i gang med utdanning |
Innlandet | Prosjekt INNsats |
Møre og Romsdal | Fagopplæringsmodellen Møre og Romsdal |
Nordland | Fullført Nordland |
Nordland | Modell for samarbeid om karriereveiledning for Navs brukere |
Oslo | Rådgiver for etablering av samhandlingsrutiner i ordinære løp |
Rogaland | "Helt frem" - betongfag, murer- og flisleggerfaget for minoritetsspråklige |
Rogaland | Samarbeidsmodell for karriereveiledning - karriereveiledning for Nav-kontor |
Troms og Finnmark | Prepp - ressurser og styrking av praktisk språkopplæring i bedrift |
Trøndelag | Tverrsektoriell fagutvikling i samhandlingen mellom Trøndelag fylkeskommune og Nav Trøndelag |
Trøndelag | Prøve ut samarbeid for karriereveiledning |
Vestland og Telemark | Tilrettelagt fag- og yrkesopplæring - videreutvikling av samarbeidsmodellen i Vestfold og Telemark |
Vestland | Etablering av samhandlingsstrukturar for å auke opp talet på fagarbeidarar og levera kvalifisert arbeidskraft i regionen |
Vest-Viken | Koordinert og utvidet karriereveiledning for Nav sine brukere (Vest-Viken, Asker og Bærum) |
Vest-Viken | I arbeid med rett kompetanse (Vest-Viken, Ringerike) |
Oppfølgingstjenesten (OT) er en gratis lovpålagt tjeneste for ungdom som har rett til opplæring i alderen 16- 21 år* og som står i fare for eller har falt ut av videregående opplæring, eller ikke er i arbeid. OT gir råd og veiledning om utdanning- og yrkesvalg, og hjelper til med å finne ut av hvilke muligheter som kan være aktuelle for den enkelte. OT samarbeider med andre fylkeskommunale instanser, og med kommunale og statlige samarbeidspartnere som Nav.
For unge under 30 år har Nav et utvidet ansvar, tydeliggjort i ungdomsgarantien. For denne gruppen skal Nav sikre raskere oppfølging for å komme i arbeid, utdanning eller annen hensiktsmessig aktivitet. Ungdomsgarantien gjelder for unge fra og med 16 til 30 år, som har behov for arbeidsrettet oppfølging.
Alle fylker har inngått samarbeidsavtaler på fylkesnivå mellom Arbeids- og velferdsetaten og fylkeskommunen. De fleste fylker har i tillegg inngått delavtaler på flere samarbeidsområder, blant annet for samarbeidet mellom oppfølgingstjenesten og Nav om ungdom i OTs målgruppe. Delavtalene er laget ut ifra lokale tilpasninger og behov. Det anbefales derfor å gå inn på det enkelte fylkes hjemmeside, enten fylkeskommunene eller fylkessidene til Nav for å finne den oppdaterte avtalen for ditt fylke.
*Den nye opplæringsloven med forskrifter skal etter planen gjelde fra august 2024 (Udir.no). En av endringene i ny opplæringslov er en utvidelse av OT sin målgruppe fra 21 år til 24 år.
Prosjekter knyttet til å forebygge frafall i videregående skole
Følgende prosjekter er satt i gang:
Arbeids- og velferdsdirektoratet har i 2023 fått i oppdrag fra Arbeids- og inkluderingsdepartementet å iverksette og gjennomføre en pilot for å prøve ut hvordan Nav kan samarbeide med oppfølgingstjenesten og andre tjenester, som for eksempel skolehelsetjenesten, om å forebygge frafall fra videregående opplæring. Målet er å forebygge frafall fra videregående skole for unge i alderen 16- 21 år. Det vil legges ut mer informasjon om dette underveis.
Forsøk med Nav- veiledere i videregående skole var et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet som varte i perioden 2013- 2019.
Les mer om prosjektet her: Forsøk med Nav-veiledere i videregående skole
Gjennomføringen av Ny GIV oppfølgingsprosjektet som omhandlet målgruppen til oppfølgingstjenesten (OT), ungdom 16-21 år, bygger på de fylkesvise samarbeidsavtalene. Kunnskapsdepartementet gjennomførte Ny GIV i perioden 2010-2013, i et tett samarbeid mellom sentrale myndigheter, fylkeskommuner og Nav i fylkene.
Les mer om Ny Giv (pdf – regjeringen.no)
Oppdatert 19.06.2024