Pengestøtte
Støypropper
Beskytter mot ubehagelig eller smertefull lyd når du har nedsatt toleranse for lyd.
Støypropper kan være aktuelt for deg som har nedsatt lydtoleranse på ett eller begge ører.
Hvis du har lydintoleranse som over tid oppleves som plagsomt eller hindrer livsutfoldelse, bør du oppsøke fastlegen som vil vurdere å henvise deg til spesialisthelsetjenesten for utredning.
Det er vanlig å oppleve en viss grad av lydintoleranse. Skjerming for omgivelseslyd eller bruk av hørselvern kan føre til økt sensitivitet og dermed gi økte plager. Bruk av hørselvern ved nedsatt toleranse for lyd skal derfor i de fleste tilfeller unngås.
I mange tilfeller kan også nedsatt toleranse for lyd behandles.
Nav innvilger derfor tilskudd til støypropper bare når du har en diagnostisert sykdom eller tilstand hvor det ikke er aktuelt med behandling.
Du kan lese mer om vurdering og diagnostisering av lydintoleranse på kunnskapsbanken.net
Generelle vilkår:
- Vanskene må være varige. Det vil si at de har en varighet på over to år.
- Du må være i stand til å benytte støyproppene, og utstyret må være nyttig for deg i utfordringene nedsatt lydtoleranse gir.
- Du må være medlem av folketrygden.
Støypropper er personlig og innvilges uavhengig av arena. Du tar de med deg der du trenger de, til skole, arbeid, hjem eller fritid.
Du kan få tilskudd til formstøpte støypropper med filter.
Formstøpte støypropper produseres etter individuelle mål. Kostnader i forbindelse med avstøp til støypropper kan dekkes gjennom frikortordningen på lik linje med andre helsetjenester fra offentlige. Dette inkluderer også konsultasjon og ørerens.
Dersom du velger å ta avstøpene hos privat klinikk, proppeleverandører eller liknende må du selv dekke kostnadene for avstøp. Nav dekker heller ikke porto og renseutstyr.
Nav dekker ikke produkter du kan få kjøpt i vanlig handel, du vil derfor ikke få tilskudd til hørselvern eller hodetelefoner med støydemping.
Nav dekker ikke reiseutgifter i forbindelse med støypropper. Har du reiseutgifter til sykehus og andre tjenester som administreres av helseforetakene, kan du søke reiserefusjon hos pasientreiser.no.
Dersom du har nedsatt lydtoleranse og dette er dokumentert, kan du søke om tilskudd til formstøpte støypropper fra Nav hjelpemiddelsentral.
For mange som lider av nedsatt lydtoleranse er det en reell risiko at overdreven bruk av støypropper kan gjøre plagene verre. Det skal komme frem i søknaden at du er informert om dette, og at du har fått veiledning i bruk av spesialisthelsetjenesten.
I søknaden må du oppgi om støypropper som er å få kjøpt i vanlig handel er utprøvd, og hvorfor disse ikke er tilstrekkelige. Du må forklare i hvilke situasjoner du skal bruke støyproppene. Dokumentasjon fra spesialist må legges ved søknaden.
Søknaden må også inneholde et pristilbud på støypropper. Du må søke før proppene bestilles. Nav refunderer som hovedregel ikke utgifter du har hatt før vedtak.
- Dokumentasjon fra spesialist på at du har lydintoleranse som ikke kan behandles.
- Pristilbud fra leverandør.
Legen som gir deg diagnosen må gjerne skrive og sende søknaden på dine vegne. Da må du enten skrive under på søknaden eller fullmaktsskjema.
Hvis du får et positivt vedtak, vil du få vedtaksbrev tilsendt pr post. Vær nøye med å lese hele vedtaksbrevet.
Du må selv bestille støyproppene direkte fra øre-nese-hals klinikk, audiograf eller annen leverandør av støypropper, som tar avstøp til støypropper.
Du må selv legge ut for støyproppene.
Be om spesifisert kvittering fra leverandør. Kvitteringen bør inneholde ditt navn og pris på støyproppene.
Dersom avstøp og annet tilbehør til støyproppene er lagt til i prisen bør dette tydelig komme frem på kvitteringen.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
I vedtaksbrevet du har fått tilsendt får du informasjon om hvordan du går frem når du skal sende inn kvittering.
Når Nav har mottatt kvitteringen vil du få refundert beløpet som er oppgitt i vedtaksbrevet.
Nav dekker ikke andre utgifter enn tilskuddet som er innvilget.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Utstyr gitt som tilskudd er brukers eiendom. Nav har derfor ikke ansvar for utstyr som er gitt som tilskudd. Eventuelle reklamasjoner, service eller bytte, samt leveringstid og leveringssted er et forhold mellom bruker og forhandler/ leverandør.
Oppdatert 25.10.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.