Tiltak
Tilskudd til sommerjobb
En støtteordning for arbeidsgivere når du ønsker arbeidserfaring og trenger hjelp til å finne en aktuell arbeidsgiver.
Det finnes også informasjon om tilskudd til sommerjobb til arbeidsgivere.
Hvem kan få?
Sommerjobb kan være aktuelt for deg som
- Er mellom 16 og 29 år
- Har liten eller ingen arbeidserfaring,
- Søker arbeid, men har problemer med å komme inn på arbeidsmarkedet på vanlige lønns- og arbeidsvilkår
- Og har behov for hjelp fra Nav for å komme i arbeid
Hva kan du få?
Tilskudd til sommerjobb er en støtteordning for arbeidsgivere som gis av Nav for å ansette unge arbeidssøkere i en midlertidig stilling. Du som blir ansatt skal utføre vanlige arbeidsoppgaver på arbeidsplassen.
Du, Nav og arbeidsgiveren inngår en avtale som avklarer varighet, ansettelsesforhold og oppfølgingsbehov. I perioden du er ansatt vil du ha en kontaktperson i Nav og på arbeidsplassen som skal følge deg opp.
Sommerjobb har en varighet på inntil 4 uker. Tiltaket må starte opp innenfor perioden fra og med 1. juni til og med 31. august.
Hvordan kan du få?
Ta kontakt med Nav-kontoret der du bor. Hvis du allerede er under oppfølging fra Nav, kan du ta kontakt med veilederen din.
Det er Nav som sammen med deg vurderer om du har behov for tiltaket, og det er vi som gjør den endelige vurderingen.
Inngå avtale
Dette er en digital avtale som skal brukes av deltakeren, arbeidsgiveren og Nav. For å se avtalene du er en del av, må du først logge på.
Avtalen må være godkjent av deg, arbeidsgiver og Nav før du kan starte i sommerjobben.
Hvis du har fått et vedtak om et arbeidsmarkedstiltak, står det hvordan du kan klage. Du kan klage hvis du ikke ønsker å delta, hvis du ønsker et annet arbeidsmarkedstiltak, eller hvis du ikke får tilbud om et arbeidsmarkedstiltak du har bedt om.
Du kan også klage selv om du bare har fått et muntlig vedtak uten en skriftlig begrunnelse.
Skriv hvilket vedtak det gjelder, hvorfor du klager og begrunnelse. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventa saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 3 måneder |
Klage til Nav klageinstans | 3 måneder |
Oppdatert 22.01.2025
Finner du ikke svaret her? Ta kontakt med oss
Chat med oss
Chatbot Frida har døgnåpent. Chat med veileder er stengt i påsken.
Alltid åpen
Stengt nå, åpner tirsdag kl. 9
Skriv til oss
Still oss et spørsmål og få skriftlig svar.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Stengt nå, åpner kl. 9