Hjelpemiddel og Pengestøtte
Tinnitusmaskerer
Lager motlyd for å dempe tinnitus (også kalt øresus) når det er stille eller når du skal sove.
Det finnes også informasjon om tinnitusmaskerer til leger og tannleger eller andre behandlere.
Du kan få tinnitusmaskerer hvis du har varig tinnitus.
Med varig menes at du har hatt tinnitus i over to år, eller at du har permanent tinnitus.
- Diagnosen må være bekreftet av en øre-nese-halsspesialist (ØNH-spesialist).
- Du må være i stand til å bruke tinnitusmaskereren.
- Tinnitusmaskereren må være nødvendig og nyttig for å redusere plagene du har på grunn av tinnitus.
- Du må være medlem i folketrygden
I dette kapittelet
Tinnitusmaskerer finnes som ørehengt og frittstående hjelpemiddel. Den frittstående tinnitusmaskereren er en bordhøyttaler.
Som tilbehør til frittstående bordhøyttaler, kan du koble til en liten høyttaler som kan legges i eller under hodeputen. Da vil ikke motlyden fra tinnitusmaskereren forstyrre andre i samme rom. Dette kalles tinnituspute, pillowspeaker eller pillowmasker.
Det finnes flere varianter av tinnitusmaskerere, og din øre-nese-halsspesialist vil hjelpe deg å finne den som passer best for deg.
Hvis du har høreapparat så finnes tinnitusmaskerere også som tilbehør eller programvare til høreapparat. Dette kan du lese om på siden vår om tilbehør til høreapparat.
I noen tilfeller vil spesialisten mene at du trenge en type tinnitusmaskerer som overstiger fastsatt maksgrense. Da må du selv betale overskytende beløp (det vil si differansen mellom beløpsgrensen og prisen på apparatet). Hvis du er barn under 18 år eller har yrkesskade, og du har behov for dyrere utstyr, trenger du ikke betale det overskytende beløpet.
Hvis du ønsker å ha ekstra lader eller batteri, må du betale for dette selv.
Satsene gjelder fra og med 1. januar 2024.
Type | Prisgrense |
---|---|
Tinnitusmaskerer | Inntil 3 795 kroner per enhet |
Du kan få dekket reiseutgifter til og fra ØNH-spesialist eller hørselssentral gjennom pasientreiser.no.
I dette kapittelet
Fastlegen henviser deg til en hørselssentral (en øre-nese-hals-poliklinikk på et sykehus) eller en øre-nese-hals-lege som har driftsavtale. En lege eller audiograf fyller ut og sender inn søknaden for deg.
Du kan ikke få refundert utgifter til tinnitusmaskerer som du har kjøpt, for eksempel fra leverandør eller en privat audiograf.
Du kan ikke få refundert utgifter til tinnitusmaskerer som du har kjøpt, for eksempel fra leverandør eller en privat audiograf.
Du får skriftlig vedtak når søknaden er behandlet.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad | 18 uker |
Ventetid på time hos spesialist/hørselssentral varierer og kan være lang. Du har rett til å velge behandlingssted selv (helsenorge.no).
Utlevering av hjelpemiddelet skjer hos avtalespesialist/hørselssentral.
Du kan prøve ut hjelpemiddelet så lenge avtalespesialisten eller hørselssentralen mener det er medisinsk nødvendig. I denne perioden kan du returnere hjelpemiddelet hvis det ikke passer for deg.
Når det er klart at hjelpemiddelet passer for deg og Nav har vedtatt at du kan få stønad, blir det ditt. Etter dette kan du ikke bytte eller returnere det.
Det er ØNH-spesialisten/hørselssentralen som har ansvaret for å tilpasse hjelpemiddelet så det passer for deg.
Spesialisten/hørselssentralen har også ansvaret for å lære deg å bruke det.
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Hvis tinnitusmaskereren trenger reparasjon, må du kontakte leverandøren, eller der du fikk apparatet. Nav vil som hovedregel dekke reparasjonen.
Er du under 18 år kan du også få dekket utgifter til service.
Tinnitusmaskereren er din eiendel, og vi anbefaler at du forsikrer den.
Dersom tinnitusmaskereren blir mistet, ødelagt eller stjålet dekker ikke Nav ny før det har gått 6 år siden du sist fikk tinnitusmaskerer.
Hvis du er under 18 år og mister en tinnitusmaskerer under lek eller aktivitet, kan du be ØNH-spesialisten eller hørselssentralen om å søke Nav om en ny til deg.
Du vil først få hjelpemiddelet til utprøving. Utprøvingsperioden varer i inntil seks måneder, og i denne perioden kan det returneres eller byttes.
Etter utprøvingen blir hjelpemiddelet din eiendel. Da kan det ikke byttes og skal ikke leveres tilbake til Nav eller andre. Det er heller ingen returordning ved dødsfall.
Seksårsregelen: Når du har hatt hjelpemiddelet i seks år, kan du gå tilbake til spesialisten/hørselssentralen og få hjelp til å søke et nytt. Du kan få nytt hjelpemiddel hvis det gamle ikke lenger fungerer tilfredsstillende, eller hvis utprøving av ny viser at det gir vesentlig bedre funksjon.
Du kan få stønad til ny tinnitusmaskerer før det har fått 6 år hvis:
- tinnitusen har endret seg, slik at det er nødvendig for deg å bytte tinnitusmaskerer,
- tinnitusmaskereren du har, aldri har fungert godt nok og det er utviklet en ny tinnitusmaskerer som fungerer vesentlig bedre for deg, eller
- du ikke lenger kan betjene tinnitusmaskereren du har.
Oppdatert 05.11.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.
Ring oss på 55 55 33 33
Åpent hverdager kl. 9–15. Vi kan ringe deg tilbake hvis ventetiden er over 5 min.
Se flere telefonnummer og tastevalgChat med oss
Du møter først chatbot Frida som har døgnåpent. Mellom klokken 9 og 15 på hverdager kan du be Frida om å få chatte med en veileder.
Alltid åpen