Pengestøtte og Hjelpemiddel
Briller til forebygging eller behandling av amblyopi
Kan forebygge eller behandle synsnedsettelsen amblyopi hos barn.
Det finnes også informasjon om briller til forebygging eller behandling av amblyopi til optikere eller øyeleger.
Innhold på siden
Amblyopi er synsnedsettelse på ett eller begge øynene, uten påviselig sykdom i selve øyet. Briller kan være viktig for å behandle eller forebygge amblyopi hos barn som har utviklet eller har økt risiko for å utvikle tilstanden.
Barn under 10 år med amblyopi eller risiko for å utvikle amblyopi, kan søke støtte til briller for å behandle eller forebygge dette.
Regelverket er inndelt etter ordinære vilkår og særskilte vilkår. De ordinære vilkår gjelder for personer under 10 år. Ett eller flere av kriteriene nedenfor må da være oppfylt:
- Astigmatisme: ≥ 1,50 D
- Bilateral hypermetropi: ≥ 4,00 D
- Anisometropi: ≥ 1,00 D
- Manifest strabisme
Barn over 10 år kan i særskilte tilfeller få støtte til behandling av amblyopi. Optiker eller øyelege må beskrive og dokumentere endring i visus og/eller skjelevinkel bakover i tid. I tillegg skal amblyogene risikofaktorer beskrives.
I dette kapittelet
Du kan få støtte til briller.
I spesielle tilfeller kan du få støtte til kontaktlinser.
Om brilleabonnement
Det er noen optikerbutikker som tilbyr abonnement, det vil si leie av briller.
Stønadsordningen har som formål å gi støtte ved kjøp av briller. Du kan derfor ikke kombinere brilleabonnement med støtte fra Nav.
Det er brillestyrken din som bestemmer hvor mye du kan få i tilskudd. Kriteriene for innplassering i de ulike satsene står etter beløpene.
Det er to faste satser for brillene.
Satsene gjelder fra 1. januar 2024.
Type sats | Beløp |
---|---|
Sats 1 | 1 275 kroner, inkludert innfatning |
Sats 2 | 2 555 kroner, inkludert innfatning |
Satsene er i utgangspunktet inndelt etter brillestyrke.
Sats 1
Styrker ≤ 3,75 Dioptrier (D)
Sats 2
Styrker ≥ 4 - ≤ 6 D
Individuelt beløp
Styrker ≥ 6,25 D, eller sylinderstyrke lik eller over -4,0 D, eller flerstyrkeglass.
I tilfeller med individuelt stønadsbeløp vil din optiker fylle ut et pristilbud på søknaden.
Hvis brillene koster mer enn satsen, må du betale resten selv.
Reiser til optiker dekkes ikke.
Andre tilbud
Mer informasjon til deg som
I dette kapittelet
- Ta kontakt med optiker eller øyelege for utfylling av skjemaet.
- Dersom briller bestilles før søknaden er behandlet, bør optiker informere om hvilke stønadstype som er forventet.
- Bekreftelse på behovet fra øyelege eller optiker
- Dersom det søkes om individuelt beløp, må det følge med pristilbud fra optiker. Pristilbudet skal oppgi det beløpet som Nav kan dekke. Dersom pristilbudet ikke er i samsvar med kravet til at rimeligste hensiktsmessige behandlingsbrille skal velges, vil Nav hjelpemiddelsentraler på selvstendig grunnlag fastsette individuelt beløp.
Saksbehandlingstid for søknader
Saksbehandlingstiden er tiden fra vi får søknaden din og til vi har gjort et vedtak.
I spesielt krevende saker, eller saker der vi ikke har fått fullstendige og riktige opplysninger, kan saksbehandlingstiden bli lengre enn vi først har oppgitt.
Leveringstid for hjelpemiddelet kommer i tillegg til saksbehandlingstiden.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Søknad om hjelpemiddel til dagligliv | 17 dager |
Søknad om hjelpemiddel til arbeidsliv | 21 dager |
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Saksbehandlingstid for klage og anke
Har du fått et vedtak fra oss som du mener er feil? Da kan du klage til Nav-enheten som skrev vedtaket. De vil vurdere saken din på nytt. Hvis de ikke er enig i klagen din, sender de den videre til Nav klageinstans.
Saken gjelder | Forventet saksbehandlingstid |
---|---|
Klage til Nav-enhet | 17 uker |
Klage til Nav klageinstans | 5 måneder |
Anke til Nav klageinstans | 5 måneder |
Reparasjon
Ta med brillene til optiker hvis de trenger reparasjon eller bytte av deler. Optiker vurderer ut fra regelverket om de skal repareres eller om du heller får nye. Dette gjelder også behandlingsbriller gitt etter individuelt beløp.
Nye briller
Hvis du har mistet brillene, vokst fra innfatningen eller brillene må repareres, og hvis det ikke er noen endring i brillestyrke, kan behovet for nye briller bekreftes av optiker. Dette gjelder selv om det er øyelege som har bekrefte behovet ved første gangs undersøkelse.
Som hovedregel anbefaler vi å sjekke brillestyrken på nytt dersom det har gått over et år siden forrige undersøkelse.
Trenger du nye briller på grunn av endring i styrke, må endringen være over eller lik +/- 0,50D i enten sfærisk styrke eller cylinderstyrke.
Behovet skal som hovedregel ha grunnlag i en ny synsundersøkelse som er utført av optiker eller øyelege
Oppdatert 25.10.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er noen arbeidsdager.
Ring oss
Nav hjelpemiddelsentral Agder kan hjelpe deg med spørsmål om våre brilleordninger.
Telefonnummer: 40 63 57 49