Tjeneste
Funksjonsassistanse i arbeidslivet
Hjelper deg med praktiske oppgaver når det er nødvendig for at du skal kunne utføre jobben din.
Det finnes også informasjon om funksjonsassistanse i arbeidslivet til arbeidsgivere og funksjonsassistenter.
Innhold på siden
Du kan få funksjonsassistanse hvis
- du har fysisk funksjonsnedsettelse eller sterkt nedsatt syn
- du er i ordinært lønnet arbeid
- tiltaket er nødvendig for at du skal kunne stå i jobb.
Lærlinger som har lærlingekontrakt og mottar lærlingelønn kan også benytte tiltaket så lenge kontrakten varer.
Har du arbeid med lønnstilskudd kan også tiltaket benyttes.
Annen tilrettelegging og aktuelle hjelpemidler må være avklart før behovet for funksjonsassistanse blir vurdert.
Funksjonsassistanse dekker lønnsutgifter til en assistent som skal bidra med praktisk hjelp slik at du skal kunne utføre dine ordinære arbeidsoppgaver. Den praktiske hjelpen kan være både arbeidsrelatert og personrelatert.
Funksjonsassistenten skal ikke utføre dine ordinære arbeidsoppgaver, heller ikke ved sykefravær eller annet fravær. Les mer om dette i kapitlet Sykefravær og permittering.
Arbeidsreiser
Funksjonsassistenten kan også ledsage og assistere på arbeidsreiser.
Selv om vedtaket omfatter bruk av funksjonsassistanse ved arbeidsreiser, må likevel den enkelte arbeidsreise godkjennes av din lokale Nav hjelpemiddelsentral før reisen gjennomføres.
Dersom reisevirksomheten er forutsigbare og jevn, kan Nav gi vedtak på et fast beløp i stedet for å godkjenne hver enkelt reise. Beløpet skal dekke reisekostnader i en gitt periode.
Funksjonsassistenten kan være
- en arbeidskollega som frikjøpes et visst antall timer
- en person som ansettes av arbeidsgiver
- en person innleid fra en ekstern leverandør.
Muligheter og eksempler
Funksjonsassistanse gir arbeidstaker med funksjonsnedsettelse mulighet til å fortsette å jobbe eller å komme i arbeid.
Funksjonsassistanse gir arbeidsgiver mulighet til å beholde sin arbeidstaker eller ansette en arbeidstaker med funksjonsnedsettelse.
Funksjonsassistanse blir i dag benyttet blant annet i undervisning, i anleggsbransjen, i landbruket, i industrien, for musikere og kunstnere.
Funksjonsassistenten kan gi bistand på arbeidsplassen, ved hjemmekontor, i forbindelse med møter på og utenfor arbeidsplassen og ved arbeidsreiser.
Eksempler på hvem som kan få funksjonsassistanse og hva de kan hjelpe med (kunnskapsbanken.net).
Antall timer vurderes individuelt ut fra dine behov og din arbeidssituasjon.
Du kan maksimalt få innvilget så mange timer som du faktisk er i ordinært lønnet arbeid.
Nav vurderer årlig, i samarbeid med deg og din arbeidsgiver, om tiltaket fungerer for deg. Dersom behovet ditt endrer seg, skal assistansen justeres eller avsluttes.
Vedtak om funksjonsassistanse er alltid knyttet til en bestemt arbeidsgiver som du har et arbeidsforhold med. I vedtaksbrevet er det spesifisert antall timer funksjonsassistanse du har til rådighet per uke og hvilken arbeidsgiver vedtaket er knyttet til.
Kombinere med BPA
Hvis du har brukerstyrt personlig assistanse (BPA) (Helsenorge.no), kan dette fint være samme person. Merk at mens funksjonsassistanse er en ordning fra Nav hjelpemiddelsentral, er det kommunen som har ansvaret for BPA.
Kombinere med inkluderingstilskudd
Hvis du trenger å tilrettelegge arbeidsplassen, kan arbeidsgiveren din søke Nav om inkluderingstilskudd.
Kombinere med lese- og sekretærhjelp
Hvis du er blind eller svaksynt, kan det være aktuelt å kombinere funksjonsassistanse med ordningen for lese- og sekretærhjelp.
Funksjonsassistenten kan ledsage til og fra møter, på reiser og gi annen praktisk bistand på arbeidsplassen.
Det kan være samme person som er funksjonsassistent og lese- og sekretærhjelp, men ved lese- og skriveoppgaver er det ordningen for lese- og sekretærhjelp som skal benyttes.
Ordningen er rammestyrt. Dersom rammen ikke reduseres, har du funksjonsassistanse så lenge du har behov for det og fyller vilkårene.
Sykefravær
Nav dekker lønn til syk assistent i arbeidsgiverperioden på 16 dager, slik at arbeidsgiver ikke får utgifter ved korttidsfravær på grunn av sykdom.
Hvis du har både funksjonsassistanse og brukerstyrt assistanse, er det kommunen som skal dekke det økte behovet for assistanse hjemme ved sykefravær.
- Funksjonsassistanse kan bare benyttes når du faktisk er på arbeid.
- Arbeidsgiver kan få refusjon for lønnsutgifter dersom assistenten ikke kan utføre andre arbeidsoppgaver (i inntil tre uker).
- Der du har både funksjonsassistanse og brukerstyrt assistanse, er det kommunen som skal dekke det økte behovet for assistanse hjemme ved sykefravær.
- Funksjonsassistanse kan ikke benyttes utover sykmeldingsgraden. Ønsker du å «prøve deg» i jobb igjen, må sykmeldingsprosenten reduseres tilsvarende.
- Du skal ha ditt behov for assistanse dekket.
- Nav dekker lønn til syk assistent i arbeidsgiverperioden på 16 dager.
- Nav kan dekke lønn til «vikar-assistent» i inntil 16 dager.
Vi har skrevet mer om sykefravær på en egen side for arbeidsgivere.
Permittering
Hvis du blir permittert er det viktig at arbeidsgiveren raskt vurderer om funksjonsassistenten også må permitteres.
Gi beskjed til funksjonsassistentens arbeidsgiver hvis dette er en ekstern leverandør. Vi har skrevet mer om permittering på siden for arbeidsgivere.
Kontakt Nav hjelpemiddelsentral i ditt fylke dersom:
- det er behov for flere eller færre timer med funksjonsassistanse enn innvilget
- du har langvarig fravær
- arbeidsforholdet avsluttes
- det er andre endringer.
- Vedtaksbrev og tilskuddsbrev sendes til arbeidsgiver
- Hvis tjenesten leveres av ekstern leverandør, får leverandøren kopi av vedtak og tilskuddsbrev.
Arbeidsgiveren din søker om dette.
Du kan også kontakte Nav hjelpemiddelsentral i ditt fylke eller lokalt Nav-kontor for nærmere informasjon.
Får du avslag på søknaden din kan du klage til Nav hjelpemiddelsentral. Du må ha sendt en søknad som er blitt behandlet for å kunne klage. Du kan ikke klage på muntlig avslag.
Klage på vedtak
I vedtaket står det hvordan du går fram hvis du skal klage, hvem du skal klage til og klagefrist. Hvis du har spørsmål om vedtaket, kan du kontakte oss.
Anke vedtak
Hvis du er uenig i svaret på klagen din fra Nav klageinstans, kan du med noen unntak anke vedtaket. Fristen for å anke står i vedtaket.
Du kan også bruke advokat eller gi fullmakt til en person som klager på dine vegne.
Hvis du er funksjonsassistent, kan du lese mer på siden for funksjonsassistenter:
Hvis du er arbeidsgiver, kan du lese mer på siden for arbeidsgivere:
Oppdatert 15.11.2024
Skriv til oss
Send beskjed eller nye opplysninger i saken din. Du kan også sende spørsmål.
Svartid er 3 arbeidsdager. Hvis du vil ha svar raskere, kan du bruke chat.